Beste unisex parfyme: I 1994 lanserte Calvin Klein CK One, den første unisex-duften som oppnådde mainstream-popularitet.
Du husker kanskje den ikoniske annonsekampanjen, med enda 20 år gammel Kate Moss i en herlig kaotisk tenåringsscene sammen med en håndfull halvnakne mannlige og kvinnelige modeller.
Kampanjens slagord, En ny duft for en mann eller en kvinne, reflekterte selve duften: Lett, ukomplisert og uformell.
Beste unisex parfymer
Med det, ble CK One en av de definerende parfymene for 90-tallet. Det var en duft for alle og enhver, og den var overalt.
Med en så enorm kommersiell suksess, ville det ikke ha vært urimelig å tro at blandingen, en perfekt balanse av tradisjonelt maskuline og feminine noter ville sette i gang en stor bevegelse av unisex-dufter, i stedet for å bli et enkelt øyeblikk i skjønnhetshistorien.
Selv om det var noen lanseringer av mainstream unisex-dufter, Gaultier 2 av Jean PaulGaultier i 2005 og Wonderwood av Commedes Garçons i 2010 for å nevne noen, fortsatte de store dufthusene stort sett å kategorisere parfymer etter kjønn.
Replica Whispers in the Library 100ml fra Maison Martin Margiela, kr 925 (annonse)
Men nå, 26 år etter lanseringen av CK One, begynner kjønnsnøytrale parfymer endelig å finne sin plass i markedet.
– Yngre generasjoner tenker ikke på kjønn som noe satt,» sier parfymør Alberto Morillas, hovedhjernen bak CK One.
Som han sier, la CK One "grunnlaget" for en ny type duftuttrykk som i dag er mer relevant enn noensinne.
– Dagens generasjon verdsetter formål, autentisitet og inkludering.
Beste unisex parfyme: CK Everyone
I februar 2020 lanserte Calvin Klein det siste tilskuddet til sin unisex-duftkolleksjon; en lett sitrusaktig miks kalt CK Everyone.
CK Everyone 100ml fra Calvin Klein, kr 725 (annonse)
Morillas forklarer at mens målet med den opprinnelige CK One var å skape en ny type duft.
En duft som verken var feminin eller maskulin, men snarere noe unikt som fanget datidens ungdommelige følelse, appellerer CK Everyone til det autentiske og målbevisste som opptar dagens forbrukere.
– For dem er kjønn og klassifiseringer grenseløse.
Parfymeindustrien erkjenner dette skiftet, og det legges til tre nye kategorier for universelle dufter ved årets Fragrance Foundation Awards.
Disse kommer etter et år som har vist seg å ha vært svært fruktbart hva gjelder kjønnsnøytrale dufter.
Unisex designdufter opplever en ny vår
I 2019 ga Gucci ut Mémoire d’une Odeur, en muskbasert blanding av kamille-, sjasmin- og trenoter, merkets første universelle duft.
Skuespilleren Michelle Pfeiffer lanserte samme år Henry Rose; en serie unisex-dufter.
Merket Maison Francis Kurkdjian av den franske parfymøren med samme navn, ga i fjor ut Gentle Fluidity; to kjønnsnøytrale dufter med de samme notene, einebær, amber, vanilje og koriander, i ulike forhold.
– Ideen min var å utfordre kjønnsbegrepet i parfymebransjen, sier Kurkdjian.
– Jeg ønsket å fjerne etiketten og la forbrukeren velge hvem de vil være og hva de vil ha på seg, ved å lage to dufter basert på de samme ingrediensene.
Unisex designerdufter opplever kanskje en ny vår, men i nisjesegmentet, som inkluderer dufthus som Le Labo, Byredo og Diptyque, har kjønnsnøytrale dufter alltid vært kjernen i merkevarenes DNA.
Nisjemerker
Beste unisex parfyme: Bibliothèque 50ml fra Byredo, kr 1300 (annonse)
– Disse merkene tilhører en estetisk verden der alt er kjønnsløst, ikke bare dufter,» sier biofysiker og parfymekritiker Luca Turin.
Og mens mainstream designerdufter, forståelig nok, utgjør største delen av det årlige duftsalget på grunn av kategoriens enorme størrelse, ser nisjemerker den raskeste veksten med en tosifret prosentøkning de siste årene.
Dette til tross for deres tradisjonelt høyere prisnivå.
Kan deres kjønnsløse tilnærming til parfyme bidra til salget?
– Disse nisjeduftmerkene var små da CK One ble lansert, sier Turin, men de er enorme nå.
Selv om nisjemerketilnærmingen absolutt føles aktuell og relevant for dagens sosiale klima, er det på mange måter også et nikk til hvordan ting pleide å være.
Maskuline og feminine dufter
De gamle egypternes bruk av aromaterapibehandlinger og essensielle oljer ble aldri kategorisert etter kjønn.
Selv nå er oud, den røykfylte treaktige lukten som er populær i Midtøsten, ansett som en duft for både kvinner og menn.
– Musk-baserte rosedufter var moteriktig blant menn på begynnelsen av 1800-tallet, sier Turin.
Inception 100ml fra Zarkoperfume, kr 1100 (annonse)
Det samme kan sies om lavendel og fiol. Det var ikke før avisannonsering begynte å ta av at en "maskulin" og "feminin" inndeling av dufter begynte å skje, og ta plass i forbrukernes bevissthet.
Annonsører begynte å fokusere målrettet mot kvinner da de så at kvinner brukte stadig mer penger på personlig pleie og luksusartikler, inkludert parfyme.
Kurkdjian mener at tradisjonelle forestillinger om hvilke dufter som er ment for kvinner og hvilke som er ment for menn, bare defineres av hva duftene ikke er.
– Hvis en duft ikke inneholder blomster eller lette frukter, er den ansett for å være en maskulin duft, sier han.
Vétiver Fatal 100ml fra Atelier Cologne, kr 1200 (annonse)
Etter hvert som tiden går, kan disse reglene begynne å føles stadig mer utdaterte.
– Nå ser vi at forbrukere ser bort fra kategorier og velger dufter etter hvordan det får dem til å føle seg, sier Morillas.
– Forbrukere i dag handler etter hvordan en duft representerer dem og hvilke noter de tiltrekkes av rent instinktivt.
Han legger til at selv om det er to tiår mellom lanseringene av CK One og hans nyere arbeider, finnes det en rød tråd i inspirasjonen bak dem alle:
– Duft kan skape en følelse av frihet og bryte grenser.
Fikk du med deg våre favoritter i januar?