Alle elsker Camilla Pihl

Foto: Åsa Tällgård

Det kan virke som at alt Camilla Pihl tar i, blir til gull. Men bak suksessen ligger beinhard jobb, grundig analyse, strategiske beslutninger, ingen tilfeldigheter, og Peter Peters, da.

Publisert Sist oppdatert

Camilla Pihl wear: Det er faktisk nesten vår i lufta når ELLE skal møte Camilla Pihl i hennes kontorer i Balders gate på Frogner.

Men det er ikke mye som minner om et klassisk kontorlokale her. Når du kommer inn døra, kommer du rett inn i Camilla Pihls univers som du kjenner det fra bloggen og sosiale medier.

Lekre, lyse gulv, hvite vegger og kjøkkenfliser, trendy tepper og vakkert, dust interiør. Det er rett og slett en av de fineste leilighetene vi har besøkt i Oslo.

Vi setter oss ned i «stua». Camilla byr på te og kjeks. Her er det så hjemmekoselig at vi aldri har lyst til å dra igjen.

The Camilla effect

Camilla er strålende blid iført svarte bukser, svart genser og svarte Acne-sneakers. Jeg tar meg selv i å lure på hvor de kule buksene er fra. Heldigvis legger hun ut på camillapihl.no at de er fra Zara, litt senere samme dag.

Se hele kolleksjonen til Camilla Pihl her!

Når man skal møte en person som man føler at man kjenner skikkelig godt fordi man har lest bloggen hennes i over 10 år, lest boka hennes og ser henne daglig på Instagram, har man bygd seg opp en del forventninger. Nå har jeg møtt Camilla ved flere anledninger tidligere, og kan ikke annet enn å si at hun er genuint hyggelig, oppmerksom, reflektert og ydmyk. Det er ikke rart at alle elsker Camilla Pihl.

Det dufter av Frederik Bagger by Camilla Pihl Jasmine scented candle. I en vase på marmorskjenken står pampas-strå blant lekre coffee table-bøker og søte hårspenner.

Camilla venter på en leveranse med armbånd fra Amnesty International, som hun skal ta bilder av og legge ut på bloggen senere, men vi starter intervjuet.

En av Norges mest suksessfulle merkevarer

Og denne gangen skal vi ikke snakke om at hun traff samboeren og forretningspartneren Peter Peters da hun var 18 år, vokste opp i Gudbrandsdalen, har hatt en tøff oppvekst med psykisk syke foreldre, gikk på en skikkelig smell for et par år siden og har slitt med angst. Eller hvorfor superparet ikke har giftet seg enda, og om de ikke skal få barn. Alt dette kan vi lese om i boka og i alle andre intervjuer som har blitt gjort med Camilla de siste årene.

Vi vet vel egentlig det meste som er å vite om influenseren Camilla Pihl. Men hvordan går man egentlig fra å være en blogger til å bli en av Norges mest suksessfulle merkevarer? Til å bli gründer og forretningskvinne med salgssuksesser og omsetningstall mange større bedrifter og virksomheter bare kan drømme om?

Ville gjøre noe stort

Allerede fra hun var lita har hun visst at hun ville gjøre noe stort.

Nå er hun redaktør for sitt eget nettmagasin, som camillapihl.no ble relansert som i fjor. Der har hun et team på tre personer til å hjelpe henne med innholdsproduksjon. Og det mange kanskje ikke vet, er at Camilla Pihls bloggkarriere ikke startet hjemme på pikerommet, som så mange andre influenseres.

– Den tøffe bakgrunnen min har gjort meg til en fighter uten like. Det er vanskelig å si om jeg hadde vært den jeg er i dag og fått til alt jeg har uten. Den har i alle fall gjort meg veldig selvstendig fra ung alder, noe jeg har valgt å ta med meg videre i livet og i businessen, forteller Camilla.

Hun startet som nettredaktør. Da hun fikk jobben, hadde hun aldri skrevet en e-post før.

Hun var redaktør for ungdomsnett; den første digitale ungdomssatsingen til TVNorge.

Fra kjendisnettsted til Norges største blogg

– Da ville jeg bli danser eller skuespiller. Jeg elsket også å bla i fine magasiner og se på de vakre modellene.

Videre var Camilla med på å starte merket Miss Sixty sin nettside, Dollhouse.no. Hun slo seg sammen med han som programmerte nettsiden og en illustratør, og startet Girlfriend.no.

Det var da Camilla startet å blogge.

– Jeg startet veldig tidlig med internett. Det høres helt fjernt ut nå, men internett har faktisk ikke vært her for alltid. Jeg var en av de første som startet med å jobbe digitalt.

Da ante ikke Camilla Pihl hva hun hadde startet.

Camilla Pihl – The business

– Det var TV-program for unge som ble sendt rett etter skolen, med nettsiden som supplement. Da var det rett og slett sånn at man stod med en diger mobiltelefon i papp for å vise hvordan man kunne sende inn sms. Magdi fra Karpe Diem jobbet faktisk der. Da var han veldig ung, han husker det kanskje ikke engang.

Camillapihl.no ligger under P&P Ventures; Camilla Pihl og Peter Peters holdingselskap.

De har over 20 selskaper, prosjekter og virksomheter de driver sammen. Og fordelingen er 50/50 på alt de gjør. Under holdingselskapet finner du, blant andre, The Camilla Pihl Company AS, Friendly Entertainment AS, Skin Camilla Pihl, Camilla Pihl by David- Andersen og Camilla Pihl – House of Yarn.

– Da vi startet nettsiden, var det mye kjendisstoff og animasjoner. Så utviklet jeg den videre til en slags nyhetsnettside. Fortsatt med sterkt kjendisfokus. Blogg begynte å bli kult, og vi ble en plattform for bloggere som Paper Boys, Triana Iglesias, Aylar og Thomas «Finger’n» Gullestad.

I 2017 var inntektene på The Camilla Pihl Company AS alene på 3,3 millioner. På skattelistene stod hun oppført med en inntekt på 1 903 962 kroner.

– Jeg hadde min egen redaktørblogg som var mer en bildedagbok. Blogger så veldig annerledes ut da, altså. Girlfriend.no vokste fort, og vi så at det faktisk var min blogg som genererte mest trafikk, og i 2004 kjøpte jeg og Peter Girlfirend.no og døpte den om til Camillapihl.no.

Suksessen startet allerede med deres første kommersielle samarbeid med Define. Du husker kanskje sjamporeklamen som gikk på TV?

Banet vei

– Ambisjonsnivået der og da var å se om det kunne gå an å leve av dette. Det var før digitale annonser, Instagram og sponsede innlegg. Men jeg hadde en følelse av at jeg var inne på riktig spor. At jeg jeg hadde noe.

På det tidspunktet var ikke «influenser» et ord, og det var første gang en blogger ble brukt som ansikt på en slik kampanje. Bloggere var på bloggen. Ikke på TV, reklameplakater og ansiktet på produkter.

De tok med seg lærdommen fra suksessamarbeidet inn i neste prosjekt, som ble med den 140 år gamle gullsmedkjeden David-Andersen.

De hadde utfordringer med å nå ut til en ny og yngre målgruppe, og ville prøve noe nytt. Det ble tatt lekre bilder, behind the scenes-videoer til bloggen og det ble skapt en dramaturgi rundt kampanjen i alle Camilla Pihls kanaler, samtidig som det var store tradisjonelle plakater i butikkene. Også dette ble en stor suksess.

Smykkesuksess

Neste steg ble at Camilla Pihl designet en egen kolleksjon for David-Andersen. Det var noe helt nytt, og lignet ikke på noe annet som var på markedet.

Som et av markedsføringsgrepene arrangerte de et lukket event på Grand Hotel i Oslo på en helt vanlig torsdag. Ingen presse, bare utvalgte bloggere og venner av Camilla Pihl med bobler, makroner og, selvfølgelig, smykkene.

Dette var et av de første influenser eventene i Norge. 48 timer senere var hele kolleksjonen utsolgt. Det tar tid å produsere smykker, og innen det nye partiet smykker traff butikkhyllene, var alle forhåndsbestilt på nett.

Skosuksess

Det neste store prosjektet ble Bianco.

– Jeg banet på mange måter vei for den typen influenser-markedsføring vi har i dag, og var først ute med mange ting.

Brukerdataene de hadde opparbeidet seg, viste at folk var ekstremt opptatt av hvilke sko Camilla gikk med. Men Bianco er dansk, og i Danmark var Camilla Pihl helt ukjent.

Bianco by Camilla Pihl ble lansert i 2014. Og på tross av at skoene var mye dyrere enn gjennomsnittet på Bianco, på grunn av skinnkvaliteten og produksjonen, ble skoene revet bort fra hyllene.

Skin Camilla Pihl

Camilla Pihl er den eneste influenseren som har vært ansiktet utad for Nespresso, og hun har vært Olympus’ ansikt i hele Europa, lansert egen garnkolleksjon og strikkeoppskrifter i samarbeid med House of Yarn, skrevet bok og i 2017 lanserte de Skin Camilla Pihl, som har tatt helt av.

Camilla ville lage en serie produkter med høy kvalitet, aktive ingredienser, men som ikke kostet all verden.

Prisvinnende hudpleie

Skin Camilla Pihl ble solgt inn til Vita, men da de lanserte merket 25. september 2017, visste de at det er vanskelig å komme inn på beautymarkedet.

Nå består serien av hudpleie, kroppspleie, badebomber og hårprodukter. Og de jobber med nye produkter hele tiden.

– Vi hadde aldri drømt om at vi skulle selge så bra, og dette viste oss virkelig at forretningsideen vår funka.

Skin Camilla Pihl vant 3 høythengende priser i sitt aller første år: Årets Hudpleieserie og Årets beste lansering under Norwegian Cosmetic Award 2018 og Best Skin Care Brand under Costume Awards 2018.

Merket er nominert til nye priser i år.

Camilla Pihl wear

Men det er ikke den eneste nyheten som kommer fra Camilla Pihl i år.

I april lanserer hun klesmerket sitt med samme navn.

– Vi har alltid vært veldig opptatte av kvalitet, og aldri inngått kompromisser på den. Jeg tror det er en del av suksessen. Mine følgere vet at hvis jeg er med på noe eller lanserer noe, så er det bra.

Camilla Pihl Fashion Group eies 50 prosent av Pihl og Peters og 50 prosent av norske Holzweiler med Susanne og Andreas Holzweiler og Maria Skappel Holzweiler i spissen.

Klesmerket er solgt til 65 butikker i Norge, og under moteuken i København i februar ble det også solgt internasjonalt.

– Vi visste at beauty var noe vi ville gjøre, men ventet på det riktige tidspunktet og de riktige samarbeidspartnerne. Jeg har vært en beauty- nerd hele livet, og elsker hudpleie og produkter. Jeg tør påstå at jeg har prøvd det meste som finnes på markedet, men fant aldri en perfekt serie fra ett og samme merke.

Kolleksjonen består av plagg Camilla og design-teamet har designet, og hun klarer faktisk ikke å velge bare ett favorittplagg fra den.

Nøkkelen bak suksessen

– Det var tanken min bak den første serien. Og så visste jeg at jeg måtte ha ansiktsmasker. Jeg elsker masker selv. Terskelen for å kjøpe en maske er også lavere enn å kjøpe en ny krem fra et helt nytt og ukjent merke.

Jobben med kolleksjonen for vår/sommer 2020 er allerede i gang, så dette er langsiktig.

Og ingen tviler vel på at det er sant. Men hva er nøkkelen til suksessen bak alt Camilla Pihl gjør?

– Det som skjedde var helt sprøtt. Folk gikk bananas, og jeg fikk meldinger fra ansatte i Vita som fortalte at det kom inn folk og kjøpte alle produktene i serien. Jeg måtte klype meg selv i armen. Tilbakemeldingene fra kjøperne har vært helt overveldende.

– Nå kommer det noe vi er veldig stolte av – en helt ny sol serie, som er svanemerket og anbefalt av Norges Astma- og Allergiforbund. Jeg ante virkelig ikke at det var så vanskelig å få noe svanemerket, så dette er stort for oss.

– Det er en drøm som går i oppfyllelse, og å ha med Holzweiler er en ære.

– Vi har laget en fantastisk fin kolleksjon som er i min stil og ånd. Når man ser hele kolleksjonen henge på stativet, ser det nesten ut som om den er plukket rett fra klesskapet mitt. Jeg er så fornøyd og stolt over resultatet.

– Klesmerket Camilla Pihl er kommet for å bli.

– Det synes jeg er vanskelig å svare på. Men jeg jobber beinhardt. Det ligger ekstremt mye jobb bak suksessen. Jeg gjør aldri noe halvveis. Det er alltid kvalitet og gjennomført. Og så er det faktisk skikkelig bra og fine ting jeg lager. Jeg tror også at mange er redde for å feile og å ikke lykkes. Jeg er ikke så veldig redd for det. Da har jeg i alle fall prøvd.

Powered by Labrador CMS