Enkelt og spesielt
Moteblogger Anniken Jørgensen om sitt nye klesmerke Knust Porselen.
Blogger Anniken Jørgensen (@annijor) introduserte nylig sitt nye klesmerke, Knust Porselen. Klærne er produsert både etisk og bærekraftig, noe som var essensielt for Anniken, siden hun for fem år siden var med i Aftenposten-dokumentaren Sweatshop.
Deltakelsen i dokumentaren gjorde at hun fikk se med egne øyne hvordan noen av klærne vi handler produseres. Det satte spor, og Anniken har engasjert seg i klesproduksjon, miljø og etikk siden.
Hvordan fungerte prosessen med å skape et bærekraftig klesmerke?
Det er ikke så vanskelig som alle skal ha det til, det handler bare om å finne riktige fabrikker. Det sier seg selv at Kina kan bli en utfordring med det etiske, men så er det også ekstremt enkelt å produsere der. Portugal ble valgt fordi de rett og slett er kjent for god produksjon, og har helt andre regler enn for eksempel Kina eller Kambodsja.
Foto: Marlene Sæthre.
Hvilke utfordringer støtte du på?
For å være helt ærlig? Penger! Det å produsere en etisk kolleksjon er mye mer kostbart enn å gi blaffen i hvordan kolleksjonen produseres, og jeg forstår nå mer enn før hvorfor man velger nettopp det. Men jeg vil heller betale betraktelig mye mer for en god kolleksjon, eller bare la være å shoppe.
Foto: Marlene Sæthre.
Hva er tanken bak navnet Knust Porselen?
Ordene kom jeg fram til på grunn av ord jeg har brukt i tekstene mine opp gjennom årene. Det kommer alle kolleksjonene til å bære preg av, fordi de vil bli oppkalt etter norske vakre ord jeg har brukt. Porselen fordi det er vakkert, og knust fordi det har jeg alltid vært.
Les også:
10 styggfine joggesko du kommer til å elske