Dette er årets Rosa sløyfe
Dorthe Skappel og døtrene Maria og Marthe har designet årets Rosa sløyfe for Brystkreftforeningen.
Rosa sløyfe 2020: Dorthe, Maria og Marthe Skappel står bak årets Rosa sløyfe.
Selvtillit og stolthet
Damene ville lage noe som kan brukes til hverdags og fest.
Oktober er den offisielle rosa måneden hvor vi kan vise solidaritet og støtte til brystkreftrammede, forskning på brystkreft og Brystkreftforeningen ved å bære den rosa sløyfen.
Støtt kreftsaken
– Da vi fikk det ærefulle oppdraget om å lage årets Rosa sløyfe, fant vi ut at vi ville lage noe som kan brukes til både hverdag og fest og som oser av selvtillit. For det er nettopp det kvinner skal kjenne: En stolthet over den kroppen de har - uansett skavanker og ujevnheter.
Brystkreft er den hyppigste kreftformen hos kvinner i Norge med rundt 3500 nye tilfeller hvert år. Ni kvinner får diagnosen hver dag. Det er i dag nesten dobbelt så mange som får brystkreft enn det var for rundt 60 år siden.
Skappel-damene har selv kreft i familien og vet hvordan sykdommen rammer.
Mer forskning
9 av 10 kvinner som rammes, er i live fem år etter diagnosen. Denne positive utviklingen ser vi mye takket være viktig forskning som har ført til bedre behandling og at vi oppdager kreften tidligere.
– Vi ble helt euforiske da vi ble spurt. Ingen av oss var i tvil om at dette var noe vi ville gjøre, forteller Skappel.
Årets Rosa sløyfe kommer i to størrelser: en pin og en større brosje. Perfekt til å pynte opp høstens strikk, eller høstjakken.
– Vi har ikke hatt brystkreft i familien vår, men både mormoren og oldemoren min hadde underlivskreft. Å bære en rose sløyfe er en fin måte å vise støtte til kreftsaken på. Vi trenger mer forskning. Om ikke vi klarer å utslette kreft, kan vi i hvert fall minimere den, sier Skappel.
Årets Rosa sløyfe får du kjøpt hos Lindex, Mester Grønn, Vitusapotek, Kid Interiør, XXL, Coop Mega og Kreftforeningens nettbutikk.
Rosa sløyfe
«Rosa sløyfe er en internasjonal folkebevegelse som markeres over hele verden i oktober hvert år. Målet med aksjonen er å vise solidaritet med de som rammes, øke kunnskapen om brystkreft og å gi støtte til brystkreftforskning.
Det er Brystkreftforeningen og Kreftforeningen som sammen arrangerer Rosa sløyfe-aksjonen i Norge. Siden oppstarten i 1999 har nordmenn bidratt med over 280 millioner kroner til brystkreftsaken.
– Vi kvinner har en sterk urkraft, og den kraften ville vi få fram i sløyfen. Det har vært kjempemorsomt å samarbeide med Marthe og Maria. Som godt voksen er det ekstra fint å skape noe med de som er yngre og kanskje litt modigere enn meg. De har nye tanker og ideer, og så kan jeg komme med gammel erfaring og visdom, sier Skappel i pressemeldingen.
Årets tema for aksjonen er persontilpasset behandling. Selv om to personer har lik diagnose, kan de trenge ulik behandling fordi kreftsvulstene er ulike. Mer forskning gjør at vi på forhånd kan forutsi hva som vil hjelpe den enkelte pasient. Da kan
flere overleve og færre få senskader av behandlingen.»