mote

Mitt fasjonable liv: Diane Von Furstenberg

Diane Von Furstenberg er aktuell med en dokumentar om livet og karrieren sin på Disney+. Her er hun fotografert i sin egen stue i 1976. Portrettene av henne på veggen er signert Andy Warhol.

Moteikon og designer Diane Von Furstenberg er første kvinne ut i vår nye spalte Mitt ... liv.

Publisert Sist oppdatert

Moteikonet og kultdesigneren ser tilbake på barndommens besettelser, sin berømte omslagskjole – som nylig feiret 50 år  – og deler sine mest uvanlige historier som første kvinne ut i den nye spalten «Mitt fasjonable liv».

HVORDAN VAR DU KLEDD SOM BARN?

«Da jeg var barn, fikk håret mitt atskillig mer oppmerksomhet enn stilen min. Siden det var krusete, var det kjernen til mine bekymringer og fortvilelser. Jeg prøvde alt for å få lokkene mine glatte som mine klassekameraters: Jeg rettet, jeg strøk det ... uten hell, fordi det hele tiden regnet i Belgia! Senere innså jeg at det jeg oppfattet som en defekt faktisk var en kvalitet. Siden den gang har jeg hatt naturlige bølger.»

DITT FØRSTE MOTEMINNE?

«Som barn dro jeg ofte på besøk til tanten min, som hadde en liten motebutikk i Paris. Hun solgte merker som Rodier, Tricosa og Timwear, merker som ingen kjenner til i dag. Karl Lagerfeld hadde ansvaret for vindusutstillingene der, og jeg hjalp ham med å brette kasjmirgenserne. Å komme til Paris innebar også å kjøpe ELLE. Magasinet legemliggjorde franske kvinners eleganse. Men det jeg elsket mest var at det ble laget av sterke kvinner. Françoise Giroud gjentok for leserne sine at absolutt uavhengighet først krevde økonomisk uavhengighet. Det imponerte meg.»

Å komme til Paris innebar også å kjøpe ELLE. Magasinet legemliggjorde franske kvinners eleganse. Men det jeg elsket mest var at det ble laget av sterke kvinner. Françoise Giroud gjentok for leserne sine at absolutt uavhengighet først krevde økonomisk uavhengighet. Det imponerte meg.

Diane von Furstenberg på fest på St Regis Hotel i New York, 25. januar 1968.

HVILKEN STILISTISK ARV GA DINE FORELDRE VIDERE TIL DEG?

«Vi snakket ikke så mye om mote hjemme, selv om foreldrene mine hadde utsøkt smak. Moren min var en overlevende fra nazistiske konsentrasjonsleirer. Da hun ble løslatt i juni 1944, veide hun 29 kilo, bare vekten av beina. Det var først da hun døde, i 2000, at jeg skjønte hva hun hadde overført til meg: styrken sin.»

HVA MED STILEN DIN I UNGDOMSTIDEN?

«Tenåringsmote eksisterte ikke i min tid. Dessuten har jeg alltid ønsket å bli behandlet som en kvinne. Jeg ville se ut som Anouk Aimée eller Jeanne Moreau, som var idolene mine. Da jeg feiret 20-årsdagen min, spurte mamma meg: «Er du glad for å være 20?» Jeg sa til henne: «Jeg har sagt at jeg er 20 i tre år.» Jeg kunne ikke bli voksen fort nok. »

Furstenbergs stilikon Jeanne Moreaui filmen 'Lift to the Scaffold' av regissør Louis Malle.

DET FØRSTE PLAGGET DU KJØPTE SELV?

«Da jeg var på en internatskole i England, dro vi hver tredje måned til Biba’s House i London. I tillegg til å være butikk, var det et møtested for å få tak i de første miniskjørtene og kordfløyelsbuksene fra Renoma, som var ungdomsuniformen.»

KLESPLAGGET DU ALLTID KOMMER TIL Å BEHOLDE?

«Jeg arkiverte alt hjemme på landsbygda, i Connecticut, på et lager som inneholder minst 10 000 plagg og accessoirer. Det er klær, smykker, tilbehør, bilder fra min ungdom, tegninger av Andy Warhol, Yves Saint Laurent og Karl Lagerfeld, og kjærlighetsbrev fra elskerne mine. Det er min arv.»

Diane sammen med sin første ektemann, prins Egon Von ­Furstenberg av Østerrike.

NÅR FANT DU STILEN DIN?

«Jeg har alltid hatt den samme stilen: Sofistikert, feminin, litt mystisk, og framfor alt praktisk. Siden jeg var en venn av alle designerne, tilbød de meg ofte plaggene sine, men det var umulig å ta dem på seg hvis de ikke var enkle. En dag lånte Yves Saint Laurent meg den berømte pagodejakken sin: Det svidde i øynene! Jeg må kunne bevege meg i klærne mine. Skjønnhet avhenger framfor alt av «kroppsspråk». Det er veldig viktig.

DESIGNERNE SOM HAR INSPIRERT DEG MEST?

«Kenzo Takada var den mest moderne blant oss. Han inspirerte alle med sine etniske trykk, til og med Yves Saint Laurent. Og også Stephen Burrows. Han jobbet med strikk som ingen andre. Han var et geni, en enda mer sexy typ Sonia Rykiel. Han lever fortsatt.»

Du kan ikke forføre hvis du ikke er komfortabel. Og det innebærer nødvendigvis komfortable klær.

Oscar de la Renta, Diane von Furstenberg og Francoise de Langlade i passiar på Coty Awards After Party Hosted by Halston i Halstons studio i New York City i 1972.

HVORFOR VILLE DU BLI DESIGNER?

«Mote har falt meg helt naturlig. Da jeg ble forlovet, var jeg i praksis hos en italiensk tekstilprodusent, Angelo Ferretti. Entusiasmen over endelig å være voksen tok jeg med meg til New York, hvor jeg skulle bo med forloveden min. Jeg hadde laget noen prøver på kjolene av stoffrester, for å forsøke å selge dem. Jeg hadde absolutt ingen anelse om hva jeg gjorde. Men jeg ønsket å være en selvstendig kvinne – så mye at ingenting stoppet meg. Jeg dro for å vise dem til Diana Vreeland, den legendariske redaktøren i amerikanske Vogue. Hun rådet meg til å bestille et rom på Gotham Hotel under ready-to-wear-uka, fordi det var dit innkjøpere kom for å se -kolleksjonene. Fire år senere var jeg på forsiden av Newsweek. Men det var ikke før i 2014, da Lacma Museum i Los Angeles -dedikerte en utstilling til 40-årsjubileet for omslagskjolen, at jeg skjønte hvor langt jeg hadde kommet.»

PLAGGET DU HAR SOLGT MEST AV?

«Omslagskjolen. Jeg har solgt millioner av dem. Først var den et sett, men da jeg så Julie Nixon på TV iført skjørt og omslag gikk det opp for meg at jeg ville kombinere de to. Formen var helt enkel, inspirert av kimonoen. Stoffet, en tett jersey, var rynkefritt og vaskbart. Da jeg laget den, var ikke med tanken om å skape et moteikon, jeg ville bare gi kvinner et praktisk og attraktivt plagg. Paradoksalt nok brukte jeg den ikke så mye selv.»

Von Furstenbergs berømte omslagskjole. «Jeg husker at Christian Lacroix en gang sa til meg: ‹Kvinner lager klær, menn lager kostymer.› Mannlige designere liker ikke jersey fordi det ikke er spesielt vakkert å se på, men når du har det på deg, forstår du verdien av det, hvordan det føles og hvordan det fungerer på kroppen», har Furstenberg fortalt i et intervju med The Guardian.
Diane von Furstenbergs omslags­kjole på coveret av Women’s Wear Daily i 1973. Illustrasjon av Kenneth Paul Block.

HVA ER DU MEST STOLT AV?

«Å ha fått så mange kvinner til å føle seg vel. Jeg anser oppdraget mitt som fullført: Å ha gitt dem selvtillit.»

DITT SISTE KJØP?

«Nå som jeg er en gammel dame, kjøper jeg ikke mye til meg selv. Bortsett fra badedrakter fra Eres og Christian Louboutin-sko. Det er også fordi jeg alltid kler meg på samme måte: Med tunika og silkebukser, ofte mønstrete.»

DITT RARESTE KJØP?

«På 1970-tallet var alt tillatt! Da jeg gikk ut, var jeg veldig utkledd; jeg hadde broderte støvletter som rakk over kneet – fordi det var mote-riktig. Men da trenden først var over, tok jeg dem aldri på igjen.»

DITT MEST LUKSURIØSE KJØP?

«Jeg har vært utrolig heldig og fått mange gaver i løpet av mitt liv ... inkludert en Pucci-bluse i grønne nyanser, som da jeg var ung var absolutt glamour.»

Diane von Furstenberg på 2017 DVF Awards på United Nations i New York City.

HVA ER DIN TOLKNING AV EN FORFØRENDE LOOK?

«Du kan ikke forføre hvis du ikke er komfortabel. Og det innebærer nødvendigvis komfortable klær.»

... OG HVIS DU SKAL UTSTRÅLE STYRKE?

«En jakke over en skjortekjole. Det kan være nyttig å vise frem beina ... men det kan også tiltrekke seg mange sexistiske kommentarer. Men jeg har valgt aldri å gi noe særlig oppmerksomhet til slike bemerkninger; det ville være å gi dem for mye makt.»

FERIESTILEN DIN?

«Det viktigste plagget er badedrakta. Jeg bruker den på -stranda og i byen. Barnebarna mine synes det er veldig morsomt fordi det eneste ”undertøyet” mitt er en svart badedrakt fra Eres, som jeg bruker under ethvert antrekk.»

... OG HJEMME? 

«Der liker jeg å gå barføtt.» 

... OG TIL Å DANSE I?

«Jeg tenker tilbake på Studio 54. Den gangen var alt gratis, det var ingen AIDS ennå, og p-pillen var nettopp lansert. Heldigvis hadde jeg også to små barn da, derfor ble det ikke så mange fester på meg. Jeg spiste middag med dem og moren min, tok på meg cowboy-bootsene og kjørte rundt i New York for å treffe vennene mine. Men jeg dro tidlig hjem, og var førstemann på jobb neste dag klokka 8.»

Jeg tilbrakte kveldene mine på Studio 54. Alt var gratis, det var ingen AIDS ennå, og p-pillen var nettopp lansert.

Kunstneren Andy Warhol (1928–1987), Diane von Furstenberg og skuespilleren Monique Van Vooren, hovedrolleinnehaver i Warhols film Flesh for Frankenstein, på premieren av filmen i New York City i 1974. Von Furstenberg er kledd i sitt eget design, en leopardmønstret omslagskjole.

HVA HAR DU PÅ DEG NÅR DU SOVER?

«En hvit indisk kurta.»

HVILKET PLAGG BØR PARTNEREN DIN HELST UNNGÅ? 

«Det er vanskelig, jeg kan ikke svare på det spørsmålet. Men det jeg vet er at jeg elsker menn i høyhalset genser.»

KUNNE DU GITT PARTNEREN DIN EN MAKEOVER?

«Jeg gir ingen en makeover, men jeg har påvirket stilen til millioner av kvinner.»

TILBEHØRET SOM ALLE LIKER BORTSETT FRA DU?

«De små håndveskene. De er ubrukelige, det er ikke plass til noe i dem. Personlig elsker jeg praktiske ting. Jeg foretrekker en stor veske til tingene mine.»

HAR DU ET ANTREKK DU ANGRER PÅ?

«Du angrer bare på de tingene du ikke gjorde. Og jeg gjorde så mye ...»

Etter år med feministisk kamp, hvorfor viser de fram kroppen så mye på sosiale medier? Hvorfor så mye kosmetisk kirurgi, så mye botox? Det er ikke min greie.

VERSTE MOTE-FAUX PAS?

«Når kvinner objektiviserer seg selv. Etter år med feministisk kamp, hvorfor viser de fram kroppen så mye på sosiale medier? Hvorfor så mye kosmetisk kirurgi, så mye botox? Det er ikke min greie.»

VERDENS MEST ELEGANTE PERSON?

«Marlene Dietrich. Jeg møtte henne aldri, men hun var kjent for å sin evne til å omfavne både det maskuline og det feminine. Det inspirerer meg.»

Diane von Furstenberg sammen med barnebarnet Talita von Furstenberg.

HVEM DRØMMER DU OM Å KLE OPP?

«Jeg drømte om å kle Michelle Obama, og jeg gjorde det. På et gratulasjonskort fotografert av Annie Leibovitz, har hun på seg en omslagskjole i vintagemønster.»

HVORDAN SPÅR DU AT VI KLER OSS I 2050? 

«Kjolene mine kjøpes fortsatt av unge mennesker som får tak i -vintagemodeller på nettet. Så, ja: Jeg drømmer om at omslags-kjolen min skal få et nytt liv.»

... OG ANTREKKET DU VIL BEGRAVES I?

«Jeg elsker livet, men jeg tenker mye på døden. Så jeg vet allerede hvor jeg vil bli gravlagt, i Cloudwalk i Connecticut, iført en hvit kurta laget av organisk bomull – for å være i ett med naturen.» 

Eksklusivt for ELLE: Les intervjuet vårt med vinner av hederprisen under ELLE-gallaen 2024, Gro Harlem Brundtland.

Powered by Labrador CMS