mote

Hvem er egentlig Chanels nye sjefdesigner?

Og hvorfor er Matthieu Blazy perfekt for rollen?

Publisert

I går sprakk nyheten om hvem som har overtatt rollen som sjefdesigner i Chanel. Og det kunne virke som hele motebransjen trakk et lettelsens sukk. Franske Matthieu Blazy er mannen som skal lede motehuset fra og med 2025. Bare noen timer tidligere hadde Bottega Veneta annonsert at Blazy hadde fratrått stillingen som sjefdesigner, og at Louise Trotter var på vei inn som deres nye sjefdesigner. Hun kommer fra stillingen som sjefdesigner i Carven. Stolleken er gang!

Matthieu Blazy tar i mot applausen etter Bottega Venetas AW 24/25-visning under moteuka i Milano 24. februar 2024. Foto: Victor VIRGILE/Gamma-Rapho via Getty Images

Jobben som sjefdesigner hos Chanel – av mange omtalt som den «mest ettertraktede stillingen i motebransjen» – er mildt sagt omfattende. Og ryktene har vært mange om hvem som skulle overta. Det ble hvisket om Hedi Slimane, Haider Ackermann, John Galliano, Phoebe Philo og Simon Porte Jacquemus. Og det tok motehuset hele seks måneder før de hadde noen på plass. I mellomtiden, etter Viards avgang, har det vært de ansatte i Chanels atelier som har designet kolleksjonene.

Karl Lagerfeld, som hadde stillingen før Virginie Viard (som gikk av i juni 2024), satt i posisjonen i hele 36 år – han fikk jobben i 1983. Gjennom tre tiår styrte han skuta målrettet og med stor suksess og la til flere kolleksjoner per år: Per i dag designer motehuset to prêt-a-porter-kolleksjoner, to haute couture-kolleksjoner, en cruise-kolleksjon og en Métier d'Art-kolleksjon årlig. Derfor var det helt essensielt at designeren som skulle overta hadde enorm arbeidskapasitet i tillegg til å være talentfull. Designeren måtte rett og slett tikke av mange bokser: Stor arbeidskapasitet, være godt likt, tåle presset av å lede et av motebransjens største motehus, gi gode intervjuer og ikke minst vise til stor kommersiell suksess. 

Fra Matthieu Blazys siste visning for Bottega Veneta: SS 2025.
Bottega Venetas Intrecciato-flettemønster. Julianne Moore i Bottega Veneta under visningen for SS25, i en av de virale sakkosekkene Blazy laget for gjestene. Jacob Elordi har vært en av Bottegas populære ambassadører, takket være Matthieu Blazy, og har gjort sitt for å popularisere totebags for menn.

Heldigvis tikker Matthieu Blazy av alle boksene og mer enn det. Han er kjent for å være et arbeidsjern, og har jobbet jevnt og trutt helt siden han gikk på den anerkjente designskolen La Cambre i Brussel. Mens han studerte der jobbet han som intern hos både Balenciaga og John Galliano. Raf Simons var rask til å hyre ham da han ble uteksaminert (Simons satt i juryen under eksamenen hans), før han gikk videre til designstillinger hos først Maison Margiela, så Celine under Phoebe Philo og deretter hos Raf Simons igjen i Calvin Klein. Han fikk posisjonen som sjefdesigner hos Bottega Veneta i 2021.

Blazy satt for alvor fart på trenden å la buksa være hjemme. Her er Kendall Jenner i Bottega Veneta.

Blazy har aldri hatt noen assosiasjon med Chanel tidligere, og kommer derfor inn som et frisk pust og er ikke «tynget» av nedarvede designprinsipper eller inhouse politikk. Han er en visjonær, og vil etter alle solemerker revitalisere brandet slik han gjorde med Bottega Veneta. (Lagerfeld var også en slik figur da han overtok Chanel i sin tid, og motehuset blomstret under hans ledelse.) 

Blazy var mannen bak den mye omtalte krystallbesatte masken fra Maison Margiela som Kanye West bar gjennom sin Yeesus-tour i 2013-2014. Til høyre er Blazy sammen med Raf Simons.

Matthieu Blazy har heller inget merke i eget navn, og kan derfor vie all sin oppmerksomhet til Chanel. I tillegg er han ung nok (40 år) til å være en innovatør, og moden nok til å kjenne bransjens spilleregler. Perfekt for et motehus som Chanel, som trenger både hans ekspertise og  innovasjon for å holde seg relevante og ledende innenfor luksussegmentet.

Singlet, skjorte og jeans i skinn (!) fra Bottega Venetas SS23-visning, designet av Matthieu Blazy.

Hos Bottega Veneta har Matthieu Blazy sørget for at motehuset har vokst til nye høyder med enorm kommersiell suksess, samtidig som han på eksepsjonelt vis har vært tro mot husets DNA. Han har tatt tempen på tidsånden med sitt imponerende håndverk – som it-veskene i Bottegas kjente Intrecciato-veving, og jeans og T-skjorter i skinn – og har redefinert quiet luxury for en ny generasjon. 

Det blir spennende å se hva Blazy finner på hos Chanel. Vi er sikre på at han kommer til å imponere oss samtidig som han er tro mot Coco Chanels arv. Vi forventer tidløs innovasjon – og det er akkurat det Chanel trenger.

Les også: Motetrendene vi husker best fra 2024

Powered by Labrador CMS