Instagram lanserer ny shoppingfunksjon
Nå trenger du ikke forlate favorittappen for å shoppe.
Instagram shopping: Instagram introduserer muligheten for å handle direkte i appen, slik at du ikke må forlate Instagram for å kjøpe produktene, melder de på bloggen sin.
Målet er å gjøre det lettere for konsumentene og hittil har over 20 varemerker kastet seg på. En av disse er Hennes&Mauritz.
Med det tar Instagram enda ett steg inn i e-handelen.
Fra før har nettbutikker kunnet linke til produkter på bildene, men da har konsumentet blitt ført ut av Instagram og inn på nettsiden til butikken for å fullføre kjøpet.
Nyheten nå er at det kommer en ny ”Checkout on Instagram”-knapp hvor du kan gjøre direkte kjøp i appen.
Du trenger kun å fylle ut navn, adresse og betalingsinformasjon første gang du handler via Instagram, og alle notifikasjoner om bestillingen får du også i appen.
– "Fra et konsumerperspektiv er vi ute etter å bygge en komplett shoppingopplevelse", sier Instagrams produktsjef Vishal Shah til Wall Street Journal.
Testes i USA
Men det vil nok ta litt tid før vi i Norge kan ta i bruk den nye shoppingfunksjonen på Instagram. Akkurat nå testes den ut i USA for det amerikanske markedet.
Når den blir tilgjengelig i Norge er ikke klart.
Listen over merker som er tilgjengelige på Instagram i USA er lang og består av mange store aktører, som H&M, Zara, MAC Cosmetics og NARS.
[video width="1080" height="1920" mp4="http://www.elle.no/content/uploads/sites/32/2019/03/2.mp4"][/video]
Merker som kan kjøpes via Instagram
På bloggen skriver Instagram at listen over merker kommer til å oppdateres fortløpende.
Adidas
Anastasia Beverly Hills
Balmain
Burberry
ColourPop
Dior
H&M
Huda Beauty
KKW
Kylie Cosmetics
MAC Cosmetics
Michael Kors
NARS
Nike
NYX Cosmetics
Oscar de la Renta
Ouai Hair
Outdoor Voices
Prada
Revolve
Uniqlo
Warby Parker
Zara