Drømmekjolene våre!
Kjolemerket du må vite om.
Self-Portrait kjoler: Han Chong står bak det populære klesmerket Self-Portrait, som er bygget på tanken om at et selvportrett, eller en selfie, fanger et øyeblikk hvor kvinner føler seg vakre og selvsikre.
Merket har blitt bært av blant annet Tone Damli, Meghan Markle, Margot Robbie, Aimee Song, Darja Barannik, Tine Andrea og Gine Margrethe.
Alle elsker kjolene fra Self-Portrait
Fortell oss litt om ideen bak merket Self-Portrait – hvordan startet det hele?
Hvorfor valgte du navnet Self-Portrait?
– Jeg jobba en del for forskjellige merker etter at jeg var ferdig med studiene på Central St. Martins, men drømmen om full kreativ frihet og å designe noe eget, gjorde at jeg startet Self-Portrait.
Hvordan vil du beskrive deg selv?
– Jeg har alltid vært inspirert av kunst, og selvportretter har alltid hatt en spesiell rolle for kunsthistoren. Selvsagt hadde sosiale medier og «selfies» også noe å gjøre med det. En selfie fanger et øyeblikk hvor kvinner føler seg vakre og selvsikre, som et selvportrett. Merket Self-Portrait hyller det unike ved kvinner – måten de uttrykker seg på og selvsikkerheten de utstråler.
Hvem er den typiske Self-Portrait-jenta?
– En lidenskapelig person som tenker nøye gjennom alt han gjør. Jeg er alltid veldig positiv, og prøver å ikke la negativitet styre livet mitt.
Har du en favoritt du liker å kle opp?
– Hun er moderne, selvsikker og har masse girl-power.
Self-Portrait: Feminine og funksjonelle kjoler
– Venninnen min, influenseren Aimee Song (@aimeesong) har vært en stor støtte for meg helt siden merkets begynnelse. Jeg elsker stilen og selvtilliten hennes.
Hvor får du inspirasjonen din fra?
Hva vil du si er typisk for Self-Portrait?
– Mine inspirasjonskilder endres for hver sesong, men det starter som oftest med et selvportrett av en kvinne. Jeg blir bedre kjent med hvem denne kvinnen er og hva hun inspireres av denne sesongen …
Fortell om høstens kolleksjon!
– En typisk signaturlook for Self-Portrait, er kontrasten mellom det feminine og det funksjonelle. Jeg tenker mye på hvordan klærne mine reflekterer kvinnen som skal bære dem, hva hun vil gå med og hva slags liv hun lever. Hun kan både være hverdagslig og ekstraordinær på en og samme tid.
Hvor viktig er sosiale medier for Self-Portrait?
– AW19-kolleksjonen består av en chic og eventyrlysten garderobe. Den er uanstrengt og elegant, med fokus på pyntede kjoler, smokingjakker og jumpsuits. Sterke farger som gult, rødt og grønt, kombinert med ruter, striper og blomsterprint. Silhuetten er formell, men ikke kjedelig. Plaggene har en je ne sais qoui over seg.
Hva vet du om Norge?
– Sosiale medier har virkelig hatt en sterk påvirkningskraft på moteverdenen de siste åra. Den direkte kontakten og tilgjengeligheten en designer kan få med følgerne sine er uvurderlig. Vi kan lære så mye av tilbakemeldingene og responsen fra kundene våre. Det er derfor jeg fremdeles tar hånd om Instagram-kontoen til @mrselfportrait.
Hva er ditt største moteøyeblikk?
– Utifra de menneskene jeg har møtt, så virker alle veldig varme og vennlige.
Self-Portrait er et klesmerke med begge beina planta godt inn i 2019, hvor sosiale medier og selfier spiller en stor rolle.
– Det har vært så mange de siste åra, men det største var nok da jeg så kolleksjonen min henge på Selfridges første gang. Det var et stort og stolt øyeblikk for meg.
På Han Chongs egen Instagram-profil @mrselfportrait reposter han utrolig mange fine bilder av mennesker iført hans design.