mote

Kuleste norske motesamarbeidet på lenge!

Når mote møter kunst og gastronomi skjer det spennende ting.

Publisert Sist oppdatert

Kunst, mote og gastronomi: Holzweiler x Bjarne Melgaard x Caviar Kaspia.

ELLE var så klart på plass da det norske motemerket Holzweiler lanserte sitt nyeste samarbeidsprosjekt med kunstneren Bjarne Melgaard og luksusrestauranten Caviar Kaspia i Paris. Et samarbeid som bryter ned grenser mellom kreative disipliner, og markerer en ny måte for hvordan mote, kunst og mat kan samhandle på tvers av tradisjonelle rammer.

Holzweiler – fra Oslo til verden

Holzweiler, som ble grunnlagt i Oslo i 2014 av Susanne Holzweiler, Andreas Holzweiler og Maria Skappel Holzweiler, har etablert seg som et av Norges mest suksessrike motemerker, kjent for sine bærekraftige verdier, lekne design og spennende samarbeid. Med en tydelig visjon om å fremme norsk design på den globale scenen, fortsetter Holzweiler å redefinere hva skandinavisk mote kan være. Dette samarbeidet tar dette enda et steg videre. 

Bjarne Melgaard – provokasjonens mester

Kunstneren Bjarne Melgaard er kjent for å utfordre samfunnsnormer med kunsten sin. Han arbeider i en rå og ofte konfronterende stil, og tar opp temaer som psykologi, seksualitet og politikk. Tidligere har han eksperimentert med mote gjennom samarbeid med merker som Eckhaus Latta og Supreme, samt sin egen linje, MELGAARD. Nå bringer han sin kjærlighet for streetwear, grafikk og sterke farger til denne kolleksjonen.

holzweiler ELLE caviar kaspia bjarne melgaard

Kapselkolleksjonen prydes av Melgaards unike kunstverk, som inkluderer karakterene ‘Mr Caviar’ og ‘Miss Caviar’, sammen med lekne slagord som «We live together and we caviar together» og Caviar Kaspias blå signatur-farge, og består av skjerf i silke og ull, dunjakker- og kåper, hoodies og T-skjorter, Holzweiler Cocoon-vesken og ‘merch’ som fyrstikkesker og lightere. Det går også an å kjøpe et begrenset antall skulpturer laget av Melgaard av overskuddsmaterialer fra Holzweilers klesproduksjon.

Caviar Kaspia – en kulinarisk opplevelse

Caviar Kaspia, et ikonisk navn i luksuriøse matopplevelser, er kjent for sin eksklusive kaviarservering og raffinerte atmosfære. Med røtter i Paris, har restauranten vært en favoritt blant internasjonale stjerner, kunstnere og trendsettere siden 1927. Under lanseringen av kolleksjonen serverte Caviar Kaspia en kuratert matopplevelse som speilet den luksuriøse og kreative ånden i samarbeidet.

holzweiler ELLE caviar kaspia bjarne melgaard

Caviar Kaspia-restauratøren Anoushka Gresvig Mac-Crohon, som er norsk, knyttet opprinnelig bånd med Holzweiler-grunnleggerne gjennom en felles stolthet over sine norske røtter for over ti år siden, da Holzweiler hadde sin aller første salgsrunde under Paris Fashion Week, og har siden formet et varmt vennskap med Holzweiler-familien.  

"Det er en ære for oss å være vertskap for Holzweiler til dette spesielle prosjektet i deres tiårsjubileum hos Caviar Kaspia. Vi elsker og beundrer det de gjør, og de har blitt som familie for oss. Som nordmann er jeg veldig stolt over at dette arrangementet vil feire norsk mote, kunst og mat", forteller Anoushka Gresvig Mac-Crohon, medgründer av Caviar Kaspia.

holzweiler ELLE caviar kaspia bjarne melgaard

Mer enn bare mote

Samarbeidet er en hyllest til kreative disipliner som utfyller hverandre, samtidig som de trosser forventningene. Holzweilers bærekraftige produksjonsfilosofi møter Melgaards avantgarde-kunst og Caviar Kaspias kulinariske eleganse, og sammen skaper de en opplevelse som engasjerer sansene.

holzweiler ELLE caviar kaspia bjarne melgaard

Holzweiler-familien, inkludert Andreas (CEO), Susanne (CCO) og Maria (kreativ direktør), sier følgende om samarbeidet: «Når vi går inn i vårt tiårsjubileum, føles dette som et ekte ‘klyp meg i armen’-øyeblikk. Teamet bak Caviar Kaspia er vår familie – det er vårt hjem i Paris, og det har alltid vært en drøm for oss å skape noe sammen. Å legge til Bjarne i dette gjør det ekstra spesielt... I de tidlige dagene av Holzweiler skrev vi en liste over drømmesamarbeid, og hans navn sto øverst. Resultatet av dette prosjektet føles som en liten smakebit på hva som kommer fra Holzweiler de neste ti årene – lekent, hyperkreativt, men fremdeles genuint ‘oss’.»

Lanseringen av kolleksjonen demonstrerte at mote ikke bare handler bare om klær. Det handler om opplevelser, ideer, og å bryte grenser – noe dette samarbeidet gjør på en forfriskende måte. 

Powered by Labrador CMS