Bærekraftige merker samles i ny norsk nettbutikk
– Jeg ønsker å bevise at det er mulig å handle bærekraftig og samtidig ha bra stil!
Det er ikke til å legge skjul på at ELLE elsker mote, men moteindustrien regnes fortsatt til å være en av verdens mest forurensende industrier.
I løpet av de siste årene har heldigvis fokuset på miljø og bærekraft økt i motebransjen.
I ukene før pandemien var et faktum, satt redaksjonen oppslukt av alt som har med miljøet, bærekraft og klimakrisen å gjøre - i arbeidet med mai-utgaven: ELLE Green Issue.
SustainableFashion.no
For de som ikke kjenner deg... Hvordan vil du beskrive deg selv?
– Sustainable Fashion som direkte oversatt betyr bærekraftig mote, mangler en offisiell definisjon. Men det er mange forklaringer og meninger der ute. For meg er Sustainable Fashion en samlebetegnelse på begreper som miljøvennlig, slow fashion, resirkulering, re-design og samfunnsansvar , sier Karoline Nøss Henriksen bak Sustainable Fashion til ELLE.
Fikk øynene opp under karantene
– Venner og bekjente beskriver meg som en person med stor "drive" - som får ting gjort. Noe jeg kjenner meg igjen i og som sikkert gjenspeiles i åpningen av nettbutikken. Jeg er nok ikke den som går de mest tradisjonelle veiene i livet...
Med koronapandemien og den selvpålagte karantenen, ble Henriksen for alvor interessert i bærekraft.
Det var da hun oppdaget den tidskrevende prosessen ved å finne informasjon om merkenes produksjon og miljøpåvirkning. Henriksen ble forbauset over at det ikke fantes et sted hvor bærekraftige merker var samlet.
– Jeg hadde plutselig mer tid til å tenke på hva jeg vil i fremtiden, samtidig som at jeg ble bevisst på verdensbildet. For første gang satt jeg meg ordentlig inn i tekstilbransjens miljøpåvirkning. Jeg ble nysgjerrig på hvilke av motemerkene som gjør noe med problemet, og hva de faktisk gjør.
Jakten på bærekraftige merker
– Jeg ønsket å gjøre det enklere å handle bærekraftig og bevisstgjøre kunden på begrepet. Det skal være mulig å handle bærekraftig og samtidig ha bra stil. Slik ble ideen til!
Så hvordan går man frem for å finne merker som faktisk er bærekraftige?
Henriksen forteller at de fleste merker med fokus på bærekraft, har flere tredjepartssertifiseringer. Det vil si at en organisasjon uten tilknytning til merket kan bekrefte at merket oppfyller visse krav og standarder.
Hvilke kriterier stiller dere til merker for at dere skal selge de?
Henriksen forteller at det stilles krav til åpenhet. Det skal være mulig å finne informasjon om hvor klærne produseres, hvem som produserer klærne, at klærne produseres på en måte som ikke er farlig eller skadelig for arbeiderne og som minimerer avtrykket på miljøet så godt det lar seg gjøre - for det vil alltid være en belastning på miljøet å produsere nytt.
– Når vi kommer i kontakt med merkene, får vi som regel tilsendt merkets bærekraftsstrategi. Merket dokumenterer hvor de er i dag, hvor de ønsker å være, når de skal være der og hva de gjør for å oppnå målet.
Hun sier også at det tas vurdering på hva merket gjør med utgåtte kolleksjoner og styles, hvor store og ofte det kommer nye kolleksjoner, og om merket er opptatt av hva som skjer med plagget når det havner hos forbrukeren. Dette løses på forskjellige måter, som ved tilbud om resirkulering, styles som går igjen og redesign.
– Noen merker er flinke og 100 prosent transparente. Mens andre nevner at de er bærekraftige uten å forklare hvorfor de er det.
Merker som gjør en forskjell
https://www.instagram.com/p/CCGf5cMAuFx/
I ettertid er også kjente merker som Baum und Pferdgarten, Hasla og Colorful Standard å finne på nettsiden. Henriksen drømmer om å få Envelope 1976, Blance og Mother Of Pearl i sortimentet.
– Til lansering hadde vi med oss Cras Cph, Ilag, Ella & Il, Wood Wood, Tomorrow Denim, Designers Remix, Pelechecoco, Underprotection og Purpuse Jewelry på laget.
Hun forteller at responsen fra kunder har vært utelukkende positiv.