skjønnhet

- Vi har en veldig dyp respekt for hverandre

- CAIA er jo, i hvert fall for meg, en livsstil. Og det kjennes helt naturlig at alle som jobber her har CAIA-energien i seg også.

Hvordan er det egentlig å lede det suksessfulle skjønnhetsmerket CAIA Cosmetics? Vi har tatt en prat med Bianca Ingrosso og CEO Johanna Eriksson Hamrén om nettopp det. 

Publisert Sist oppdatert

En solfylt mai-dag i Stockholm, møter vi selveste Bianca Ingrosso og CEO i Caia Cosmetics Johanna Eriksson Hamrén i forbindelse med en pressedag i deres hovedkontor. Å entre CAIA-kontorene er som å gå inn i et kontor i New York, alt er planlagt ned til den minste detalj. Ikke nok med at CAIA, som ble startet i 2018,  gjør stor suksess verden over akkurat nå, men hvordan er det egentlig å jobbe i et selskap i så rask vekst? Vi måtte selvsagt spørre. 

Vi var så heldig å få en "Office tour" av Bianca da vi var der - se den på Tiktok-profilen vår her. 

- Det blir satt veldig stor pris på når du gjør det

ELLE: Begge dere to har viktige roller i CAIA - hvordan jobber dere sammen i hverdagen?

 Johanna:  Jeg vil si at vi komplimenterer hverandre veldig bra. Bianca er visjonæren og har som regel de langsiktige målene og holder i mye av det kreative rundt varemerket og hvem CAIA skal være. Det vakter du over som din baby. Jeg holder kontroll på de operative tingene. Driften i selskapet for eksempel og de litt mer kortsiktige målene, som at vi når årsbudsjetter og lignende. 

Bianca: Også jobber vi jo veldig bra sammen energi-messig. Vi har det veldig morsomt sammen. Privat og jobb kan vi blande uten at det merkes, og vi har en veldig dyp respekt for hverandre. 

Johanna: Vi har to veldig ulike roller, men de er veldig viktig begge to. 

 ELLE: CAIA er et selskap i rask vekst - hvordan er det å lede et slikt selskap? 

Bianca: Jeg liker jo ikke å lede og er ikke komfortabel med det, så jeg ønsker ikke å stå her og prate på morgenmøte. Det er nesten rart at jeg har et eget talk show, fordi jeg blir kjempe ukomfortabel av å være prektig her. Jeg vil være en av alle. 

Johanna: Men det blir satt veldig stor pris på når du gjør det. 

ELLE: Er det du som holder morgenmøtene da, Johanna? 

Johanna: Ja, men det kan også være andre. 

ELLE: Men tilbake til veksten... 

Johanna: Ja, jeg skal si at det både er utfordrende og gøy med et selskap som vokser så raskt som det CAIA gjør. Det gjelder å henge med. Gjør man ikke det, da tror jeg man hindrer sin egen utvikling. Vi må jo skape strukturer og planer som støtter opp under dette. Men det aller, aller viktigste for meg er nok at samtidig som man vokser, at man aldri mister kulturen i selskapet. At CAIA må være det det alltid har vært - det er vår styrke. Det finnes så mange store og sterke varemerker der ute, men vi har noe som er helt unikt her på CAIA. Det er en slags vibe og alle som jobber her, det spiller ingen rolle hva de jobber med, de brenner for merket. 

Bianca: CAIA er jo, i hvert fall for meg, en livsstil. Og det kjennes helt naturlig at alle som jobber her har CAIA-energien i seg også. Da kommer kulturen ganske naturlig. 

Johanna: Det er ingenting man heller skal ta for gitt. På styremøtene har vi et punkt om at vi aldri må bli for “corporate”, fordi da kommer vi til å miste alle kreative idéer og følelser. Det vil synes i alt det vi gjør. Det er kjempeviktig for oss å ta vare på de som jobber her, samarbeidspartnere og kunder. Det er vår viktigste prioritering når vi vokser.

Les også: ELLE x CAIA: Bli med på innsiden av Pre-Party til ELLE-festen.

Imperiet Bianca

ELLE: En arbeidsdag  for dere - hvordan ser den ut? 

Bianca: Min arbeidsdag ser aldri lik ut. Bortsett fra da jeg var i dommerpanelet i Talang Sverige i to uker. Det er den lengste perioden jeg har hatt en lik hverdag. Jeg står jo opp, og er ganske lik min mamma der, jeg vet nesten ikke hvilken del av meg som skal prestere den dagen. Men det vil jeg også si at er min største drivkraft i hverdagen også. At jeg ikke har en eneste dag som er lik. Enten så er jeg veldig business og sitter i møter, eller så spiller jeg inn TV eller kampanjer. Altså jeg har så mange ulike roller som jeg er i. Jeg pleier å se på meg selv som om jeg spiller i en film og i ulike avsnitt er jeg ulike skuespillere. 

Johanna: Dokumentaren “Imperiet Bianca”, som ble sendt for cirka et år siden nå, synes jeg fikk frem for første gang hvor hardt du jobber, og hvor gjennomtenkt og planlagt alt sammen er. Jeg skjønner ikke at det går. 

Bianca: Ja, hver dag er jo ekstremt planlagt. Hva jeg gjør torsdag 21. desember klokken 12 er allerede planlagt. Men jeg er virkelig overalt i løpet av en dag. Jeg møter utrolig mange ulike mennesker og miljøer hver dag. Men sånn er det å være entreprenør. Derfor har man valgt denne bransjen. Og når man kommer hjem etter en lang da, da begynner det administrative arbeidet. Jeg vet ikke hvordan dette skal gå når man får barn? 

Johanna: Det gjør det ikke, men da har man ikke noe valg og må bare kjøre på, ler Johanna. 

ELLE: For deg da, Johanna? 

Johanna: Jeg vil si at det er litt samme her, dagene ser veldig ulike ut. Jeg er veldig operativ fortsatt og er veldig “hands on” med prosjektene her på CAIA. Ofte sitter jeg i møter, planlegger eller følger opp.  Også kommer man jo aldri unna som CEO at det er en del rapportering. 

Bianca: Off… (alle ler). 

Johanna: Jeg liker virkelig det å være på plass, være nær teamet og varemerket. Der synes jeg vi komplementerer hverandre bra Bianca og jeg. 

En entreprenør "By heart"

ELLE: Hva er det viktigste dere har lært av hverandre? 

Bianca: Du (Johanna) er jo prestisjeløs. Nummer en; det finnes ikke et eneste problem i verden som det ikke går an å løse. Du er det mest problemløsnings-orienterte mennesket jeg har møtt. Du gjør det alltid med en glede, glimt i øyet og sjarm. Jeg har aldri sett deg sint og du har alltid et mål om å skape god stemning. Og der merker man jo også hva slags mamma du er - jeg kan se for meg at du er ganske lik hjemme også. 

Johanna: Haha, ja. 

Bianca: Uansett hvilken rolle man har, det har jeg lært av mammaen min også, så skal man ikke miste seg selv. Du er fortsatt den samme Johanna. Du gjør både den mer kjedelige jobben, når du allikevel har en posisjon der du kan spørre andre. Du er også en entreprenør “by heart”, så det har jeg virkelig lært av deg. Også elsker jeg når Johanna kommer inn og tar på seg sine “sexy” høyhælte sko og har litt “høy midje”. Det elsker jeg. Vi skal liksom tenke at vi er i New York her. Du er virkelig en genuin sjel med pondus. 

Johanna: Jeg har lært så utrolig mye av Bianca og gjør det hele tiden. Det finns ingen som Bianca. Du er unik, virkelig. Og en utrolig flink visjonær. Din måte å se ting på og at du alltid ser ting fra kundens perspektiv, beundrer jeg. På bakgrunn av din fremgang og suksess, har du aldri sluttet å bry deg om dine følgere og ditt community. Det lærer jo vi i CAIA av også. Det er derfor jeg tror at CAIA har blitt et så stort varemerke, fordi man alltid skal være ydmyk på et vis. 

- Du har som mål at CAIA skal være et selskap med hjerte, person og kreativitet og at det skal tas hånd om som det. Og det er veldig inspirerende for meg. Fordi det er så lett å sitte i styremøter og hvor de fleste milepælene er finansielle. Men vi har jo et krav om å ha noen "ikke finansielle" milepæler også, som for eksempel første gangen vi åpner butikk og andre store øyeblikk vi skal se frem til.

Bianca: Virkelig. Alle bruker så mye tid av livet sitt her på jobben. Så vi må jo skape vakre minner.

Johanna: Og nettopp det gjør jo at jeg kan komme inn på kontoret glad hver dag. Det spiller ingen rolle om vi har hatt en tøff periode eller hva som kan skje. Fordi det er utfordrende å vokse. Men det spiller ingen rolle, fordi vi har så mye kult som skjer her. 

- Nå må man tenke annerledes

ELLE: Hvordan  jobber CAIA ut mot de ulike landene - hvordan jobber dere ut mot kundegruppen i Norge? 

Johanna: Når det kommer til varemerke og konsept så er det eksakt samme overalt. Det er ett varemerke og en personlighet. Men så er vi veldig enig om at alt vi gjør i de ulike landene ønsker vi å gjøre mer lokalt. Jeg tror, og vi har snakket mye om det også, den tid er forbi da man bare kunne ha et ansikt utad og rulle ut i hele verden. Folk er lei av det. De vil ha sin greie og sine lokale som fronter brandet. Folk hører mer på hverandre i dag enn på én stor og kjempe-kjent varemerke eller person. 

- Vi har jo ulike partnere vi jobber med i Norge og som er populære der, og utenlands. Så det føles ut som at vi vokser sammen med våre partnere. Men nå har vi også begynt å jobbe med artisten Astrid S. Og det er så kult. Vi tenker at vi vil gjøre mer i Norge, og har store planer for det.

ELLE: Men helt til slutt, noe vi alle lurer på… Kommer det en CAIA pop up-butikk i Norge?

Johanna: Som dere vet så lanserte vi en pop up-butikk på NK-senteret her i Stockholm som ble utrolig vellykket. Det var et bevis på at CAIA-produkter kan selges i butikk. Men igjen ønsker vi ikke å gjøre det som alle andre gjør. Når vi gjør noe så vil vi gå “beyond”. 

Bianca: Vi venter heller til vi kan gjøre det stort!

Johanna: Ja, vi venter til vi kan gjøre folk helt “mind blown" og som de elsker. Da kommer vi til å gjøre det. Og slik er det med alt vi gjør i alle kanaler. Det nærmeste man kommer en CAIA-butikk fra Norge akkurat nå er jo butikken i Göteborg - det er i hvert fall litt nærmere. 

Trenger du mer sommerlesning? Les vår spalte "Sommertid med ELLE: Anniken Jørgensen".

Powered by Labrador CMS