Annonse
Skaper løsninger på problemer som kanskje ikke ennå eksisterer
Møt den visjonære arkitekten og MIT-professoren Neri Oxman.
Annonse
Neri Oxman er 44 år gammel, opprinnelig fra Israel, og bosatt i USA. Hun tjenestegjorde i det israelske luftforsvaret i tre år før hun begynte på medisin studiet og hoppet av etter to år for å studere arkitektur.
Hun har stilt ut verkene sine ved blant annet, MOMA i New York, Pompidou-senteret i Paris og Beijing International Art Biennale.
Her kan du lese om denne visjonære arkitekten og MIT-professoren som skaper løsninger på problemer som kanskje ennå ikke eksisterer.
Siden 2010 har Neri ledet Mediated Matter-gruppa ved MITs Media Lab, som er kjent for å gjøre en radikalt tverrfaglig jobb, men selv i denne konteksten er spesialområdet hennes så fiktivt at hun måtte finne på en ny terminologi for det (hun kaller det materiell økologi).
Teknisk sett benytter Neri computerdesign og elementer fra arkitekturen, 3D-print, materialvitenskap, prosjektering og synte- tisk biologi for å utvikle løsninger på «problemer som kanskje ennå ikke eksisterer» – som hun så ofte formulerer det. Hva dette betyr i praksis, er at hun har laget alt ut ifra en silkepaviljong – en hengende kuppel av silkefibre spunnet av en robotarm og ferdigstilt av 6500 silkeormer. Dette har blitt et designkonsept for et fordøyelsessystem man kan bruke som et klesplagg, der også fotosyntetiske bakterier er inkludert. Disse bakteriene omdanner solenergi til sukker som kan benyttes på Jupiters måner. Så å si alt arbeidet hennes gjenspeiler en uberørt, fraktal skjønnhet som vi ellers kun finner ute i naturen. Neri blir forresten ofte sammenlignet med Leonardo da Vinci. Dessuten ser hun ut som en filmstjerne ...
Neri forstod tidlig at hun ofte hadde behov for å være alene, men søsteren forteller at hun var veldig sosial og svært populær på high school. Neri var alltid fascinert av biologiens verden, men hun hadde også tidlig et upåklagelig øye for design og estetikk. «Rommet hennes var bestandig ekstremt ryddig,» forteller Keren. «Og det gjaldt også for garderobeskapet, skuffene, ja, alt ...»
Neri ble oppdaget på en buss, og i tenårene fikk hun diverse modelloppdrag. Så dro hun som 18-åring for å avtjene verneplikten i det israelske luftforsvaret, og der ble hun i nesten tre år. Deretter tok hun fatt på medisinstudiene, men hun slutta like etter at bestemoren døde. «Medisin var ikke noe for meg,» sier hun.
Uka etter ble det avholdt en opptakseksamen på arkitektskolen, og Neri meldte seg på. «Jeg satt og tegna og tegna i tre timer, og jeg hadde ikke noe høyere ønske enn å komme inn.» Deretter startet studiene hennes ved Technion Israel Institute of Technology, før hun ble overført til The Architectural Association School of Architecture i London.
«Hun var en av de første til å skrive algoritmer til designet sitt,» forteller Michael Weinstock, som var hennes avhandlingsrådgiver. «Hun hadde en formidabel arbeidsmoral, og noen ganger tenkte jeg ‘gjør hun i det hele tatt noe annet enn dette?’. Men hun virka aldri stressa eller sliten.» Neri tok eksamen i 2004, og året etter tok hun fatt på doktorgradsavhandlingen ved MIT.
I det virkelige livet er Neri sammen med fondsforvalteren Bill Ackman. Han tok kontakt med henne på oppfordring fra noen venner. En av dem var Marty Peretz, tidligere sjefredaktør i New Republic, som hadde kjent Neri i årevis. «Den matchen var eksplosiv, og det på det aller mest positive vis,» forteller Peretz. «Fra før visste jeg at begge familiene deres hadde sin opprinnelse i to nærliggende øst- europeiske byer.» «Det var denne tilknytningen mellom oss,» sier Neri, «som gikk langt tilbake i tid.»
Ganske raskt begynte Bill å stikke innom Neri på Cambridge med jevne mellomrom. «En stund bare kalte jeg henne Miss To Good to Be True,» forteller han. «Men etter hvert gikk det opp for meg at hun også har spirituelle, magiske kvaliteter.» (Dette sa han i forbindelse med nyåpningen av firmaet sitt, som har slitt en del, men som nå er oppe og står igjen.) «Folk blir bare forelska i Neri,» sier han. «Kvinner og menn fra alle samfunnslag.»
Men om det som skjedde med Brad Pitt, sier han: «Hollywood-pressa er den falskeste i sitt slag. De har blant annet publisert bilder av Neri sammen med en tekst som sier at hun snakker med Brad i telefonen, men sannheten er at det var meg hun snakket med – samtidig som hun prøvde å unngå paparazzi-fotografen.»
Jeg møtte Neri for andre gang et par uker før terminen på en kafé rundt hjørnet for The American Museum of Natural History i New York.
Hun og Bill, som sammen nå er gode for 1,1 milliard dollar, har leid en bolig i nærheten i påvente av at leiligheten han nylig kjøpte, en 13-roms penthouse, skal bli ferdig renovert av den Pritzkerprisvinnende arkitekten Sir Norman Foster.
Neri har tatt seg fri et par år, og dette har vært en tid preget av store forandringer. Ved siden av bryllup og fødsel har hun også flytta til New York (men hun tenker fremdeles å opprettholde tilknytningen til MIT). Her planlegger hun å åpne et nytt og spennende arkitekt- og designbyrå. «Tanken er at den eneste kunden skal være naturen,» forteller hun. (Hun prøver bare å finne ut hvordan hun skal tjene penger på det.) «Ja, det var det, da ...» sier hun når jeg spør henne om økonomien i dette. Men parallelt vil hun drive med andre prosjekter, inkludert en rekke 3D-printede verker, kalt Totems.
I disse er flytende melanin (fargepigmenter som finnes hos dyr og planter) kapslet inn i gjennomskinnelige tuber. Neri ser for seg at pigmentene en dag skal kunne benyttes til bygningsmaterialer, materialer som gir bygningen et lag med «hud» som blir mørkere i sola.
Totems byr på flere fordeler: Substansen nyttiggjør seg av jordas mangfold (representert i form av en rekke arter), og er ikke i noen ledd til skade for mennesker. «Noen ganger har hun faktisk innrømmet at hun er overveldet,» sier Bill om Neri. «Det beviser at hun er av kjøtt og blod. Hun er ingen robot-type.»
Neri har snakka mye om sin jobb i forhold til det å være mor. Og, som hun sa i talen sin på MIT i februar: «Hvis vi ser det lille ordet mor i en større sammenheng, en æra, beveger vi oss med arkitektur og design nærmere å ta vare på Moder Jord.» Men når jeg spør om hvorvidt det å selv ha blitt mamma har hatt noen innvirkning på forskningen hennes, smiler hun fårete. «Det har slått meg at i det store naturbildet på Moder Jord, så må jo også jeg bidra med barn for å opprettholde evolusjonen.»
Selv om hun så ofte jobber med levende materialer, er det enkelt å forstå ovennevnte. Og hun er ikke alene. Også den tidligere nevnte oppfinneren og vitenskapsmannen Danny Hillis har uttrykt at verden er i ferd med å bevege seg inn i en tid der «gjenstander blir tilvirket både kunstig og naturlig; men både det ene og det andre er laget og født.» Han tror at Neris arbeider symboliserer denne tilnærmingen og dens løfter.
Allikevel mener han vi skal være forsiktige: «Hva skal vi tenke om dette nye forholdet til teknologien og til hverandre?» skrev han i 2016 i Journal of Design and Science. «Skal vi frykte eller omfavne det? Svaret er begge deler. I likhet med en hvilken som helst mektig kraft i verden, som vitenskapen, vil den bli tatt i bruk med både gode og onde hensikter ... Å erkjenne dette fritar oss ikke fra ansvaret vårt, det minner oss heller på hvorfor det er viktig.
Vi gjenskaper oss selv, og vi er nødt til å velge veldig klokt hva og hvordan vi skal bli.»