Framtidens garderobe

Foto: Getty Images

Innovasjoner og investeringer gjør moteindustrien mer bærekraftig enn noensinne. Vi tar et steg inn i framtiden.​

Publisert Sist oppdatert

"Say hello to your future wardrobe"!

Spol fram til 2025.

Det er en vakker sensommerdag, så opp og hopp!

Rydd senga, og legg på sengeteppet i bionisk strikk. Så en kjapp tur under sparedusjen – her skal ikke en dråpe gå til spille.

Så frokost: Et glass med en proteindrink eller en avokado-smoothie?

Og nå, da; hva skal jeg ha på meg i dag?

Hva med en Levi’s-bukse i organisk bomull farget med naturlig indigo med et svart belte i biofabrikkert skinn, framstilt i et laboratorium?

Eller en dressjakke i resirkulert ull, som er like lekker som den beste skreddersøm, 3D-printete sko fra Nike, syntetisk framstilte diamanter i ørene, et armbåndsur laget av resirkulert aluminium og en veske i econyl (resirkulert nylon) fra Stella McCartney.

Så ut av døra, og opp på sykkelen. Nå drar vi!

Bærekraftig framtid

Antagelig tenker du at dette høres en smule science-fiction-aktig ut, men de fleste av disse bærekraftige klærne og accessoirene eksisterer i småskala i dag. Og om moteindustrien får det som den vil, kommer vi til å fylle garderoben vår med nettopp disse plaggene om mindre enn ti år.

– Måten vi forbruker mote på vil bli annerledes, sier Anna Gedda, sjef for bærekraft i H&M.

– Og siden vi er i ferd med å gå tomme for ressurser, må det bli på denne måten.

For å være mer bærekraftige har selskaper, som for eksempel Kering, luksusgruppen som eier Gucci, Yves Saint Laurent og Alexander McQueen, etablert en miljøgevinst og -tap-avdeling for å analysere de negative økologiske påvirkningene i klesindustrien og se på hvordan man best kan redusere dem.

Dette har blant annet ført til at forsyningskjeder har blitt restrukturert over hele verden, i tillegg til å ha blitt gitt tidsfrister for å gjøre forbedringer.

H&M har satt seg som mål å kun benytte bærekraftige og resirkulerte materialer innen 2030.

– I løpet av 2019 vil Marks & Spencer kun bruke bomull fra bærekraftige kilder – og dette er et stort steg i riktig retning, sier Paschal Little, som er leder for produktutvikling i den britiske detaljhandelen.

Innen 2020 er det amerikanske merket Theorys plan å kun bruke bærekraftige materialer, som Supima-bomull, ull fra Tasmanian Wool eller Forest Stewardship Council-sertifisert triacetat (kunstfiber), og plaggene skal være merket med så mye sporing av produksjons- og distribusjonskjeden som overhodet mulig.

Om ti år er tanken at fibrene, knappende, merkene, skulderputene – hver eneste detalj på klesplaggene vi bruker – skal være bærekraftig.

Klær + teknologi

Enda mer fascinerende – og sexy – er teknologien som vil finne opp klær på nytt.

Se bare på Levi’s-prosjektet ved tekstil-startupen Evrnu i Seattle, for eksempel.

I 2016 laget duoen bak selskapet verdens første jeans av fibre fra fem resirkulerte bomulls-T-skjorter.

Det fornybare fibret omskaper ikke bare gamle klær til nye; i produksjonen benyttes det 98 prosent mindre vann enn i den tradisjonelle produksjonen av bomull.

Bomull er en av agrikulturens tørsteste avlinger, og krever intet mindre enn 20 000 liter vann for å kunne produsere bare et kilo – dette er altså så mye vann som trengs for å lage en jeans!

– Evrnu er et industrielt mirakel, sier Paul Dillinger stolt.

Han er sjef for global produktinnovasjon hos Levi Strauss & Co.

– Nå har vi levedyktige plagg som er like solide og som gir den samme gode følelsen på for forbrukeren som vanlig bomull. Plaggene er foreløpig ikke lansert i markedet, de er fremdeles på forsknings- og utviklingsstadiet, men vi er henrykt over framgangen Evrnu har gjort. Vi gleder oss stort til å introdusere dette materialet for forbrukerne.

Innovasjon

Mange av disse initiativene har startet i motehusenes egne laboratorier. Kering åpnet sin Materials Innovation Lab i 2013 utenfor Milano.

– Vi har allerede 250 prøver på nye materialer som møter kriteriene våre, og som kan benyttes i produksjonen i våre motehus, sier selskapets sjef for bærekraft Marie-Claire Daveu.

Richemont, som eier Cartier og Chloé, har Microcity, et innovasjonssenter i Sveits der et team bestående av 50 forskere og ingeniører utvikler alt fra nye metaller til digitale prosesser som 3D-printing.

– Man kan trygt si at de jobber bredspektret, sier Matthew Kilgarriff, Richmonts direktør for selskapets sosiale ansvar.

I april i fjor åpnet Gucci Artlab, et 37 000 kvadratmeter stort senter utenfor Firenze.

De 800 ansatte jobber med prototyper og vareprøver i nye materialer.

Nær San Francisco finner vi Levi’s Eureka Innovation Lab, der de jobber med å finne renere, bedre og smartere måter å lage jeans på. Blant annet lysner de farger ved oksidering framfor å benytte kjemikalier.

Sirkulær økonomi

Det kanskje aller største initiativet til endringer i produksjonsmetoder er det seilerlegenden Dame Ellen McArthur som står bak.

Hennes stiftelse jobber for å inspirere vår generasjon til gjenbruk og å bygge opp en framtidig positiv sirkulær økonomi i moteindustrien.

McArthur lanserte the Circular Fibres Initiative under moteuka i København i 2017, der hun oppmodet moteindustriens tungvektere, alle fra Kering til Inditex, om å reformere tekstilbransjens forsyningskjede, slik at alt gjenbrukes i en endeløs syklus.

Sirkulær økonomi er et prinsipp for økonomisk virksomhet som har som mål at ressurser forblir i økonomien lengst mulig – dette ved å redusere råvarebruk, avfall, utslipp og energiforbruk til et minimum.

Så hvordan vil dette endre garderobene våre?

– Plaggene dine kommer til å være laget av biprodukter som vegansk lær laget av avfall fra vinproduksjon og materialer fra bio-avfall som for eksempel ananasskall, sier Anna Gedda i H&M.

Eller muligens er de produsert av et 100 prosent resirkulert materiale.

Både Kering og H&M har investert i Worn Again, et London-basert selskap som utvikler en metode for å skille bomull og polyester-blandinger i eksisterende plagg og reprodusere dem til nye, rene plagg.

Science-fiction-forfatteren William Gibson sa det slik:

Og det er nettopp dette vi ser nå; vi legger framtiden i folks hender.

"Syboter"

Spørsmålet er hvordan vi skal balansere den og få til å endre hele industrien.

Moteindustrien er på saken.

Nike har gjort det med sin Flyprint løpesko, der deler av skoen er laget i 3D-print.

«Framtiden er allerede her, den er bare ikke så veldig jevnt fordelt.»

Kenyanske Eliud Kipchoge løp i et par Nike Zoom Vaporfly Elite Flyprints da han vant London Marathon i april i fjor.

Nikes sjef for bærekraft Hannah Jones forteller at de investerer i vekst og i framtiden.

Det er massevis av andre innovasjoner på trappene, som syende roboter (syboter), noe som antagelig vil revolusjonere produksjonen, og folk vil få opptrening i hvordan bruke de nye maskinene framfor å sitte og sy selv – i renere og tryggere omgivelser. Det vil bli mer av tilpasning via software. London-selskapet Unmade har utviklet en strikkemaskin, der hver ny genser er annerledes enn den forrige.

– Vi vil bevege oss bort fra å være tilbudsdrevet til å bli etterspørselsdrevet. Det blir ingen klær til overs fordi det ikke blir produsert noe som ikke blir solgt. Stordriftsfordelene blir borte, sier Gedda.

Kunstig intelligens

Vil kunstig intelligens i enden av veien fortelle oss hva vi skal ha på oss hver morgen?

Kanskje. Det som er sikkert, er at mens mye av dette framstår som eksotisk nå – og med tanke på hvor raskt alt utvikler seg – vil alt dette være helt vanlig om ti år.

Med en sirkulær økonomi og laboratorieframstilte materialer, er ideen om et mer planetvennlig antrekk ikke bare god og oppløftende, den er vakker.

Coco Chanel sa det så fint:

Og i framtiden vil den nettopp det – igjen og igjen.

«Moten kommer og går.»

Powered by Labrador CMS