BOYY: Det var spesielt ett veskemerke som stod fram som en favoritt blant streetstyle-stjernene denne sesongen, det thailandsk-canadiske veskemerket BOYY.
Suksessen til BOYY startet med et brak allerede i 2006, da magasiner som New York Times og V Magazine omtalte merket. Samme år ble det tatt inn hos den prestisjefylte klesbutikken Colette i Paris. Nå selges veskene verden over via ulike nettbutikker, samt merkets egne butikker som du finner i København og Bangkok.
Ekteparet Jesse Dorsey og Wannasiri Kongman står bak veskemerket BOYY, og selv om Jesse er fra Montreal i Canada og Wannasiri opprinnelig er fra Bangkok, møttes de i New York, hvor de bor den dag i dag.
Wannasiri Kongman, den ene av de to designerene som står bak merket, kommer fra Bangkok og har høstet enorm suksess i Thailand. Butikken i København var en ren tilfeldighet.
– Vi kom over lokalet en gang vi var på ferie der, syv måneder senere flyttet vi inn.
BOYY valgte tidlig å satse på det europeiske markedet, med danskene på topp, mye takket være supermodellen Freja Beha. Nå er veskene ofte å se på fashionistaer som danske Pernille Teisbaek og norske Darja Barannik.
Mikser du Wannasiri sin lidenskap for vesker, med Jesse sin lidenskap for det estetiske, får du visjonen bak veskemerket BOYY.
Minimalisme med en leken tvist er typisk for BOYY, og felles for alle veskemodellene, er den overdimensjonerte spennen foran, som også er det de er aller mest kjent for. I tillegg til vesker lager duoen også sko, solbriller og hatter.
BOYY viste frem sin ss19- kolleksjon under moteuka i Milano, i et vakkert italiensk hjem.
BOYY-kvinnen har selvtillit og liker å være leken med stilen sin. Og det er en god beskrivelse av visjonen bak merket også.
– Vi har alltid gjort ting på vår måte og gjør sjelden noe etter boka. Vi var heldige som kom fort inn i retail-bransjen, noe som har ført til at vi aldri har måttet være avhengig av noen andre.
Veske med grønne detaljer, kr 6900. Veske i blått skinn, kr 7300. Sandaler i kremhvitt, kr 3900.
De forteller at Instagram har vært en av de viktigste faktorene for deres internasjonale suksess.
– Som et uavhengig brand, leter vi alltid etter nye kreative måter å komme tettere inn på kundene og målgruppen vår. Instagram var en naturlig prosess for oss, det var noe vi hoppet inn i uten å tenke så mye over, men som viste seg å bli et viktig verktøy for oss.
Veske med sorte skinndetaljer, kr 7200.
Denne sesongen lanserer BOYY en helt ny veskemodell som er transparent, og merket har også nylig satset på to oversized modeller.
– Vi så for oss at disse veskene ville være perfekte til shopping eller når du skal på piknik. Når man har en transparent veske, må man ikke bare være kreativ med hvordan man styler veska, man må også tenke på hva man putter i den.