byTiMo lanseres på et av USAs største varehus
– «Dette har vært en drøm og et mål lenge!»
Det norske klesmerket byTiMo har gjort stor suksess de siste årene, blant annet gjennom designsamarbeidet de gjorde med skuespiller Pia Tjelta i 2014. Kjendisene har lenge slåss om å bruke de blomstrete byTiMo-kreasjonene på den røde løperen. Også hertuginne Kate Middelton var kledd i byTiMo under sitt Norgesbesøk forrige uke og vår egen kronprinsesse Mette Marit har ofte blitt observert i kjoler fra byTimo. Men det er ikke bare i Norge byTimo har gjort stor suksess.
Gwyneth Palthrow har vært stor fan av byTiMo i flere år, og sammen lanserte de i 2017 et eksklusivt kjolesamarbeid på Palthrows nettside Goop.com. byTiMo har også vært å se i amerikanske Vogue flere ganger og i dag ble det altså klart at de nå er til salgs på USAs største varehus: Barneys New York.
Spring Summer 2018- kolleksjon til byTiMo blir å få kjøpt hos alle Barneys butikker over hele USA, fra Madison Avenue i New York til Beverly Hills i Los Angeles. Merket selges også internasjonalt gjennom deres profilerte nettbutikk, Barneys.com.
Møttes under moteuken i New York
byTiMo-teamet har jobbet lenge for å få til denne avtalen og møttes for første gang under moteuken i New York i September 2017.
– Jeg møtte ”Fashion Director” og innkjøperne til Barneys i September 2017, under moteuken i New York. Et møte ble raskt til tre, da flere fra teamet til Barneys måtte komme inn for å se. De falt virkelig for produktene og for byTiMo! Det var en fantastisk opplevelse, utrolig hyggelige møter, og da bestillingen kom inn noen uker etterpå, måtte vi virkelig klype oss i armen, sier Elisa Mollatt, markedssjef i byTiMo.
Hvor viktig er det for et norsk merke å være tilstede under New York Fashion Week og arrangere møter med f eks Vogue i USA?
byTimo ønsker å satse internasjonalt, og ser på USA som et viktig marked. Vi må være der det skjer, og derfor er det helt nødvendig å være i New York under moteuken. Vi har vært utrolig heldige som har kommet under radaren til Vogue, og å opprettholde en god kontakt med de er selvfølgelig veldig viktig.
Hva har dere gjort for å få amerikanske kjendiser som Gwyneth Palthrow til å gå med byTimo?
Vi var så heldige at hennes stylist gikk innom vårt showroom i Los Angeles, Gwyneth brukte en av kjolene våres og ikke lenge etter kjøpte de inn kolleksjonen. Det er alltid positivt at kjente fjes går i vårt design, og det var jo det at Gwyneth Paltrow gikk med en av våre kjoler, som satte i gang samarbeidet med Goop.
I tillegg til å selge ss18- kolleksjonen vil også Barneys kunne tilby noen modeller designet eksklusivt for dem. De ønsker å satse på byTiMo som merke og har allerede kjøpt inn kjoler fra neste sesong.
– Barneys er vel det mest anerkjente og største motehuset i USA, så for oss har dette vært en drøm og et mål, og det er så kult å endelig kunne fortelle nyheten, sier byTiMo gründer, eier og sjefsdesigner Tine Mollatt.
Kjoledrømmer: Se de fineste byTiMo-kjolene fra visningen under Oslo Runway!