GANNI FW21 - LOVE FOREVER
GANNI skapte ekte konsertstemning og fikk oss til å savne dansegulvet, om mulig, enda mer, da de viste sin FW21-kolleksjon, LOVE FOREVER, under Copenhagen Fashion Week i dag. Se kolleksjonen og les intervjuet med Creative Director, Ditte Reffstrup, her.
GANNI FW21 er en kjærlighetserklæring til livet, musikken og alt vi har tatt for gitt.
I dag viste GANNI sin FW21-kolleksjon, LOVE FOREVER, under den digitale versjonen av Copenhagen Fashion Week.
Ikke bare fikk visningen oss til å savne livet før (og etter) joggebukse, den fikk oss til å savne dansegulvet og store konsertopplevelser. Under visningen var det livemusikk av den danske artisten Coco O., LA-baserte, Deb Never og New York-baserte, Zsela, som alle tre, både tolket 90-talls-hits og fremførte egen musikk.
Vi tok en prat med Creative Director hos GANNI, Ditte Reffstrup, om året som gikk, musikk og "big collar energy".
GANNI FW21: LOVE FOREVER
Hei Ditte, og gratulerer med en fantastisk visning! Fortell oss om konseptet bak GANNIs FW21-kolleksjon, og tematikken LOVE FOREVER?
– Denne kolleksjonen handler om kjærlighet. Vår kjærlighet til livet, og alt vi har tatt for gitt. Men mest av alt, så handler den om vår kjærlighet til musikk, som er min største kilde til inspirasjon. Jeg savner dansegulvet, og den energien det gir meg. Musikk er det mediet som alltid kan påvirke sinnsstemningen min, uansett utgangspunkt. Det gir meg energi, tar meg til nye (og gamle velkjente) steder, og får meg til å dagdrømme. Det er en veldig sterk måte å uttrykke seg på, fordi vi lytter, føler og lar oss selv bli en del av musikken. Det er utrolig hvordan en sang kan fange tiden, og kapsle inn et spesielt øyeblikk.
Hvordan har det vært å skulle være kreativ fra hjemmekontoret gjennom året som har gått? Og har den kreative prosessen sett annerledes ut i arbeidet med denne kolleksjonen, sammenlignet med tidligere, grunnet Covid-19?
– Det har vært veldig annerledes. Vanligvis reiser vi for inspirasjon, ser nye steder, og bedriver masse people watching. Vår forrige høst/vinter-kolleksjon (FW20) kom ut midt i lockdown, og var ikke akkurat designet for at vi skulle sitte hjemme. Den ble skapt i en helt annen tid, for et helt annet liv. Da vi skulle skape denne kolleksjonen (FW21) hadde vi ikke mulighet til å reise, sånn som vi pleier, så vi begynte hele prosessen med å samle hele designteamet til et videomøte. Vi snakket om følelser, og alt vi hadde vært gjennom det siste året. Ironisk nok gjorde denne prosessen oss enda mer kreative, fordi den tvang oss til å gjøre ting annerledes. Det viktigste vi satt igjen med var ønsket om å formidle kjærlighet. Kjærlighet til livet vi lever, til våre familier, jobbene våre, og til de hverdagslige tingene. Kjærligheten til små, vanlige ting, rett og slett.
Big collar energy
Mange forbinder GANNI med farger, print, og en ganske eklektisk og personlig måte å kle seg på. GANNI har nok også inspirert flere til å pynte seg mer i hverdagen. Etter et år med usikkerhet (og joggebukse) - betyr dette mer for dere nå, enn tidligere?
– Ja, absolutt! Hos GANNI har det alltid handlet mest om å kle seg for seg selv, og ingen andre. For meg handler dette om en type attitude, et tankesett, og det å føle seg som den mest selvsikre versjonen av deg selv. Det å pynte seg er en slags form for selvpleie. Du kan absolutt ha på deg joggebukse, men miks det med noe gøy - som en skjorte med Peter Pan-krage. Da føler man seg bedre, og får det jeg kaller “big collar energy”
Hvilke tre sanger får deg alltid i godt humør?
Olive - You’re Not Alone Aaliyah - Try Again Madonna – True Blue
Hva er det første du vil gjøre når verden åpner igjen, og hva vil du ha på deg?