Garderobejegerne - Det handler om å eie en del av motehistorien
Etterspurt: The Book Bag fra Dior, helst fra limited edition kolleksjonene, og med personalisert logo, er svært populært. Jegerne: Australske Gabriel Waller til venstre og amerikanske Bettina Looney under, hjelper deg å finne det "umulige".
Motescenens Sherlock Holmes
Glem forstørrelsesglass og deerstalker-lue – den britiske motescenens Sherlock Holmes er langt mer stilfull. Bettina Looney åpner døra til sin studioleilighet i det snobbete området Chelsea, sørvest i London, iført en Alessandra Rich-blazer med krystallknapper, svarte ballongbukser, vintage pumps fra Salvatore Ferragamo og en fløyel-scrunchie.
Bettinas jobb går ut på å finne de tingene ingen andre klarer å finne. Hun er del av en liten gruppe «garderobejegere» – en helt ny, selvstendig karriere som går ut på at hun finkjemmer hver krik og krok av verden i jakt på de mest ettertrakta og eksklusive klærne og tilbehøret. Den typiske kunden hennes er den type kvinne som har alt, bortsett fra det ene plagget fra Marc Jacobs ikoniske grunge-kolleksjon for Perry Ellis i 1993.
Annonse
Hun minnes den gangen en kunde «bare måtte ha» en limited edition Book Tote fra Christian Dior, med personalisert tekst. På den tiden var det svært vanskelig å få tak i veska i Asia (hvor kunden bodde), og personalisering var kun tilgjengelig i Paris. I løpet av få timer hadde Bettina lokalisert veska i en av Diors London-butikker, forhandlet seg fram til å få den personalisert i Paris hvor den også skulle bli pakket fint ned i en boks og sendt av gårde til sin nye eier i Asia.
– Hvis en kunde vil ha noe, så finner vi det, sier hun mens hun vinker meg inn.
Så var det den gangen en kunde hadde blitt helt besatt av en heklet bikini fra Carolina Herreraen runway-look som aldri ble produsert. Bettina ringte en venn som skyldte henne en tjeneste, og som drev sitte eget badetøymerke i luksussegmentet. Denne vennen produserte en maken bikini bare for henne, som ble klar akkurat tidsnok til kundens ferie.
Hun forteller at en mangeårig kunde ba henne skaffe en av moteverdens helligste gral: billetter til alle de største visningene under Paris Fashion Week.
Imponerende kontaktnett
Det å jakte ned noen av bransjens mest flyktige plagg, vesker og sko, krever et imponerende kontaktnett på tvers av jorda, skapt gjennom timevis med viktig nettverking. Mange av kvinnene i dette yrket (for de er i stor grad kvinner) har mange år med erfaring innen motestyling på cv-en, og kan derfor skilte med en liten svart bok full av kontaktinformasjon til verdens beste skreddere, designere og mektige mennesker, som kan hjelpe dem med å imøtekomme deres kunders mest krevende mote-behov.
– En annen gang, begynner Looney, mens stemmen hennes viser at denne historien har gjort spesielt inntrykk på henne.
Bettinas bakgrunn er imidlertid litt annerledes. Hennes første jobb innen mote var som personlig shopper ved en nettbasert klestjeneste kalt Threads Styling. Videre ble hun influenser og har gjennom det jobbet med merkevarer som Marc Jacobs og Tory Burch. Men, det er likevel jobben som personlig shopper for noen av verdens mest motebevisste, som opptar mesteparten av arbeidstiden hennes – og der hun tjener pengene sine.
Annonse
– Det oppdraget var det litt vanskelig å dra i land, men ja, vi klarte å få til det også, smiler hun.
De fleste kundene hennes kommer fra Nord-Amerika og Midtøsten, og er kvinner i alderen 17 år til 60 år med høy inntekt (eller familier med høy inntekt). Ønskene og kravene deres varierer fra en full garderobeoppdatering, til ett enkelt stylingoppdrag. Fellesnevneren er at de fleste ønsker seg produkter ingen andre har. Det betyr at dersom luksusvarehuset Harrods får en levering med nye Chloé-vesker, vil disse kundene være blant de første som får tak i en av slik.
The Pouch: Bottega Vanetas etterspurte poseveske // Eksklusivt: Leter du etter en one-of-a-kind runway look? Garderobejegerne er i stand til å finne det meste // Het Potet: Karl Lagerfields aller siste kolleksjon for Chanel er svært ettertraktet og allerede vanskelig å få tak i // Old Celine: Hailey Baldwin Bieber med Old Celine Edge solbriller, funnet av Gabriel Waller.
– Vi har et nisje-klientell på rundt 30 personer som vi yter ekstra ser- vice for, sier Bettina og forklarer at hun kommuniserer med de fleste internasjonale kundene sine via appen WhatsApp. Nå ser hun også en økende interesse fra kunder i byen hun bor i, takket være et rykte
som sier hun klarer å få tak i absolutt alt.