mote
Dette er verdens hotteste merke akkurat nå
![Miu Miu Ready to Wear SS25](https://image.elle.no/880837.webp?imageId=880837&x=0.00&y=0.00&cropw=100.00&croph=100.00&width=960&height=1440&format=jpg)
De gjør det igjen!
Hvis det er en ting moteverden er god på - så er det forandringer. Faktisk kan det virke som om nyheten om en kreativ direktør og sjefsdesignere som trekker seg etter en lang periode er noe som skjer daglig i disse dager. Og trendene – de kommer like fort som de går.
The Lyst Index er en kvartalsvis rapport som rangerer de hotteste motemerkene og produktene basert på shoppingvaner fra millioner av brukere på Lyst, en global motesøkeplattform. Den analyserer søk, salg, omtaler og engasjement for å identifisere de mest populære merkene og produktene i en bestemt periode. Deres Q4-2024 rapport om de hotteste merkene og produktene fra oktober til desember er en refleksjon av den spennende berg-og-dal-banen som har preget moteverden den siste tiden.
Les også: Nå skal du kle deg som en fisker
Selv om den største oppdagelsen i kvartalsrapporten kanskje ikke kommer som en stor overraskelse for de som er inne i moteverdenen, forble Miu Miu, det lille søstermerket til Prada, verdens hotteste merke og vinneren av 2024. Motehuset ble kåret til det mest populære merket i tre av de fire kvartalene i fjor (de ble slått ned til nummer to av Loewe i Q2). Dette kan tilskrives kreativ leder Miuccia Pradas bemerkelsesverdige evne til å designe virale looks.
For produkter som trender har vært avgjørende for at merket har holdt seg på toppen. I stor grunn er det nok merkets evne til å kontinuerlig komme med silhuetter som er både spesielle og morsomme, men likevel brukbare for den gjennomsnittlige kjøperen — nylig for eksempel to-toners tekniske jakker, lyse zip-up genser og peep-toe hæler for vår/sommer 2025.
Dessuten var merkets fleecejakke nummer tre på Lysts liste over de hotteste produktene for Q4.
![Dette er de hotteste produktene i verden akkurat nå.](https://image.elle.no/880673.webp?imageId=880673&x=0.00&y=0.00&cropw=100.00&croph=100.00&width=960&height=538&format=jpg)
Coach har rykket opp 10 plasser og er nå det 5. hotteste merket.
Coach har utvilsomt vært på vei tilbake en stund, og det tradisjonsrike merket oppnådde stor suksess i fjor. Merket hoppet hele 10 plasser på rapporten og sikret seg femteplassen blant de hotteste merkene i verden. Ifølge Lyst var det en smart strategi for Coach å knytte seg til Gen Z-kunder, ved å invitere unge, friske ansikter som skuespiller Storm Reid og influencer Ashtin Earle til å sitte på første rad under motevisninger.
Deres rimelige, men likevel luksuriøse vesker, har også slått an hos denne generasjonen. For eksempel var Coachs Brooklyn Bag, som koster $295, det hotteste produktet i Q4, med en økning på 46 % i søk i løpet av kvartalet.
På fjerde plass finner vi også Coach sin Cherry Bag Charm. Tilbehør er på moten, ettersom kunder ser etter quirky anheng, pins og skjerf for å uttrykke sin personlighet og gi sine vesker et personlig preg. Derfor økte søk etter veskeanheng på Lyst med 77 % dette kvartalet.
Vi har tidligere skrevet om at kjendisene elsker penny-lane kåpen for tiden, og det kan vi tydelig se gjenspeile seg i rapporten.
Charlotte Simones vintage-inspirerte kåper, som har fått en stor tilhengerskare takket være sine engangslanseringer troner med 8. plass over hotteste produkter akkurat nå. Ikke overraskende spilte Taylor Swift en stor rolle i å drive en økning på 242 % i søk etter den britiske designerens produkter.
Tiden er også innen for svenske merker
COS var for første gang en del av listen over de hotteste merkene og sikret seg 17. plass. Det minimalistiske merkets kashmirgenser var spesielt ettertraktet, og havnet på femteplass i rapportens kategori for de hotteste produktene.
I tillegg til sin enkle estetikk, tiltrekker COS seg kunder som leter etter høykvalitets plagg til en relativt rimelig pris — hvertfall hvis du sammenligner med minimalistiske luksusmerker som The Row og Toteme.
Stockholm-baserte merket Our Legacy øker også i popularitet. Hvis du ikke har hørt om de, vil nok det endre seg ettersom det ble kåret til et av kvartalets «moving fast»-merker.
Det skyldes sannsynligvis at merket ofte slipper omtalte samarbeid, blant annet med Emporio Armani, Denim Tears og Stüssy. Ikke minst kjøpte LVMH Luxury Ventures, en venturekapitalarm av LVMH Group, en minoritetsandel i Our Legacy i november i fjor. Som et resultat av denne endringen økte etterspørselen etter merket på Lyst med hele 22 % i Q4.
Les også: Midjen er endelig i fokus igjen