Instagram lanserer ny shoppingfunksjon

Foto: Imaxtree

Nå trenger du ikke forlate favorittappen for å shoppe.

Publisert Sist oppdatert

Instagram shopping: Instagram introduserer muligheten for å handle direkte i appen, slik at du ikke må forlate Instagram for å kjøpe produktene, melder de på bloggen sin.

Målet er å gjøre det lettere for konsumentene og hittil har over 20 varemerker kastet seg på. En av disse er Hennes&Mauritz.

Med det tar Instagram enda ett steg inn i e-handelen.

Fra før har nettbutikker kunnet linke til produkter på bildene, men da har konsumentet blitt ført ut av Instagram og inn på nettsiden til butikken for å fullføre kjøpet.

Nyheten nå er at det kommer en ny ”Checkout on Instagram”-knapp hvor du kan gjøre direkte kjøp i appen.

Du trenger kun å fylle ut navn, adresse og betalingsinformasjon første gang du handler via Instagram, og alle notifikasjoner om bestillingen får du også i appen.

– "Fra et konsumerperspektiv er vi ute etter å bygge en komplett shoppingopplevelse", sier Instagrams produktsjef Vishal Shah til Wall Street Journal.

Testes i USA

Men det vil nok ta litt tid før vi i Norge kan ta i bruk den nye shoppingfunksjonen på Instagram. Akkurat nå testes den ut i USA for det amerikanske markedet.

Når den blir tilgjengelig i Norge er ikke klart.

Listen over merker som er tilgjengelige på Instagram i USA er lang og består av mange store aktører, som H&M, Zara, MAC Cosmetics og NARS.

[video width="1080" height="1920" mp4="http://www.elle.no/content/uploads/sites/32/2019/03/2.mp4"][/video]

Merker som kan kjøpes via Instagram

På bloggen skriver Instagram at listen over merker kommer til å oppdateres fortløpende.

Adidas

Anastasia Beverly Hills

Balmain

Burberry

ColourPop

Dior

H&M

Huda Beauty

KKW

Kylie Cosmetics

MAC Cosmetics

Michael Kors

NARS

Nike

NYX Cosmetics

Oscar de la Renta

Ouai Hair

Outdoor Voices

Prada

Revolve

Uniqlo

Warby Parker

Zara

Powered by Labrador CMS