Gestuz-designerens beste tips for en karriere i motebransjen

Her forteller Sanne Sehested om karrieren sin, hva som kreves for å lykkes i motebransjen og utfordringene hun støter på som leder.

Publisert Sist oppdatert

Gestuz: Sanne Sehested (44) er creative director for det danske klesmerket Gestuz.

Her forteller hun om karrieren sin, hva som kreves for å lykkes i motebransjen og utfordringene hun støter på som leder.

Jeg vekker de to sønnene mine halv syv. Den ene er fryktelig trøtt på morgenen, så det er greit å ha god tid. Jeg slipper hunden ut i hagen, dusjer og gjør meg klar. Jeg lager en kopp kaffe og tar meg en ingefærshot – det har blitt et fast morgenrituale. Frokost tar jeg med kollegaene på kontoret.

En vanlig dag på jobben består ofte av møter med design- og innkjøpsteamet om kolleksjonene, avhengig av hvor vi befinner oss i prosessen – oppstart, underveis eller sluttfase. Vi godkjenner kvaliteter, ser på skisser og kommenterer prototyper. Jeg bruker også tid på å prøve på alle samples, mens konstruksjonsteamet noterer kommentarer. Slik sikrer vi at alle styles sitter perfekt.

Kreativiteten er en stor del av jobben som creative director, men jeg holder også i forretningsaspektet. Jeg elsker å drive en sunn bedrift som skaper mulighet for utvikling. Jeg er «the mother of Gestuz» og er tett knyttet til teamet mitt – godt samarbeid er nøkkelen til suksess.

Det beste ved jobben er uten tvil dynamikken. Vi opplever vekst, og har flere prosjekter på gang. Samtidig er bransjen dynamisk, og den forandrer seg daglig. Jeg elsker allsidigheten i det. Kollegaene mine er en viktig del av jobben. Vi bruker mye tid sammen, har det gøy og arbeider beinhardt. Team-følelse er så viktig for meg. Vi er sammen om å utvikle Gestuz.

Klær og mote har alltid spilt en rolle i livet mitt. Jeg fikk jobb i klesbutikk da jeg var 16 år. På det tidspunktet var jeg besatt av klær og sko. Interessen for stil og mote har aldri sluppet taket, så det var et naturlig karrierevalg for meg.

Det mest spesielle med å drive et klesmerke er de ulike hattene jeg har på. Gestuz er fremdeles et lite brand, så jeg er involvert i prosesser på ulike hold. Jeg er nødt til å være klar for omstillinger, samtidig skal vi bevare vårt DNA

i en bransje som aldri står på stedet hvil, og der trendene kan forandre seg over natta.

Jeg brenner for kolleksjonene vi lager, å utvikle nye plagg, tenke silhuetter, farger og mønstre. Jeg føler meg alltid inspirert og har en haug med ideer som jeg gleder meg til å lage nye kolleksjoner av.

I en stresset situasjon holder jeg hodet kaldt, og tar det sak for sak. Jeg tenker løsninger, og jeg tenker fremover. I tillegg har jeg med årene lært å ikke stresse unødig. Det er bare bortkastet!

Nyheter fra Gestuz

Skinnskjorte, kr 2700// Boots, kr 3300// Kjole, kr 1300 kommer i april.

Mitt beste karrieretips er først og fremst lidenskap. Det er hardt arbeid, og det er nødvendig å brenne for det du driver med. Ingenting blir plassert i hendene dine, så utholdenhet og god energi er veien fram.

Det mest utfordrende med motebransjen er det høye tempoet. Motebildet forandrer seg daglig.

En god keder får folk med seg. Det er viktig at alle føler at vi jobber for samme sak. Å skape samhold og forståelse for de ulike arbeidsområdene i bedriften er viktig, det samme er å sørge for at ansatte blir utfordret i jobben sin.

Forbildet mitt er min mor. Hun er en rå, hardtarbeidende kvinne med et stort hjerte. Hun har en viljestyrke som ikke ligner grisen, den overrasker meg faktisk fortsatt!

Genser, kr 1350// Kjole, kr 1300 kommer i april.

Dagens høydepunkt er det mange av på jobben! Det kan være at de første vareprøvene kommer til kontoret. Det er alltid spennende å se hvordan ideene på papiret blir forvandlet til flotte kreasjoner. Dagens høydepunkt er også når hele familien sitter rundt middagsbordet og snakker om dagen.

Suksess for meg er når drømmer og ambisjoner blir til virkelighet, som da vi åpnet den første Gestuz-butikken i København under moteuken i august 2018.

Mine utfordringer som leder er at mine medarbeidere har det bra og elsker jobben sin. Jeg jobber for å skape slike rammer hver eneste dag, slik at alle avdelinger fungerer optimalt, og alle føler seg hørt og sett. Det er vanskelig, men jeg lykkes heldigvis gang på gang.

Blazer, kr 1900// Dressbukse, kr 1350.

CV

Sanne begynte å jobbe i butikk da hun var 16 år.

Etter at hun studerte på den danske handelsskolen jobbet hun for Bestseller i ti år.

Hun var innom flere områder, begynte med innkjøp, ble så salgssjef, deretter designer og produktuvikler og sist som retail-ansvarlig.

Deretter fikk hun tilbud om å starte sitt eget merke, og Gestuz ble til i 2008.

Powered by Labrador CMS