Høydepunktene fra moteuken i Milano
Fra Miuccia Prada og Raf Simons nye Prada, til Versaces havfruer og Dolce & Gabbanas fargefest!
Moteuken i Milano ga oss et kjært gjensyn, på avstand så klart, med motehusene vi ELLEsker.
COVID-19 påvirker fortsatt verden og ting må gjøres annerledes. Allikevel valgte flere motehus, som Fendi og Max Mara, å vise kolleksjonene fysisk i Milano med publikum. Riktignok komprimert fra over 1000 publikummere til under 130 og med smittevern i fokus.
Her har vi samlet noen av høydepunktene fra moteuken i Milano:
Prada
Det var mye forventning og spenning knyttet opp mot Miuccia Prada og Raf Simons nye Prada.
Prada viste 40 looks live på prada.com, men fått blandede tilbakemeldinger.
ELLEs sjefredaktør, Petra Middelthon likte duoens debut.
– Jeg likte jobben Simons gjorde hos Jil Sander, men synes ikke han kom til sin rett hos Dior eller Calvin Klein. Det er klart at det er vanskelig å samarbeide om en kolleksjon sammen med en av Pradas egne arvtagere, men jeg likte det de viste, og synes at man kunne se samarbeidet godt i kontrasten mellom det feminine og maskuline i kolleksjonen. Det var gøy å se flere referanser til Pradas storhetstid på 1990-tallet, da Prada var best etter min mening.
Den trekantede logoen er også tilbake og det blir spennende å følge med på motehuset videre.
Valentino
Pierpaolo Piccioli og Valentino avsluttet moteuken i Milano. Det er første gang Piccioli holde visningen i Milano, og ikke i Paris. Det var en hyllest til Italia etter at landet ble så hardt rammet av COVID-19.
Vi synes Valentino under Piccioli er best på haute couture, og det bar denne kolleksjonen også preg av.
Som alltid var tilbehøret høydepunktet, og den nye versjonen av Rock Stud-skoene med større nagler og veskene, også med store nagler, trakk vår oppmerksomhet.
Dolce & Gabbana
Dolce & Gabbana serverte en farge- og lappefest uten like!
Domenico Dolce og Stefano Gabbana hadde latt seg inspirere av en tidligere kolleksjon fra 1993 hvor lappeteknikk også var i fokus.
SS 2021-kolleksjonen hadde tydelige referanser til det bohemske 1970-tallet med folklore-trenden, ispedd 1990- og 80-tallstrender med magetopper, lange sykkelshorter med høyt liv, store hettegensere og Converse.
Emilio Pucci
Pucci presenterte en sart og lekker kolleksjon med inspirasjon til motehusets ikoniske print og silhuetter fra 1960-tallets glansdager, som det klassiske Pucci-printet The Canzone del Mare.
Versace
Versace streamet visningen sin live fra ruinene av Atlantis.
Sagnet sier at Atlantis hørte til under havguden Poseidon for 9000 år siden. Og modellene så ut som Atlas` barn på catwalken med wet looks og glinsende, solkysset hud.
Kolleksjonen var fargerik og morsom, med elementer av sjøstjerner og skjell, inspirert av Gianni Versaces kolleksjon trésor de la mer fra 1992.
Giorgio Armani
Giorgio Armani ga mote til folket under moteuken i Milano og visningen ble vist på den italienske TV-kanalen La7.
Da COVID-19 traff Italia i februar, var Armani det første motehuset som avlyste sin visning.
Ingen overraskelser, men det trenger man heller ikke når man er den designeren som har holdt på lengst gjennom hele motehistorien.
Og 86-åringen vet hva han driver med. Klassiske Armani-snitt er fortsatt like aktuelle. Armani er tidløs, ikke trend og lykkes fortsatt med å levere helstøpte kolleksjoner som oser av kvalitet og luksus.
Boss
Boss viste en frisk og pastellpreget kolleksjon med mye lyseblått og grønt.
De holder seg til det de er best på; skreddersøm, perfekte blazere og klassiske snitt med en tvist. Vi elsker de chunky sandalene.
Kult med innslagene av knallrosa!
Bally
Bally presenterte en lookbook med kolleksjonen tatt i naturskjønne omgivelser.
Fargepaletten bestod av en del brente toner, hvitt, svart og blått.
Merket er mest kjent for tilbehøret og spesielt veskene.