Annonse
Skandisko: Diemme
Du har vel hørt om it-merket Diemme?
Annonse
Diemme sko: Har du hørt om svensken, dansken og nordmannen som satte skandinaviske sko på motekartet?
I The Body Issue i mai intervjuet vi tre damer som står bak tre av de mest suksessfulle skandinaviske skomerkene.
Først ut er Maja i Diemme.
Diemme
Maja Lindgren Jacobsen Utdannet ved Esmod i Oslo Designer og product manager for det norsk-italienske skomerket Diemme
Hvem designer du for?
Annonse
Hvorfor var det akkurat sko du ville jobbe med?
- Vi designer sko for føtter! Neida, men god komfort er Diemme sitt mantra. Det handler om skokontruksjon. En god idè blir aldri bedre enn den komforten vi klarer å skape. Vi jobber daglig med Dennis, som er grunnlegger av Diemme, og som er en glimrende skokonstruktør. Vi prøver å ta frem produkter som treffer vårt sweetspot; et sporty produkt av høy kvalitet og med røtter i tradisjonell outdoor - kledd i våre referanser og inspirasjon.
Hvor henter du inspirasjon fra?
Hva skiller Diemme fra andre skomerker?
- Det varierer veldig. Inspirasjon kan jo dukke opp overalt om man bare løfter blikket. For eksempel tenkte jeg på det sist vi besøkte fabrikken vår i Italia, at hele SS19-kolleksjonen vår er inspirert av farger på husene vi alltid kjører forbi på veien dit. Jeg lagrer nok mye i underbevisstheten når det kommer til fargekombinasjoner, og starter alltid designprosessen med nettopp fargepalett. Alle materialer må fungere like godt visuelt, som på funksjon og kvalitet. Vi stiller derfor høye krav, for å kunne skape et produkt som lever og leverer lenge. Det å finne nye materialer er jo en konstant prosess, men vi jobber mer og mer med en begrenset portefølje leverandører som vi vet leverer etter våre krav. Vi leker oss heller med lisser, detaljer og farger fremfor å produsere noe som kanskje sier «wow», men som ikke har lang levetid på grunn av kvalitet.
Har dere noen nye spennende samarbeid planlagt?