Kontrastene mellom Proenza Schouler og Birkenstock kunne ikke vært større, sett fra utsiden. Det amerikanske kles- og tilbehørmerket ble startet i 2002 og er i dag et av de mest anerkjente motemerkene fra New York, kjent for sin unike kombinasjon av stilrent og sofistikert håndverk og en urban og ungdommelig estetikk.
Felles assosiasjoner
Birkenstock på sin side har en historie som kan spores helt tilbake til 1774, men det var først på 1970-tallet at den tyske skoprodusenten ble kjent internasjonalt. Både Jack og Lazaro har et langt og nært forhold til det tradisjonsrike, tyske merket, og forteller at det er en av få ting de to har til felles fra sine ellers svært ulike oppvekster.
– Jeg vokste opp i Miami, så havet har alltid vært en viktig del av livet mitt. Som barn tilbrakte jeg fritiden på stranda eller ombord båter. Birkenstocks var mitt og mine venners foretrukne skovalg fordi de var komfortable, enkle og hadde en slags motkultur-nostalgi over seg, som var veldig i vinden på den tiden. Jeg husker at jeg hadde dem på meg aller første dag på universitetet i Miami, og tenkte ikke to ganger på om det egentlig var passende eller ei. Det var rett og slett bare en del av kulturen i den delen av landet. Da jeg flyttet til NY tok jeg så klart skoene med meg, og jeg har faktisk det eksakte paret stående i garderoben. Det er en av få ting jeg fortsatt eier fra før Proenza Schouler startet, forteller Lazaro.
– Jeg vokste opp i Tokyo, men flyttet til New Jersey med familien min som barn. Det å vokse opp på 90-tallet, være «free spirited» og en selvstendig ungdom, gjorde at jeg flyttet hjemmefra ganske tidlig og reiste landet rundt med bandet The Grateful Dead. Det var på den tiden at Birkenstocks virkelig ble en følgesvenn i hverdagen. De ble et slags symbol på en svunnen tid, som de unge folka rundt meg glorifiserte og prøvde å gjenleve. Det var selvsagt en annen tid på alle måter, men Birkenstocks kobla på en måte sammen fortida og nåtida, legger Jack til.
Klar visjon
Samarbeidet mellom de to vidt forskjellige motemerkene, skjedde ifølge Jack og Lazaro veldig organisk.
En venn av dem jobbet med Birkenstock på et prosjekt og nevnte at de to var store fans av merket, og foreslo at de alle burde møtes for å diskutere et mulig samarbeid. Og resten er historie.
Det er lett å kjenne igjen Proenza Schoulers estetikk i samarbeidskolleksjonen, og de to designerne forteller at de hadde en veldig klar visjon fra første stund.
– Vi visste at vi først og fremst ville beholde integriteten til den ikoniske Birkenstock-sandalen. Dernest ville vi tilføre noe mer urbant til den. Personlig har vi alltid likt old school sneakers som bruker borrelås som feste, og vi tekte det ville være interessant å gjøre noe lignende med en Birkenstock. Vi ville beholde sandalens ånd, dens uovervinnelige funksjonalitet, men strippe alt helt ned til selve essensen av skoen – og erstatte det originale spennefestet med borrelås. Vi ville også gjøre skoen mer stilren og dekket derfor den tradisjonelle korksålen med skinn, slik at hele skoen hadde en og samme tekstur. Resultatet ble minimalistisk, moderne, urbant og funksjonelt. Det var også dette vi foreslo for Birkenstock-teamet da vi først møttes, og vi ble så glade for at de elsket ideen og hjalp oss med å oppnå det vi forestilte oss.
Inspirert av kunst
Med seg på laget fikk Jack og Lazaro også den anerkjente tyske fotografen Juergen Teller og Peter Miles, som jobber som Art Director og grafisk designer. Designer-duoen forteller at det å jobbe tett med, og la seg inspirere av kunst og andre kunstnere, alltid har vært en viktig del av Proenza Schoulers dna.
– De fleste prosjektene eller kolleksjonene vi jobber med starter som regel med en idé som stammer fra en kunstutstilling eller et kunstverk som snakket til oss, og fikk oss til å se noe på en ny og spennende måte. Det har på en måte blitt Proenza Schoulers kode opp gjennom årene. Vi visste at vi ville innlemme kunst i dette prosjektet, men siden vi allerede hadde en klar idé om hvordan vi ville at skoene skulle se ut, var vi usikre på hvordan. Vi kom fram til at det som ville gi mest mening var å få en kunstner til å dokumentere skoene når de var ferdige, og på en eller annen måte knytte det sammen med skoenes forpakning.
– Deretter ville vi hyre inn en kunstner som kunne samarbeide med oss om en installasjon som kunne brukes i forbindelse med lanseringen. Vi snakket med Peter Miles, som vi ofte jobber med i forbindelse med Proenza Schouler, og han nevnte at Juergen kanskje ville være interessert i å være med. Vi likte den tyske koblingen mellom Birkenstock og Juergen, og visste at uansett hva han kom til å gjøre ville det bli helt spesielt. Vi gav ham frie tøyler til å tolke kolleksjonen og skape bilder han mente passet. Og resultatet slo oss i bakken. Peter tok så disse bildene og satte dem sammen til et slags kollasj-tapet, som han igjen pakket skoeskene inn i. Hver sko i denne kolleksjonen kommer i denne spesielle esken skapt av Peter og Juergen. Vi kunne ikke vært mer fornøyde med det endelige resultatet – de er virkelig et dream team.
To ikoniske skomodeller
Birkenstock har over 300 skomodeller i sitt sortiment.
Fra sandaler til støvler, til både barn og voksne. Da samarbeidet var helt i startfasen fikk også Jack og Lazaro tilsendt et stort utvalg arkivbilder fra Birkenstock av sko som ikke lenger er i salg. De to hadde med andre ord nesten skremmende mange valgmuligheter, men forteller at de likevel var enige om at det var Arizona de skulle satse på.
Modellen med navn Milano ble en del av kolleksjonen ved en tilfeldighet.
– Arizona var et enkelt valg. For oss er det den mest ikoniske Birkenstock-skoen av dem alle, og vi visste med en gang at vi ville bruke den som utgangspunkt for kolleksjonen. Egentlig skulle vi bare jobbe med denne modellen, men en dag hadde en av våre kollegaer på seg Milano-skoen og vi elsket hvordan den var mer som en hel sko enn en sandal. Dermed kom ideen om at ved å tilføre denne modellen de samme designgrepene vi hadde gjort med Arizona, ville den få et sneaker-aktig uttrykk – selve definisjonen på en urban Birkenstock. På grunn av lang produksjonstid og intensiv kvalitetstesting, ble det med de to modellene denne gangen. Men hvem vet hva som vil skje i framtiden.
Birkenstock x Proenza Schouler- sandalene koster fra kr 2400 og selges hos blant annet Net-a-Porter.com og Mytheresa.com.