Moteuken i Paris oppsummert: Vi er klare for fest!

Foto: Louis Vuitton

Det er spesielt én fellesnevner for alle motehusene denne sesongen. Vi er definitivt alle klare for lysere tider.

Publisert Sist oppdatert

Moteuken i Paris FW21: Denne uken markerte slutten på en lang og spennende sesong med digitale moteuker. Etter å ha fulgt med fra våre egne stuer på moteukene i København, New York, London og Milano, gledet vi oss stort til sesongens siste i Paris, og det ble, som ventet, ingen skuffelse.

Etter litt over én måned med visninger fra verdens største «motemetropoler», har vi mye å se frem til når høsten kommer. Vi får alle krysse fingrene for at pandemien roer seg, for det er ingen tvil om at motehusene, som oss andre, lengter etter lysere tider – og ikke minst: en god fest!

Oppsummering av moteuken i Paris FW21:

Chloé

Chloé-visningen fikk masse oppmerksomhet, da det var Gabriela Hearts sin første kolleksjon for motehuset. Visningen fikk også mye omtale fordi det var et bevis på at et luksuriøst motehus også kan være mer bærekraftig. Hearst reduserte nemlig karbonavtrykket til Chloé med hele 400 %, sammenlignet med tidligere kolleksjoner.

En av de mange bærekraftige elementene i denne høstkolleksjonen var den ikoniske vesken, The Edith.

Foto: Chloé

Acne

Det svenske motehuset, Acne, viste en raffinerer og elegant kolleksjon. Vi så stramme silhuetter og myke tekstiler, og fargene gikk fra lyse og nøytrale pasteller til mer monokrome farger som svart og hvitt.

Foto: Acne

Loewe

Drapering var en av de viktige elementene til høstkolleksjonen til Loewe, og designeren, Jonathan Anderson, hadde lekt seg med myke og grafiske ermer. Vi så kåper, stylet som kjoler, og skreddersøm var noe som gikk igjen gjennom hele kolleksjonen. Loewe relanserte også vesken Amazona som var veldig populær på 70-tallet.

Foto: Loewe

Isabel Marant

Denne festen av en kolleksjon var en ren og kjær hyllest til nattens dronning. Vi så en kolleksjon med sterke referanser til både Jimmy Hendrix og 90-tallets techno-underverden. Kolleksjonen inneholdt psykedeliske blomsterprint, vinyl, oversized sportsjakker og sexy Texan-støvler. Hele kolleksjonen var ifølge Isabel Marant selv, en hyllest til de etterlengtede festene.

Foto: Isabel Marant

Hermés

Høstkolleksjonen til Hermes bar, som alltid, preg av det luksuriøse. Vi så mykt skinn og nydelige farger som brunt og burgunder, i tillegg til farger som (Hermes)oransje, grønt og rosa som en kontrast.

Foto: Hermés

Zadig & Voltaire

Som hos Isabel Marant, ble det også feststemning hos Zadig & Voltaire.

Vi var så heldige å få et ekslusivt intervju med motehusets sjefsdesigner, Cecilia Bönström, som ønsket å treffe et bredt publikum med budskapet Love Yourself:

– Love Yourself var veldig viktig for meg da jeg startet arbeidet med kolleksjonen, fordi jeg ønsket å formidle dette til både kvinner og menn: Tro på deg selv, elsk deg selv og å vær den du virkelig er!

Foto: Zadig & Voltaire

Christian Dior

I speilsalen i Versaille, viste Maria Grazia Chiuri den nyeste høstkolleksjon for motehuset Dior – også her var det tegn til lengsel etter lysere tider. Modellene som gikk ut av speilsalen og inn i lyset – var det et slags bilde på en «ny tid»?

Foto: Dior

Balmain

Sjefsdesigner for Balmain, Olivier Rousteing, leverte en fresh og nytenkende kolleksjon. Den inneholdt blant annet avaitor-referanser, tekniske stoffer og, ikke minst, reiselivs-inspirasjon (reiselysten er jo også til å ta og føle på).

Foto: Balmain

Chanel

Ett av de mange høydepunktene under moteukene i Paris er selvfølgelig Chanel-visningen, og i år var intet unntak. Chanels Artistic Director, Virginie Viard, leverte en fantastisk kolleksjon der inspirasjonen var hentet fra skiferier, mikset med 1970-tallets cool-Parisian-chic.

Foto: Chanel

Louis Vuitton

Louis Vuitton vise frem sin høstkolleksjon i Louvre-museet i Paris, signert av den brilliante designeren Nicolas Ghesquière. Over høyttalerne strømmet Alive-albumet fra 2007 til den franske elektronika-gruppen Daft Punk, og hiten Around The World/Harder, Better, Faster, Stronger – vi sa jo at det var flere som var klare for en fest!

Foto: Louis Vuitton

Det er litt vemodig at moteukene nå er ferdige for denne gang – men, fortvil ikke, vi fortsetter å drømme oss bort til Paris med French Month ut månedenbli med på «reisen».

Powered by Labrador CMS