livsstil
Årets Rosa sløyfe er designet av Pearl Octopuss.y
– Ideen kom med én gang.
Rosa sløyfe-aksjonen for brystkreft, den klart hyppigste kreftformen i Norge, har blitt arrangert i Norge siden 1999.
Aksjonen har bidratt med over 465 millioner kroner til brystkreftsaken – og flere støtter saken ved å bære årets variant av
sløyfen i oktober.
I år er det Cathrine Børter fra suksessmerket Pearl Octopuss.y som har designet sløyfen. Resultatet er en sløyfe som selvsagt er rosa, men som også er tro mot merkets røffe, lekne DNA.
– Vi håper denne vil bli brukt av kvinner i alle aldre, moteinteresserte eller ikke, over hele landet, sier Børter.
Handler ikke om å pynte seg
Børter trekker fram at Rosa sløyfe-kampanjen, som bidrar til forskning på brystkreft er viktig både for sitt arbeid og sitt rosa, effektfulle symbol.
– Jeg tror alle kvinner har et forhold til brystkreft og Rosa sløyfe-kampanjen. Enten det er fordi vi har, eller har hatt, en syk mor, venn eller kjenner noen som kjenner noen, så er vi berørt av denne saken. Og det er viktig at vi opplyser hverandre om det, sier hun.
Hun påpeker at de rosa sløyfene er en utrolig fin og sterk måte å vise solidaritet og samhold på.
– Jeg blir ofte rørt når jeg ser kvinner bære denne sløyfen, for det handler ikke om å pynte seg med et statussymbol, men om å formidle et budskap og minne hverandre på at vi alle er en enhet, sier hun.
– Jeg er utrolig glad for og stolt over at vi har blitt valgt som årets Rosa sløyfe-designer, og det er en ære å få lov til å bidra med å spre budskapet, sier Børter.
Vet hvor skjørt livet kan være
Børter er en av mange som har et personlig forhold til brystkreft.
– Selv har jeg et veldig nært forhold til denne saken, ettersom min egen mor hadde brystkreft for noen år siden, og måtte fjerne et bryst. Det satt en støkk i meg. Jeg vet hvor skjørt livet kan være, og hvor raskt noe slikt kan bli alvorlig, deler hun.
Hun understreker at når det forskes mer og mer på sykdommen, er det større og større sjanse for at de tusenvis av kvinnene som kjemper mot sykdommen hvert år kan overleve diagnosen.
– Og det gir en en god følelse av å kunne bidra med nettopp det vi elsker, nemlig formidling av design, form og kunst, legger hun til.
Litt annerledes enn tidligere
Designprosessen har resultert i en 2024-sløyfe som er umulig å ta feil av, men som likevel springer ut fra Pearl Octopuss.ys edgy, maksimalistiske og lekne univers.
– Vi valgte å bruke de materialene som vi er mest kjent for, nemlig variasjoner av perler og glitrende glasskrystaller. Vi ønsket å lage en sløyfe som både representerte Kreftforeningens tradisjonelle sløyfe og som var en tydelig signatur fra Pearl Octopuss.y. Målet var at de som kjenner brandet skal se at det er vi som har designet sløyfen – og det håper jeg at vi har klart, sier Børter.
Formen på sløyfen er en organisk knute med en stor perle i sentrum. Ifølge Børter minner sløyfen om andre Pearl Octopuss.y-smykker, og kunne absolutt vært designet til egne kolleksjoner. Til tross for at fargen rosa kanskje er det siste man ville assosiert smykkemerket med.
– Et av kriteriene for samarbeidet var selvfølgelig at sløyfen er rosa, men siden vi er et mindre rosa brand, ønsket vi å dempe fargen litt og legge inn litt lilla. Så det har blitt en veldig elegant og balansert sløyfe med en litt kaldere rosafarge enn tidligere, forteller Børter.
Designprosessen hadde fin flyt – tanken om designet kom egentlig med én gang, innrømmer hun. Valg av materialer var den viktigste faktoren.
– Deretter prøvde vi oss fram med ståltråd og fant formen vi ønsket. Sløyfen endte opp med å ligne litt på en blekksprut, så det passet jo perfekt til oss, sier hun.
– Min oppfordring til alle kvinner er to ting: Følg med og sjekk deg selv, og kjøp sløyfen, slik at Kreftforeningen kan fortsette det viktige arbeidet sitt med å forske på og lære mer om denne sykdommen – så vi kan redde så mange kvinner som mulig, avslutter Børter.
Les mer om årets Rosa sløyfe-aksjon her.