mote

Dette var de beste moteøyeblikkene i 2023

Moteåret 2023 hadde litt av hvert å by på.

Plutselig var det nok en gang tid for å se tilbake på året som har gått! Moteverdenen har hatt sine øyeblikk i 2023.

Publisert Sist oppdatert

Det er alltid gøy å se tilbake på året som har gått. Det minner oss på ting vi hadde glemt, minner oss også på å være takknemlige og det inspirerer - og av og til er det mest av alt cringe

I 2023, har moteverdenen definitivt gitt oss mye å se tilbake på. Hadde du glemt (eller fortrengt) noe av dette?

Kylie Jenners løvehodekjole

Året startet med et smell. I januar tok Schiaparellis dyrehoder fra Haute Couture-uken i Paris nettet med storm. Særlig Kylie Jenner som sportet en sort gallakjole med et digert, (faux) utstoppet løvehode på brystet på front row har brent seg fast i minne. Blant annet, hadde Naomi Campbell en utstoppet ulv brettet rundt overkroppen, og Irina Shayk hadde et løvehode som matchet Kylies.

Daniel Roseberry hos Schiaparelli skal i alle fall ha æren for å ha kicket i gang 2023.

Schiaparellis utstoppede dyrehoder var et moteøyeblikk ingen så komme. Kylie Jenner var en av flere store navn som sportet looken.

Rihanna røpet magen iført rødt fra topp til tå på Superbowl

Rihanna er trolig dronningen av pregnancy fashion, og har de siste par årene servert en rekke superfreshe looks hvor magen får stå i sentrum. Da hun opptrådte på Superbowl i i februar iført et knallrødt antrekk bestående av en salig miks av både Loewe og Alaïa, gjorde hun det hele enda mer uforglemmelig ved å vise frem babymage nummer to.  

Rihanna var litt av et syn da hun stod på Superbowl-scenen. Hun benyttet også anledningen til å avsløre at hun og Asap Rocky ventet barn nummer to.

Bukser ble valgfritt

2023 preges av en rekke bukse-løse antrekk. Selvsagt er dette lite nytt på runwayen, men i år har looken spredt seg ut i gatene også. Fra Kendall Jenners virale speilselfie i bare strømpebuksen, til Miu Mius paljettruse, til høstens knallrøde strømpebukser som florerer på Instagram - det kunne ikke vært tydeligere at pants are optional

The Jane Birkin Effect

Er det én veske som alle kjenner til, er det Birkin-vesken fra Hermès. Den ikoniske (og svindyre) vesken har tatt stor plass i populærkulturen i lang tid, eksempelvis i serier som Sex and the City og Gilmore Girls, og nevnes i en rekke sanger, blant annet av både Beyoncé og Nicki Minaj. 

Da stilikon, skuespiller og sanger Jane Birkin døde i juni, i en alder av 76, var det mildt sagt en big deal. Som en slags hommage til det fransk-britiske ikonet, oppstod mikrotrenden som TikTok døpte The Jane Birkin Effect - en hel estetikk inspirert av Jane Birkin og måtene hun stylet og brukte egen Birkin.

Etter at Jane Birkin døde i sommer, var det mange som lot seg inspirere av estetikken hennes.

Pharell Williams tok over etter Virgil Abloh

Utskiftninger internt i de store motehusene er ikke akkurat en sjeldenhet, men det er desto like spennende å følge med på merkets utvikling og eventuelle nye retning. I år fikk både Gucci, Louis Vuitton, Tom Ford og Helmut Lang nye hoder i førersetet. 

Aller mest spennende, var kanskje nyheten om at Pharell Williams skulle tre inn i rollen som kreativ direktør for herre hos Louis Vuitton - etter avdøde og svært populære Virgil Abloh. Det var store forventninger til debutshowet hans og kolleksjonen Lovers - som var åpningsshowet for Paris Fashion Week i juni. Ifølge Vogue, hadde Williams valgt seg venuen på Pont Neuf midt i Paris av symbolske grunner: den ligger like ved motehusets hovedkvarterer og skulle symbolisere en metaforisk bro mellom Paris og Virginia, hans egen hjemstat.

Pharell Williams tok over roret etter Virgil Abloh hos det franske luksusmotehuset tidligere i år.

Beyoncés Renaissance Tour var rene runwayshowet

Beyoncé beviste nok en gang hvorfor hun kalles Queen B. Turnéen til det syvende albumet hennes, Renaissance, var en motefest uten like, og spesielt full av fantastiske sølv-antrekk. Beyoncé hadde 54 stopp på ruten, og hvert eneste show hadde spektakulære, skreddersydde antrekk fra en imponerende liste designere - Loewe, Mugler, Marni, Diesel, Jean Paul Gaultier og Alexander McQueen, for å nevne noen.

Dame Maggie Smith for Loewe

Et gledelig syn! Kampanjebildene av Dame Maggie Smith på 88 år gikk mildt sagt viralt. Ikke bare var dette et herlig innslag av mangfold i luksusmoten, men Smith så tross alt ganske så glamorøs ut innhyllet i en stor pelskåpe stylet sammen med litt arm candy i form av Loewes Puzzle bag.

Stille luksus

Det er kanskje særlig ett uttrykk som har vært på alles lepper i 2023: quiet luxury. Estetikken som ber om eksklusive materialer og luksuriøse snitt, men på diskré og effortless vis, kom snikende i kjølevannet av Gwyneth Paltrows ski-rettssak i mars. Der ble hun godt dokumentert iført det ene enkle og elegante antrekket etter det andre - som oste av nettopp stille luksus. 

Det tok ikke lang tid før både sosiale medier og store profiler kastet seg på denne estetikken, og quiet luxury-trenden var et faktum. Det var bare å pakke vekk de store, glorete logoene. Frem til neste gang dét blir trendy igjen, da.

Antrekkene Gwyneth Paltrow brukte i retten får noe creds for å ha sparket i gang quiet luxury-trenden.

Pamela Anderson droppet sminken på Fashion Week

I september, gikk streetstyle-bilder av en sminkefri Pamela Anderson på moteuken i Paris viralt. 56-åringen skapte overskrifter med sin naturlige look - og siden har denne nedtonede looken nærmest blitt en ny signatur på henne.

Til Vogue har hun uttalt at hun endelig føler seg som seg selv igjen, og at hun har brukt mye tid i livet på å "leke utkledning". Anderson angrer imidlertid ikke på det hun selv kaller rollene hun har spilt - en Playmate, konen til en rockestjerne - men er ferdig med å leve ut et image.

Pamela Anderson har droppet sminken til fordel for ny, naturlig epoke.

Mugler x H&M

Det begynner å bli en stund siden H&M kom med et skikkelig ettertraktet designsamarbeid, men sammen med Mugler bragte de hypen tilbake. Det var store forventninger til kolleksjonen, som blant annet inneholdt mer budsjettvennlige versjoner av både bodysuits og jeans i looken som kjennetegner Casey Cadwalladers Mugler - og kolleksjonen ble revet vekk. Det ble også gjort nok av glamorøs PR i forbindelse med dette samarbeidet, noe som bidro til forventningene. Blant annet ble det holdt en gigantisk lanseringsfest for å feire samarbeidet i New York.

Designsamarbeidet mellom Mugler og H&M var skikkelig ettertraktet - og ble feiret med et kjendistungt globalt lanseringsevent i New York. Blant annet Charlie XCX var der.

Kylie Jenner slik vi aldri har sett henne

Det er mulig dette ikke var det mest langvarige moteøyeblikket i 2023, men det klarte så avgjort å sette nettet i fyr og flammer. Da Acne Studios viste fram selveste Kylie Jenner i deres AW23-kampanje, var milliardæren for det første klonet og, for det andre, så skitten og greasy som vi aldri kunne sett for oss i vår villeste fantasi. 

Kylie Jenners look i Acne Studios sin høst- og vinterkampanje overrasket.

Rosa takeover

2023 ble Barbies år. Den sangomsuste og etterlengtede filmen om Barbie fra Greta Gerwig kom endelig på kino - og det globale kalaset rundt var like vellykket som selve filmen. Da Margot reiste rundt på den globale presseturen iført en lang rekke antrekk inspirert av ekte Barbie-dukker, forseglet hun så å si Barbiecore-trenden som allerede var på alles lepper. Filmen, som ble hyllet for både handling, dialog og skuespill, fikk enkelt og greit en halv verden til å ville kle seg i rosa (igjen).

Les også: Barbiecore-beauty. 

Barbie-filmen, med Margot Robbie som Barbie, ga oss Barbiecore.

Les også: Denne strømpebuksen er julens må-ha-detalj

Powered by Labrador CMS