I årevis har det virket som om skjønnhetsindustrien har vært ustoppelig.
Store virksomheter spiser umettelig opp små oppstartsbedrifter, sosiale medier har blitt en pengemaskin for beautybransjen og søppelfjellene fylles kontinuerlig opp av plastavfall generert av industrien.
For dem som jobber i bransjen, har det imidlertid i flere år vært tydelig at noe var i ferd med å endre seg.
Skjønnhetsvaner under Covid-19
I 2018 opplevde den britiske skjønnhetsindustrien en langsommere vekst enn tidligere.
Flere og flere forbrukere kastet seg på en drastisk «skjønnhetsdiett», på grunn av den økende «bruke mindre, kaste mindre»-mentaliteten.
Da koronaviruset spredte seg verden over i begynnelsen av 2020, ble trenden kunder etter lockdown.
«Den første bølgen av Covid-19 brakte med seg fokus på det mest nødvendige,» sier Alexia Inge, medgründer av den digitale skjønnhetsbutikken Cult Beauty.«Dette betydde økt salg for noen merker, og et stort løft i produktkategorier som såpe og håndvask.»
Overraskende nok eksploderte også salget i Cult Beautys «spa og beroligende» kategori med en økning på hele 317 %.
Etter hvert som nedstengningen fortsatte å vare, utviklet tankegangen vår seg og nye vaner ble til.
Vi begynte å kjøpe ting vi ikke tidligere hadde sett på som nødvendig, som hårfarge til hjemmebruk, ansiktsmasker og vitamintilskudd.
Stor økning i online-salg
I Storbritannia økte salget framskyndt i rekordfart og endret hvordan vi ser på skjønnhet dramatisk. Muligens for alltid og potensielt til det bedre.
Online-salget økte betraktelig, og skjønnhetsforhandleren LookFantastic melder om en økning på 200 % nye av C-vitamintilskudd med 550 %, tall som tydelig viser et stort fokus på personlig helse.
Men endringer skjedde også med våre mer forfengelige vaner.
I en tid der ikke engang sykepleiere fikk ubegrenset tilgang på desinfiserende håndvask, trenger vi virkelig et sjutrinns hudpleieritual?
Kjøp mindre og bedre
Burde vi heller støtte små lokale selskaper på randen av konkurs? Kan jeg spare penger ved å lage mine egne skjønnhetsprodukter? Er egentlig disse produktene bra for meg?
Selv når verden en gang vender tilbake til normalen, vil den nok på mange områder forbli endret etter det vi alle har vært igjennom.
Selvfølgelig vil de store selskapene fortsette å pumpe ut nyheter og kjøpesentrene fylles av shopping glade mennesker.
Men kanskje, forhåpentligvis, vil noen av de lockdown-induserte vanene, å kjøpe mindre, kjøpe bedre, klare seg med det man har, bli den nye normen.
Invester i merker som gjør noe bra
Samfunnsansvar var allerede på agendaen med merker som skryter av resirkulert emballasje eller bærekraftige ingredienser.
Men noen selskaper giret opp ytterligere et hakk da Covid-19 slo til.
Uavhengige merker som Pai Skincare, Tan-Luxe og Oskia brukte laboratoriene sine til å produsere og distribuere hånddesinfeksjon til mennesker i samfunnskritiske yrker.
Miller Harris og Herbal Essentials i Storbritannia slo seg sammen med organisasjonen Age UK for å støtte eldre.
Miller Harris donerte hele sitt lager med såpe til organisasjonen.
Og Herbal Essentials donerte 50 kroner per 200 kroner av alle ordre til Age UK og National Emergencies Trust. Dette gjorde de for å hjelpe dem i frontlinjen mot Covid-19.
Gratis håndkrem til helsetjenesten
L’Occitane, som produserte 70 000 liter hånddesinfeksjon, i tillegg til å gi ansatte i helsetjenesten gratis håndkrem, har sett en tydelig forskjell i forbrukerengasjementet:
"Vi mottok overraskende mange tilbakemeldinger på vår støtte til frontlinjearbeiderne,» forklarer selskapets markedsføringssjef i UK og Irland, Agathe Lerox."
"Salget på nett har i tillegg økt betydelig i år sammenlignet med 2019."
Det er ingen overraskelse at vi som forbrukere er glad i å støtte merkevarer som gjør noe bra for samfunnet.
Men, vil vi huske på disse selskapene også når ting går tilbake til normalen?
L’Occitane har planer om å utvide veldedighetsinitiativene sine ved å samarbeide med blant andre UNICEF og Plastic Odyssey. Der viser at merkevarene holder en knapp på at vi kommer til å gjøre det.
Omfavn minimalistisk hudpleie
Henda i været alle som opplevde at huden faktisk ble bedre når det begynte å gå tomt for produkter under lockdown!
Det kan være fordi fire serum om dagen og masker annenhver dag egentlig ikke er så bra for huden din som du tror.
"Hud liker minimalisme, den liker ikke å bli overbelastet, sier dr Anita Sturnham, hudspesialist og grunnlegger av hudpleie merket Decree."
De fleste problemene hun ser på klinikkene sine, er et resultat av at klientene har brukt feil produkter til sin hud eller at ingrediensene er forringet.
"Hudpleiedietten"
Denne påtvungne «hudpleiedietten» har for mange ført med seg at vi ser etter beautyprodukter som multitasker.
Sturnhams råd er å se etter produkter «som gir mer enn én fordel ved hvert bruk».
Ansiktsrens som også inneholder eksfolierende AHA-syre eller serum som jobber med flere utfordringer samtidig.
Protect Elixir Serum fra Decree, kr 1420. (annonse)
Dette er også etosen bak merket Augustinus Bader, som mener at kremen The Cream, full av antioksidanter, aminosyrer og vitaminer, fjerner behovet for ekstra serum.
The Cream fra Agustinus Bader, kr 2646. (annonse)
Såkalte one-der produkter, ordspill på «wonder», for både hår, ansikt og kropp er nå lett tilgjengelig, i produkter som Near Everything Cream fra Hershesons.
Almost Everything Cream fra Hershesons, kr 118.
Near Everything Cream både prepper, mykgjør og gir håret tekstur.
Squalane Oil fra Biossance, kr 300.
Squalene Oil fra Biossance; en vegansk fuktighetsgiver for hud og hår.
Best på zoom-møte sminke
Med lockdown kom en ny epoke med videomøter og uskarpe bilder av våre egne ansikter.
Selv om vår gjennomfuktede hud og plettfrie sminke ser perfekt ut på en selfie i HD-kvalitet, ligner man mer på en snakkende klump nederst i hjørnet i en uklar videosamtale.
Vi trenger sminke for å definere ansiktets konturer, og har igjen oppdaget gleden av å påføre makeup med en litt tyngre hånd.
"Du synes kanskje at rød leppestift er litt i overkant å bruke hjemme, men det er trikset for å se mer fresh og pyntet ut under en videosamtale, sier George Driver, digital skjønnhetsredaktør i ELLE UK."
The British Beauty Council melder om vekst i salg av øyensminke.
Når vi skal i et videomøte, forbereder vi ansiktene våre på en annen måte enn ved fysiske møter og øynene står i fokus.
Pysjbuksa har kanskje vært på hele dagen, men fra livet og opp er det business as usual.
Her er våre beste tips til zoom- sminke nødvendigheter.
Sminketips
Hvis det er én ting som viser at du har det meste på stell, er det en perfekt lagt smokey eye. Og da er en nydelig sammensatt øyenskyggepalett din beste venn.
Victoria Beckham sin nye palett Smokey Eye Brick med varme gylne nyanser har alt du trenger.
Smokey Eye Brick fra Victoria Beckham, kr 584.
Fordelen med å ikke møte kollegaer ansikt til ansikt? Leppestiften trenger bare å holde seg fin like lenge som en videosamtales varighet.
Velg en fuktighetsgivende formula med en farge som popper på skjermen.
Tom Fords Lip Color Cream i fargen Scarlet Rouge gjør jobben!
Lip Color Cream i far- gen Scarlet Rouge fra Tom Ford, kr 500. (annonse)
Definerte øyenbryn er det viktigste grepet for å ramme inn ansiktet ditt og sikrer at du ser smashing ut selv på den tregeste WiFi- tilkoblingen.
Børst Suqqus geniale Volume Eyebrow Mascara gjennom brynene dine for å tilføre ekstra tykkelse og farge.
Volume Eye- brow Mascara fra Gre Suqqu, kr 257.
Nå som ferier i sydlige strøk er en gode som tilhører fortiden, har solpudder og selvbruning blitt våre nye bestevenner.
Påfør Chanels ikoniske kremede bronzer på kinn, kinnbein og neserygg for et hint av «jeg kom akkurat tilbake fra Santorini».
Les Beiges Healthy Glow Bronzing Cream fra Chanel, kr 426.
For et mer langvarig resultat kan du bruke noen dråper av James Reads geniale Click & Glow Tan Drops i din daglige fuktighetskrem eller solkrem.
Click & Glow Tan Drops fra James Read, kr 345. (annonse)
Gjør det hjemmefra
For mange førte Covid-19 med seg store skjønnhetsrelaterte utfordringer da vi alle ble overlatt til oss selv hva gjaldt frisering, manikyrer, hudbehandling og hårfarging.
Vi måtte lære å bli kreative hjemme og pusse opp utseende helt på egen hånd.
"Salget av masker, teknologiske skjønnhetsverktøy og behandlinger til hjemmebruk økte med 100 %, forteller Alexia Inge om den plutselige boomen i salg av egenpleie-produkter."
Og hårmasker og behandlinger økte med 185 % sammen- lignet med samme tid i fjor.
Hjemmeklipp og farging delte frisør samfunnet i to. Noen kom med oppmuntrende råd og delte videoer med tips til hvordan man kan fikse håret hjemme. Mens andre insisterte på at man burde la håret være i fred til salongene åpnet igjen.
Vær din egen skjønnhetssalong
Men, ikke engang risikoen for å ende opp med et mislykket fargeresultat har stoppet folk fra å ta saken i egne hender. Kjendisfrisør Josh Wood , som tilbyr en kolleksjon med hjemmefarge-kit kan melde om en økning i salget av disse på 130 %.
Å bli tvunget til å plutselig være vår egen skjønnhetssalong har kanskje også fått mange til å revurdere hvor mye hjelp de egentlig trenger framover.
For ELLE UKs skjønnhetsredaktør Katy Young, har en flere tiår lang vane nå blitt brutt.
«Jeg kan ikke forestille meg å booke meg inn til ukentlige manikyrer lenger,» sier hun.
«Å fikse mine egne negler mens jeg ser på favorittserien min, føles som en langt mer effektiv bruk av fritiden, og det gjør meg glad. Det å stresse med å finne tid til egenpleie er et paradoks det kan være best å la tilhøre fortiden.»
Kvitt deg med stress
Livet under en global pandemi er mildt sagt belastende. Og når du ikke fysisk kan delta på din faste yogatime eller besøke en venn, kan det føles enda mer overveldende for din mentale helse.
Heldigvis har ikke omstillingen til en hverdag med digital velvære vært for vanskelig.
"Antall live-videoer på Instagram ble mer enn doblet i Storbritannia de første månedene av pandemien. Enten det er Chessie Kings daglige «disdancing»-videoer eller @mentalhealthmates live-sendte motivasjonsvideoer om hva vi kan gjøre for å støtte hverandre, sier Georgia Kelly hos Instagram Partnerships."
Manuka Honey, Neroli, Shea + Oatmeal Soap fra Anatomé, kr 118.
Å bytte til onlinebaserte treningstimer kan være et blikk inn i framtidens nye normal hva gjelder fitness og trening.
Ingen flere usikkerheter rundt hvor sliten du er i forhold til de andre i samme sal. Ingen unødvendig reisetid til og fra treningssenteret og, i de fleste tilfeller, et rimeligere alternativ.
Det London-baserte velvære- og yogastudioet, Re:Mind, er et av mange selskaper som forutser en varig endring i hvordan samfunnet engasjerer seg i trening.
Instant Kalmer serum fra Pai, kr 559.
"Vi fikk utrolig mange positive tilbakemeldinger etter at vi flyttet timene våre til nettet. Vi følte så mye tilknytning til folk som logget seg på rundt om i verden, fra USA til Bali, sier gründer Yulia Kovaleva."
«Livestream-elementet gir en mer ekte opplevelse av timen enn en allerede ferdig innspilt økt. Og det er noe vi kommer til å fortsette med uansett hvordan framtiden ser ut.»
Det er umulig for noen å forutse hvordan Covid-19 vil endre livene våre på lang sikt. Men vi kan se at vanene våre allerede har forandret seg, og det i rekordfart.
Green Ceremony Cleanser fra Odacité, kr 1035.
"Jeg tror den største overraskelsen for meg er hvor raskt forandringene har skjedd, hvordan det nesten er utenkelig å tro at ting vil gå tilbake til det vi tidligere så på som normalen,» sier Alexia Inge."
I skjønnhetsverdenen har det fått oss til å vurdere prioriteringer på en ny måte, å vurdere hvor mye ting koster og hvor nødvendige de er. Og ikke minst hvor dyrebar tid egentlig er.