Louis Vuitton: Slik lages de ikoniske veskene
ELLE har besøkt verkstedet til Louis Vuitton, hvor de berømte veskene og koffertene fortsatt lages for hånd.
Louis Vuitton: Rett utenfor bykjernen av Paris ligger Asnières-sur- Seine. Denne vakre lille forstaden på vestbredden av Seinen har blitt foreviget av storheter som Edouard Seurat og Vincent Van Gogh, og var i deres levetid favorittstedet for rike parisiske båtentusiaster og sentrum for den lokale båtbyggerindustrien. Her slo også en annen parisisk håndverker seg ned og la grunnsteinene for det som skulle vise seg å bli et verdensomspennende luksusbrand med en merkevarebevissthet få andre i dag kan måle seg med.
Vi drømmer om en helgetur i Paris
Louis Vuitton: En skattekiste
Louis Vuitton hadde som guttunge kommet seg til Paris og blitt protegéen til en velrennomert garderobepakker og reisekistemaker.
Vuitton gjorde det bra og ble favoritten til keiserinne Eugénie og reiseglade sosietetsfruer.
I 1854 startet han opp for seg selv under navnet Louis Vuitton Malletier (etter det franske «malle» som betyr kiste) i Rue Neuve des Capucines i Paris. Butikken hans rundt hjørnet fra Paris’ mest luksuriøse adresse, Place Vendôme, var snart ved full kapasitet og Vuitton så seg nødt til å flytte det svært etterspurte kisteverkstedet til familiehjemmet i Asnières-sur-Seine – på den tiden en landlig idyll utenfor bygrensen, men strategisk plassert rett ved Seinen og togstasjonen som tillot transport av varene hans via jernbane og båt.
På denne tiden var det et eget yrke å pakke ned garderobene for folk som skulle på reise. Reisene foregikk som regel i ukevis på tog og båt, og for den motebevisste sosieteten betydde dette at en innholdsrik og stor garderobe måtte følge dem på turen (tenk krinoliner og kjoler med store, vide skjørt). Problemet var at datidens enorme reisekister var blytunge og hadde en typisk skattekisteform, med stort avrundet lokk for å sørge for at vann skulle renne av. Disse var naturligvis vanskelige å stable og transportere.
Vuittons Vanity-kiste (innebygget sminkebord med speil og skuffer) trukket i lyserosa trekk, er blant verkstedets mest populære bestillinger // Den originale reisekisten i grått kanvas er selve begynnelsen på luksusbrandet Louis Vuitton.
Reisekisten: selve begynnelsen
I tillegg var kistene trukket i lær som etter mye bruk kunne få en ubehagelig lukt. Her så Vuitton en løsning og lanserte i 1858 kvadratiske kister laget av lett poppeltre, med flatt lokk trukket i et vanntett, grått egendesignet kanvas han kalte trianon. Dette var revolusjonerende og ble en umiddelbar suksess. Designet ble så klart kopiert en masse, og for å sikre seg mot piratkopier designet Vuitton stadig nye mønstre til kanvaset, deriblant mønsteret Damier som brukes den dag i dag.
Da Louis Vuitton døde i 1892 tok sønnen Georges over familiebedriften. Han hadde store vyer for merkevaren, og var den som introduserte det berømte LV-monogrammet på kanvaset i 1896.
Sannsynligvis lot han seg inspirere av de mønstrete viktorianske flisene som fortsatt eksisterer på kjøkkenet i Asnières da han designet monogrammet (selv om dette aldri har blitt bekreftet offisielt). Dette mønsteret er den dag i dag det mest brukte og etterspurte på Louis Vuittons vesker og reiseartikler.
Ingenting overlates til tilfeldighetene i produksjonen av vesker og kofferter i verkstedet i Asnières. Det aller meste gjøres fortsatt for hånd.
Innen 1913 hadde Georges gjort Vuitton til en global forhandler av eksklusivt reisegods og hadde åpnet butikker i New York, Washington, London, Bombay, Alexandria og Buenos Ai- res.
Spol fram til 2019 og Louis Vuitton er nå en del av luksusvarekonglomeratet LVMH (Louis Vuitton Moët Hennessy) med butikker i 50 land, en omsetning i hundremilliardersklassen og et repertoar som spenner fra vesker og reisegods til klokker, smykker, sko, parfyme og prêt-a-porter-kolleksjoner for både kvinner og menn.
Et levende museum
I dag er det vakre familiehjemmet i Asnières gjort om til et levende museum (dessverre kun åpent for familien og de ansatte. Galleriet på baksiden er derimot åpent for publikum når de har utstillinger) – komplett med restaurerte vinduer, himlinger, peis og møbler i art noveau-stil. Alphonse Mucha pryder veggene og de historiske reisekistene blir brukt som både salongbord og pynt.
Verkstedet som ligger vegg i vegg er fortsatt i full drift og tar hånd om alle spesialbestillinger av LV-vesker og kofferter, under det vaktsomme øyet til Louis Vuittons tipp-oldebarn, Patrick-Louis Vuitton. Her arbeides det fortsatt for hånd, og alle kister og kofferter blir møysommelig snekret sammen av håndverkere som har gått i lære hos Vuitton i årevis. En reisekiste kan ta opptil 60 timer å lage, hver lille spiker og hvert beslag hamret på millimeteren, hvert trekk trukket forsiktig på og limt på plass av drevne hender. Til og med låsene og de tilhørende nøklene er håndlagede.
En koffert fra Louis Vuitton er en tidløs investering // Nicolas Ghestquière har laget sin egen hyllest til den originale reisekisten: Veska Petit Malle.
Et spektakulært flaggskip
Den digre nyåpnede Louis Vuitton-butikken på Place Vendôme i Paris er et spektakulært flaggskip, men verkstedet i Asnières er selve hjertet til merkevaren. Det lages fortsatt et imponerende antall reisekister her, som kundene stort sett bruker som en del av interiøret sitt – enten det er som stuebord, barskap, enorme smykkeskrin eller sminkebord (Vanity-kisten med lyserosa innvendig trekk har vært så etterspurt at Vuitton nå har den som del av sitt vanlige bestillingsortiment). Verkstedet lager også spesialbestillinger av vesker, kofferter og reisegods for å frakte alt fra instrumenter, piknik-sett, boksamlinger og reisesenger i.
Til og med World Cup-trofeet til FIFA har fått sin egen spesialdesignede LV-kiste. Her er ingen forespør- sel for stor eller krevende – det meste lar seg gjøre bare det lar seg transportere på en eller annen måte. Og bare du har en god dose tålmodighet og nok cash, vel og merke ...
Vi gjør oppmerksom på at reise og opphold i Paris ble betalt av Louis Vuitton, men presiserer at innholdet er skrevet på et fritt og uavhengig journalistisk grunnlag.