Annonse
– Korona snudde butikkhverdagen vår på hodet, og vi opplevde en hamstring jeg aldri hadde trodd jeg skulle møte på.
Butikksjef Aina Margrete Sæbøe Olsen (32) om den nye hverdagen.
Annonse
Aina Margrete Sæbøe Olsen, 32 år Butikksjef KIWI Gullaug i Lier
Hvordan har koronavirus-utbruddet påvirket din arbeidshverdag?
– Korona snudde butikkhverdagen vår på hodet, og vi opplevde en hamstring jeg aldri hadde trodd jeg skulle møte på. Folk var usikre, og de første dagene var det ganske kaotisk. Vi måtte jobbe dag og natt for å fylle på tonnevis med varer, så det var vanvittig krevende. Jeg trodde jeg hadde nådd min arbeidskapasitet i mine 18 år i KIWI, men der tok jeg feil. Etter hvert har ting stabilisert seg, men vi merker absolutt endrede handlevaner blant kundene. De handler på andre tider enn de pleide. Det går mer av enkelte matvarer, og mindre av andre. Det har krevd en litt annen type lederskap. Vi må omstille oss, både med tanke på bestillinger og bemanning. Heldigvis har jeg verdens beste ansatte, som har tatt alle utfordringer på strak arm. Sammen har vi forsterket renholdsrutinene, og vi har alle ekstremt såre og tørre hender om dagen. Jeg gråter litt hver gang jeg får antibac på hendene nå. Jeg har også vært nødt til å ansette nye fordi vi har hatt så stor pågang, og også for å ruste oss for tiden framover. Jeg er så stolt av teamet mitt. De er helt rå, og jeg er glad for at butikkmedarbeidere har fått økt anerkjennelse i denne tiden. Det fortjener de!
Føler du deg utrygg på jobb?
– De ansatte er fantastisk flinke til å ta forholdsregler, og kundene vasker seg på hendene eller bruker antibac før de starter handleturen. Men det er jo klart at jeg må stole på at kundene er friske, har rene hender og ikke handler om de er i karantene. Vi jobber ikke med noe smittevernutstyr akkurat. Jeg prøver å ikke bekymre meg på jobb, og heller bare brette opp ermene og stå på. Jeg har alltid vært opptatt av at vi må ha det gøy på jobb. Dette er vår hverdag, vårt sted – ja det er jo nesten mitt hjem! Vi kommer på jobb, vi tar vare på hverandre og vi har det gøy sammen. KIWI har gjort mange tiltak for å beskytte både kunder og medarbeidere i butikkene, som pleksiglass mellom kasserer og kunde, og mellom kunder der de pakker ned varer. Vi har kundevert utenfor butikken som regulerer antall kunder på de aller største dagene, og Nokas kommer jevnlig og sjekker at alt går bra.
Er du redd for å bli smittet på jobb?
– Jeg må ærlig si at jeg ikke har vært så redd for å bli syk selv (kanskje jeg har for lite kunnskap om det?), men selvfølgelig ønsker jeg meg det absolutt ikke. Jeg vil jo være på jobb og selvfølgelig helst være frisk! Jeg tenker at det viktigste vi kan gjøre er å sørge for å holde avstand, ha rene hender og unngå å ta oss selv i ansiktet. Vi må lytte til myndighetenes råd, og ta de forholdsreglene vi kan.
Beskriv en arbeidsdag i denne perioden.
– Vask og vask! Løpe, fylle på varer, slå i kassa, bestille varer, lede, motivere, vise omsorg, heie på folka mine, ta hånd om kundene. Vi følger normal effektiv drift, i tillegg til de råd og anbefalinger som kommer fra Folkehelseinstituttet. Vi blir møtt med mye bekymringer, nye spørsmål og utfordringer fra kunder, det er klart at dette er en ny og vanskelig situasjon for mange. Å bestille varer i disse dager er en kunst. Kundene handler mer, men sjeldnere. De reiser ikke og de spiser ikke ute, og da handler de også litt annerledes enn normalt. Jeg tenker at min viktigste oppgave nå er å sørge for å ha nok varer i hyllene, og selvfølgelig sikre at både kundene og mine ansatte kan ferdes trygt i butikken.
Hvordan synes du myndighetene har taklet situasjonen?
Annonse
– Dette er jo en ny situasjon for alle, også for myndighetene. Det må ha vært enormt krevende å skulle ta så viktige avgjørelser med så store konsekvenser. Det misunner jeg ingen. Jeg velger å stole på at myndighetene gjør det de mener er best for oss alle, og følge de rådene de kommer med til enhver tid.
Hvilke tilbakemeldinger får du av folk du treffer på jobb?
– Mange kunder har vært flinke til å anerkjenne butikkmedarbeiderne gjør i disse dager. Det er klart jeg blir både stolt, ydmyk og rørt av komplimentene og engasjementet fra folket. Så TUSEN TAKK! Samtidig er jeg veldig takknemlig over å ha en jobb å gå til hver dag. Og jeg tenker mye på dem som ikke er så heldige, som ansatte i klesbransjen, reiseliv, serviceansatte og andre.
Kjenner du en dame du beundrer ekstra i disse dager?
– Ikke bare én, jeg må si hele folket, hele Norge! Vi får en beskjed fra myndighetene og vi tilpasser oss, det synes jeg vi skal være stolte av. Jeg er i hvert fall stolt av motet til folket og hvordan alle som en takler at deres hverdag er snudd på hodet.
Hvordan tror du ting blir etter dette?