Annonse
De profesjonelle: Caroline Ekrem
Drømmer du også om en karriere i New York? Les hvordan Caroline Ekrem endte opp med drømmejobben!
Annonse
Hvorfor blir vi det vi blir? Hvilke utfordringer motiverer? Hva skal til for at vi trives i yrket vårt?
I den nye spalten De profesjonelle, snakker vi med kvinner i ulike yrker om hverdagen deres, gleden i arbeidslivet og utfordringene som får dem til å gi jernet.
Denne gangen har vi intervjuet tekstforfatteren i Droga5 i New York, nemlig Caroline Ekrem. Hun jobber i et av verdens ledende reklamebyråer, og er utdannet fra Westerdals i Oslo.
– I skrivende stund sitter jeg i 12. etasje i en bygning med bryllupskakearkitektur og ser utover East River og Brooklyn Bridge. I denne bygningen har jeg tilbrakt mesteparten av de siste to og et halvt årene. Én grunn til at jeg fremdeles sitter her, er at jeg har lært meg å bruke utgangs døra når jeg kan, og dra nytte av inspirasjonen som venter utenfor.
– Hvis jeg skal gi ett råd, så er det å velge et yrke som holder deg sulten. Et yrke som utfordrer deg. Og hvis du er skikkelig heldig; et yrke som innimellom får deg til å tenke at du ville drevet med det selv om du ikke fikk betalt for det. Helt siden jeg startet å jobbe i reklamebransjen i 2012, har jeg følt at jeg får betalt for å leke. Ikke hele tiden, selvfølgelig, men hvis jeg skulle valgt et verb for å beskrive jobben min, så ville det vært å leke. En nærmere beskrivelse er at jeg skaper og iverksetter reklameideer.
Hvordan startet karrieren din i reklamebransjen?
– Jeg vokste opp i Try reklamebyrå i Øvre Slottsgate. Der tilbrakte jeg netter og helger sammen med kollegaer jeg er heldig nok til å også kalle gode venner. Sammen pushet vi, feilet vi, lærte vi og vant vi. Etter fem herlige, lærerike år bestemte jeg meg for å ta neste utfordring fatt og prøve meg som amerikansk tekstforfatter.Hvilke utfordringer har flyttingen til USA bydd på?
– Da jeg fløy over Atlanteren for å jobbe for Droga5 i New York, overtenkte jeg ikke hva transformasjonen fra norsk til engelsk tekstforfatter ville kreve. Det er jeg glad for, fordi det var ikke bare bare. Den amerikanske kulturen måtte absorberes, ordboka måtte børstes støv av og nye nyanser av humor måtte læres. Det krever en sunn porsjon naivitet å sette seg på flyet, og i dag kan jeg takke akkurat denne naiviteten for at jeg får lov til å leke med en haug av nykommere i vokabularet mitt.Hvordan balanserer du jobb og fritid?
– Når du velger et yrke du synes er såpass gøy, blir skillet mellom privatliv og jobb flytende. Som tekstforfatter finner du inspirasjon i filmer du ser, konserter du går på, bøker du leser, og jobben ligger som regel alltid i bakhodet. Men det å alltid være «på» er ikke holdbart i lengden. Og det er heller ikke heldig for folk rundt deg. Tilstedeværelse er nøkkelen for å utvikle både relasjoner og deg selv, så hvis du bare tenker på jobb hele tiden, sitter du igjen som et kvart menneske. Jeg pleier å minne meg selv om at arbeidslivet ikke er en sprint, men et maraton. Kroppen skal kunne tåle å leve med en krevende jobb, lenge. Så jobb hardt, men prøv å koble helt av innimellom.Hva er dine beste tips til denne balansen?
– En ting jeg har lært meg er å la ferie være ferie, og ikke jobbe helger jeg ikke trenger å jobbe. Pustepauser gjør deg og karrieren din godt.Hvordan holder du kreativiteten oppe?
– Kilden til kreativitet er å ha innsikt i rariteter, populærkultur, subkulturer og menneskelige relasjoner. Du vil ikke sanke de innsiktene hvis du ikke tar del i det som foregår utenfor kontorets fire vegger, og de innsiktene er verdifulle i enhver bransje. Du kommer lang vei med kreativitet uansett hvilket problem du er satt til å løse.