Fjong driver storskala utleie av kjente merkevarer, og både privatpersoner og merkevarer kan leie ut plaggene sine. Det bugner av drømmekjoler perfekt til flotte fester i Fjongs showroom i Oslo og på nettsidene, og alt kan leies av hvem som helst – hvor som helst i Norge.
Sigrun Syverud og Marie Ameln kom opp med ideen om å leie ut klær i 2016, etter å ha sett seg lei på å bruke masse penger på klær, men likevel «aldri ha noe å ha på seg».
Fjong - En unik forretningsidé
To og et halvt år senere har Fjong 4.500 plagg på lager, hvor 70 prosent er eid av privatpersoner – klare til å sendes ut til sine 45.000 brukere av plattformen. De er nå mange ansatte, har et stort showroom og «butikk» på Frogner, og har utviklet en nettside som er unik i verdenssammenheng.
– Da vi begynte å snakke om dette tenkte vi at det var verdens beste idé, og syntes det var veldig rart at noe lignende ikke allerede fantes. De fleste vi fortalte om ideen til var positive, bortsett fra mennene. som stort sett var negative til konseptet om å leie andres klær. Så det ble raskt veldig tydelig for oss at vi skulle starte med kvinner.
– I begynnelsen hadde vi showroom i leiligheten til Marie og alt var veldig enkelt. Men så lagde NRK en reportasje om oss, og da begynte det plutselig å komme e-poster fra hele Norge, forteller Sigrun.
Bærekraftsjef Hanne Elisabeth Høiesen, og Fjong-gründer Sigrun Syverud.
Var det vanskelig å få folk til å se på leie av andres klær som noe kult og eksklusivt?
– Selv har jeg bakgrunn fra motebransjen, og opplevde at det var enklere å forklare konseptet vårt til andre kvinner i bransjen som var vant til å låne klær fra pressebyråer og designere. Men for kvinnen i gata var det absolutt vanskeligere å forstå både konseptet og verdien i det å leie istedenfor å kjøpe enkelte plagg.
– Mye av jobben vår har derfor vært å få kvinner til å selv føle at å leie også kan være luksus. Du har tilgang på et enormt utvalg klær fra en rekke ulike merker, samlet på ett sted. Jeg vil nesten gå så langt som å si at du kan leie flere av Norges aller fineste kjoler her hos oss, takket være alle de som velger å leie ut sine fantastiske garderober gjennom oss, sier Xochitl Vavik, markedssjef ved Fjong.
Fremtidens garderobe
– Gunnhild Stordalen både leier ut store deler av klesskapet sitt, og leier klær til eget bruk, og også tidligere kulturminister Linda Hofstad Helleland leide mye da hun satt i regjering og skulle delta på større arrangementer. Så det er jo litt morsomt at om man leier ut sine egne klær gjennom oss, kan kjolen din ende opp på middag i det hvite hus, forteller Sigrun entusiastisk.
SIFO gjorde nylig en undersøkelse som viste at nordmenn har i snitt 359 plagg i skapet. Hvert tredje av disse er ubrukt.
– I tillegg kaster vi nesten dobbelt så mye klær som for 15 år siden, ifølge Forbrukerrådet. Miljøaspektet ved Fjong er noe de fokuserer mye på, og de finner stadig nye måter å jobbe mer miljøvennlig på, forklarer bærekraftsjef Hanne Elisabeth Høiesen.
– Vi arbeider hele tiden med å gjøre vår forretningsmodell enda mer bærekraftig. Noen av plaggene må sendes til rens etter utleie, men det meste vasker vi selv. Vi jobber med en norsk oppstartbedrift som driver med miljøvennlig klesvask, der vannet er avionisert. Det vil si at det meste kan vaskes i iskaldt vann uten såpe, takket være denne teknologien, sier hun og fortsetter:
– 950.000 tonn mikroplast renner ut i havene hvert år, og 35 prosent av dette stammer fra klær. Mange av plaggene vi leier ut inneholder polyester – et av stoffene som skiller ut mikroplast – så nå får vi snart på plass et filter som hindrer at disse partiklene slipper ut i naturen.
Dere satte nylig norgesrekord i folkefinansiering med høyest innsamlede beløp og høyest kvinneandel. Hvordan gikk det til?
– Vi er på mange måter en tech-bedrift fordi vi bygger den digitale plattformen vi gjør. I fjor så vi at det ble veldig kostbart for oss med utviklingen av dette. Vi stod da overfor den utfordringen med å finne ut av hvor vi skulle få inn penger. Vi visste allerede da at de som forstår konseptet vårt best, det er kvinner, og gjerne også kundene våre.
– Den typiske investoren i Norge er jo en mann over 50, som overhodet ikke forstår tjenesten vi tilbyr, og det er ikke dem vi ønsket å ha over på eiersiden av Fjong. Derfor endte vi med å starte en folkefinansiering, som vi også syntes ga veldig mening med tanke på vår businessmodell. 200 aksjonærer, hvor 86 prosent av disse er kvinner, samlet inn åtte millioner kroner. Mange av disse er kunder av oss, og vanlige kvinner uten erfaring med investering, og det er så utrolig gøy at de trodde på og ville satse på oss, forteller Sigrun.
Planer om å utvide
For øyeblikket jobber Fjong-teamet med utviklingen av en abonnementstjeneste, hvor man for et fast beløp i måneden kan leie x antall plagg, og bytte dem ut med noe nytt når man ønsker. Henting og levering på døra skal også gjøre det enklere for kundene.
– På grunn av mange henvendelser fra utlandet har de også planer om å ekspandere til utlandet med tiden, samt nå flere kunder gjennom nye produktkategorier, forklarer Sigrun.
– Vi har også tanker om å utvide til utleie av klær til barn og menn, men også av ting som sportsutstyr eller verktøy. Med den type plattform vi bygger, tror jeg at det i framtiden vil være helt normalt å heller leie en drill når du trenger den, enn å kjøpe en som blir liggende nedstøvet i en kjeller. Det er en så mye smartere måte å handle på, for alle. Målet vårt er å gjøre det lettere å leie, at det skal være det første man tenker på nåe man trenger noe.