SS22: Mark Kenly Domino Tan
Mark Kenly Domino Tan har laget kolleksjonen vi drømmer om å ta med på ferie.
Mark Kenly Domino Tan SS22: MKDT Studio gir oss ikke bare muligheten til å kle oss for sommeren, men også i selve sommeren med sin SS22-kolleksjon.
Københavns wonderboy, Mark Kenly Domino Tan, har allerede gjort seg bemerket, både hos den danske kronprinsessen og den internasjonale motebransjen. Etter å ha jobbet for store motehus som Dior, Balenciaga og Alexander McQueen flyttet han tilbake til København etter mange år i Paris, og grunnla sitt eget merke under eget navn i 2014.
MKDT Studio er kjent for sin tilnærming til klassisk skreddersøm, tilpasset en moderne tid. Mark Kenly arbeider fortsatt etter tradisjoner fra det franske couture atelieret, med idéen om å bygge en tidløs garderobe preget av høy kvalitet.
Mark Kenly Domino Tan SS22 – fanget følelsen av sommer
ELLE tok en prat med den danske designeren under moteuken i København om den nye kolleksjonen, og hvordan pandemien faktisk har forsterket hans kreative prosess.
Gratulerer med en nydelig SS22-kolleksjon! Fortell oss konseptet, og inspirasjonen bak?
– I denne kolleksjonen, med unntak av den noe sterkere fargepaletten, så vil du igjen se et utgangspunkt i klassiskere. Hele prosessen begynte med at jeg gjorde meg opp en del tanker rundt det å reise, ikke minst det å savne å reise, med alt det innebærer – sol, sand, ørken, og saltvann. Jeg gikk inn i en følelse av et postkort fra et land langt borte; kulturen, duftene, smakene og de brente fargene. Også spurte jeg meg selv hva som egentlig er konseptet med en Spring/Summer-kolleksjon – handler det ikke om nettopp følelsen av å kle seg i sommer? Så jeg ville skape plagg som enkelt lot seg kombinere, lette lag, og gode materialer som fungerer godt sammen, avhengig av dagens temperatur.
Fortell om kolleksjonens nøkkelplagg?
– For meg handler det ikke nødvendigvis om et konkret plagg, men mer tilnærmingen til kolleksjonen – som handler om å bygge videre på et allerede eksisterende grunnlag. Derfor er kolleksjonen svært gjennomtenkt, og satt sammen med et helhetsperspektiv. Vi har tatt utgangspunkt i allerede eksisterende materiale og fortsatt derfra, som vi alltid gjør, slik at vi kan bygge videre på en allerede eksisterende garderobe. Vi har lagt til nye, topp-kvaliteter på strikk, lin og silke, som alle er ideelle for sommersesongen. Vi har også tatt utgangspunkt i plagg som er enkle å bygge lag-på-lag på ulike måter, for å skape nye uttrykk og gi plagget bevegelse.
Gått seg selv etter sømmene
Har det siste året, og den globale helsekrisen, endret hvordan du designer og forholder deg til mote – i så fall, hvordan?
– Jeg vil si at pandemien har tvunget oss til å se innover, og gå oss selv etter sømmene. Vi ville utvikle oss enda mer på det vi virkelig brenner for å skape. Vi har aldri ønsket å designe mot spesifikke trender, men nå – mer enn noen gang – var det viktig å ha en underliggende klassisk tilnærming til alt vi gjorde. Vi ville skape en varighet i kolleksjonene våre, gjennom materialer av høy kvalitet, gjennomarbeidede passformer og klassiske snitt. Alt dette for å skape noe som blir en verdsatt del av din garderobe, og noe du vil beholde i lang tid fremover, og ikke minst – ta godt vare på.
Dersom du skal sammenligne årene du jobbet i motebransjen i Europa mot det å jobbe i Skandinavia – hvordan er det annerledes, både med tanke på industrien, med også rent estetisk?
– Forskjellen er åpenbar når man sammenligner Skandinavisk og Europeisk mote. Kulturelt er det også store forskjeller når det kommer til hvordan vi kler oss, dette henger naturligvis sammen med kulturell arv og motehistorien. I norden har vi alltid vært mer avslappet og praktiske, mens i Europa har de omfavnet en mer formel måte å kle seg på. Dette er en direkte refleksjon av europeernes tradisjon for sosialisering, som også er annerledes enn vår. Det å gå i operaen for eksempel, er noe man åpenbart vil pynte seg for. Men jeg tror også at det har mye å gjøre med de kulturelle forskjellene mellom store europeiske metropoler sammenlignet med mindre byer, der det å være velkledd kan bety helt ulike ting.
En mental stillhet
Som designer, hva gleder og inspirerer deg akkurat nå?
– I det store og det hele så betyr det mye å kunne fordype meg i faget mitt, og rett og slett få være litt nerdete med det. Det å ta seg tid til å virkelig studere materialer, strukturer, detaljer, og uttrykket på plagget som en helhet. Jeg har alltid hatt evnen til å isolere meg og fordype meg i det kreative, som jo mange nå har fått muligheten det siste halvannet året – så det har egentlig passet meg ganske bra, for å være ærlig. Men naturligvis har det vært trist å gå gjennom folketomme gater, slik som det var i perioder med lockdown. Samtidig har det også hjulpet meg med å se byen i nytt lys. Jeg tror mange har begynt å se opp på bygningene rundt seg, og gjenoppdaget skjønnheten i omgivelsene våre, helt ned på detaljnivå. Det var nesten som å gjenoppleve mine yngre dager, da jeg festet til langt på natt, for deretter å gå hjem gjennom gatene i en folketom by. En mental stillhet, og det magiske over ikke å ha dårlig tid. Jeg tror pandemien har gitt alle en mer ydmyk tilnærming til livet, og spesielt for oss kreative og hvordan vi skaper – vi er rett og slett takknemlige for å få gjøre det vi gjør, fordi alternativet er ingenting.
Og helt tilslutt – dine beste tips til alle som besøker København?
– Ta et morgenbad nede ved havna, og kjøp med deg en kopp kaffe og danske bakevarer hos HART bageri ved Christianshavn.