Ikoniske JIMMY CHOO har endelig funnet veien til Norge!
- Det hele startet med Carrie Bradshaw i Sex og Singelliv, og strofen "Oh no, I lost my Choo".
Jimmy Choo: Husker du da Carrie Bradshaw i sesong tre av kultserien Sex og Singelliv ikke rakk siste ferja hjem fra Staten Island fordi hun mister den ene skoen sin?
«Oh no. Wait. I lost my Choo!» skrek hun, og et glimt av en sexy lavendelfarget høy hæl med en hvit fjær ble vist på skjermen.
Året var 2000 og millioner av jenter verden rundt satt klistret til TV-en for å få et glimt av venninnegjengen - og ikke minst av Carrie, som alltid var kledd opp i siste mote fra topp til tå. 18 år etter er Carrie og venninnegjengen like aktuelle, og setningen «I lost my Choo» har nærmest blitt slagordet til det luksuriøse skomerket.
De ikoniske skoene Carrie Bradshaw hadde på seg i Sex og Singelliv.
Fra London til Hollywood
På London-kontoret til sjefdesigner Sandra Choi har skoparet med den hvite fjæren fått hedersplass på hylla.
– Sex og Singelliv ble enormt for oss. Vi hadde aldri sett for oss at det skulle ha så stor påvirkning på vår merkevare, men TV hadde en enorm makt på den tiden. I 1999 kjøpte man take-away mat og benket seg foran TV-skjermen med venninnegjengen for å se på Sex og Singelliv hver torsdagskveld.
1999 var også det året vi første gang begynte å jobbe med de store Hollywood-stjernene. Vi var helt nyetablerte, og hadde nettopp åpnet en bitte liten butikk i Hollywood, men kjendiser og stylister fikk raskt øynene opp for Jimmy Choo. På den tiden lagde ikke ready to wear-designerne sko, så våre sexy høye hæler ble skomerket alle Hollywood kjendisene sverget til. Interessen ble så stor at vi ble nødt til å åpne et midlertidig showroom i en suite på Hotel L’Ermitage. Da jeg var i suiten en dag, kom en kvinne med mørkt hår inn. Hun hadde fått nyss om at vi holdt til der, og ønsket å kjøpe et par svarte høye hæler. Jeg sa at jeg ikke kunne selge henne brukte vareprøver, og hun ble nødt til å gå derifra tomhendt. Jeg er ikke så god på kjendiser, men ble litt flau da det senere viste seg å være Angelina Jolie. Vi sørget selvfølgelig for å sende henne et par sko.
-Kvinner i dag går med sneakers på dagtid og høye hæler på kveldstid, vi er mer opptatt av at sko skal være komfortable nå enn før, derfor lager jeg sko som både er sexy og gode å gå i, Sandra Choi.
Jimmy Choo: Et sko-imperie
Sammen med tidligere Vogue-redaktør Tamara Mellon stiftet Sandra Choi skomerket Jimmy Choo i 1996. Men historien om mannen Jimmy Choo startet lenge før det. Selv om Sandra alltid har vært det kreative hodet bak skomerket, var det onkel Jimmy som hadde kunnskapen om sko. Han kom opprinnelig fra en malaysisk skomakerfamilie, men bodde i London hvor han gjorde karriere av å selge luksussko til blant andre prinsesse Diana.
I tenårene flyttet Sandra også til London for å gå på designerskolen Central Saint Martins, men hun hoppet fort av studiene og gikk i lære hos onkelen i stedet.
– Det var sånn jeg fikk interessen for design. Han har lært meg alt jeg trenger å vite, fra designutvikling til ferdig produkt. Jeg har alltid vært veldig kreativ; da jeg var liten, pleide jeg å lage vesker av gamle denimbukser, og jeg kjøpte stoff og lagde skjørt. Alt det der faller veldig naturlig for meg. Den store drømmen var å jobbe med mote. Så kom Tamara Mellon inn i bildet og ville gjøre business ut av familieselskapet. Resten er historie.
22 år senere sitter Sandra fremdeles ved roret, både Tamara og onkelen Jimmy Choo har for lengst solgt seg ut av selskapet. Sandra tror nøkkelen til suksess er å følge hjertet sitt og gjøre det man er god på.
– Om du bare har troen på noe, kan du få hele verden til å ha troen på deg. Men husk at du ikke kan være god på alt. Du kan få folk rundt deg til å gjøre ting for deg, du kan ikke gjøre alt selv. Jeg er for eksempel god på å være designer, jeg er nøye og opptatt av detaljer. Jeg ble trent opp til å lage sko, og jeg vet hvordan en perfekt sko skal se ut, men jeg er også avhengig av å ha designteamet rundt meg.
To Choo-favoritter: Hæler i slangeskinn, kr 8700. Ankelstøvletter, kr 6800.
Og apropos sko: Sandra mener enhver kvinne bør ha fem par sko i garderoben sin; et par pumps som kan styles opp og ned, et par boots man kan bo i – og løpe fort med, et par flate sko som passer til alt, et par statement sko som snakker for seg og et par sneakers man kan være seg selv i. Ellers mener hun det er viktig å leke og eksprimentere med sko.
– Du kan være både en cowgirl og en sneaker-girl, det er det mote handler om. Sko handler om å finne sin egen personlighet. Jeg sier alltid: Du kan dra hjemmefra uten veske og ytterjakke ... Ja, til og med uten undertøy, men du kan aldri dra hjemmefra uten sko. Vi må alle ha sko!
JIMMY CHOO NORGE
Akkurat som jentene i Sex og Singelliv, er Sandra opptatt av girlpower og av å skaffe seg verdensherredømme, og det selvfølgelig med et par sexy høye hæler på føttene. Og nå står Oslo og Skandinavia for tur. I september åpnet Jimmy Choo sin første butikk i Øvre Slottsgate.
– For meg er de skandinaviske landene minst like viktige som flagskipbutikkene i Tokyo og London. Skandinavia er i vinden som aldri før, og personlig elsker jeg den skandinaviske stilen. Dere er den perfekte Jimmy Choo-jenta: En kvinne i tiden, som elsker mote og som vil oppnå noe med livet sitt. Jimmy Choo-jenta er selvsikker nok til å erobre verden, og har alltid kontroll over sine egne høye hæler.
Vi gjør oppmerksomme på ar reisen til London, hvor dette intervjuet fant sted, ble betalt av Jimmy Choo.
Salg: Dette skal vi sikre oss!