Dyr hudpleie: I hånda holder jeg et hudpleieprodukt som koster mer enn de fleste betaler i leie hver måned.
Faktisk kunne jeg nytt flere dager på et fancy hotell for samme pris.
Dyr hudpleie: Er det verdt det?
Så, mens jeg påførte den gylne kremen på huden, undret jeg meg over hvem som har så mye penger å bruke på dette, og om det virkelig er verdt det?
La Mer, Guerlain, 111Skin, La Prairie og AmorePacific har alle lansert produkter som koster like mye som en designerveske, og folk kjøper dem.
Mange kjøper dem.
The Serum Essence fra La Mer, kr 5750 (annonse)
Net-A-Porter har hatt en økning på 120 prosent med kunder som investerer i "status-hudpleie", et produkt som koster over 5000 kroner, det siste året.
Serum er produktet folk er villige til å bruke mest på.
La Prairies serie, Platinum Rare viser seg å være veldig populær. Prisen på produktene ligger på over 11000 kroner.
Platinum Rare Haute-Rejuvenation Elixir fra La Prairie, 12.690,- (annonse)
"Det er en slags Marie Kondo-trend innen hudpleie. Å bare investere i produkter som gir deg glede, forklarer La Prairies forretningsdirektør i Storbritannia Tehmina Naqvi."
Men hvem er disse superkundene som tar seg råd til slike hudpleie-utskeielser?
Net-A-Porter kaller dem "EIP", extremely important people, og det er faktisk dem under 40 år som bruker mest penger.
"Leppestiftindeksen"
Det er en interessant prioritering, spesielt med tanke på verdens nåværende økonomiske klima.
Men det er også en trend kjent som "leppestiftindeksen", et begrep skapt av Leonard Lauder, formann emeritus for Estée Lauder.
Det skapte han etter at han la merke til at kvinner under lavkonjunkturen i 2001 kjøpte mer kosmetikk, til tross for den økonomiske usikkerheten.
Kanskje vi søker trøst i sminke og fin hud?
Men, hvordan kan egentlig merkene rettferdiggjøre den drøye prisen på en krukke med 30 ml innhold?
Det japanske merket Decorté, hvis AQ Meliority Intensive Regenerating Multi-Cream har en prislapp på rundt 14000 kroner, er bygget på 30 år med forskning med nobelprisvinnende forskere med på laget.
Guerlains premium hudpleieserie Orchidée Impéria- le, som inkluderer Orchidée Impériale Black The Cream til ca. 12 000 kroner for 50 ml, har et eksklusivt drivhus i Sveits.
I tillegg har de ett naturreservat i Kina hvor de studerer og dyrker orkideene som brukes i produktene.
Black Cream fra Orchideé Impériale, kr 11 692.
Det er med andre ord ingen tvil om at selskapene investerer mye penger i produktene sine, og derfor mer forståelig at de koster det de gjør.
Og jeg skal innrømme at serumet jeg prøvde fikk huden min til å føles plumpet, myk og fuktet til randen, men det finnes jo også en rekke effektive alternativer på markedet til mer overkommelige priser.
Selv om det nok ikke kommer til å hindre meg i å bruke La Prairie- prøvene mine til aller siste dråpe er trukket inn i huden min.