mote
Dette var hennes mest avgjørende moteøyeblikk

Sarah Jessica Parker fyller 60 år i dag, og regnes som et av vår tids største moteikon mye takket være sin rolle som Carrie Bradshaw i tv-serien Sex og Singelliv. Nå avslører skuespilleren sitt livs mest avgjørende moteøyeblikk.
Vi har vel alle stilt oss det samme spørsmålet nærmere en million ganger; «hva skal jeg ha på meg i dag?».
Dette er også hovedfokus i Zalandos' nye vår- og sommerkampanje, frontet av ingen ringere enn Sarah Jessica Parker – kvinnen som har inspirert oss siden slutten av 90-tallet med alt fra luksuriøse designerplagg til vintage-kupp.
I denne kampanjen ønsker hun å sette fokus på gleden ved det å kle seg, som handler om noe langt mer varig enn trender – det handler om personlig stil.
– Jeg elsker vintage-referanser
Ekslusivt for ELLE forteller Sarah Jessica Parker om personlig stil, og antrekket hun mente var definerende for Sex og Singelliv.
Les også: 10 ting vi "lærte" av Sex og Singelliv
Rollene dine, både på skjermen og i virkeligheten, handler ofte om selvstendighet og individualitet. Hvilke råd om selvtillit og autentisitet har fulgt deg gjennom karrieren, og hvordan påvirker de din personlige stil?
– Jeg prøver å unngå både å gi og ta imot råd når det gjelder stil. Personlig stil bør være det som får deg til å føle deg bra og mest som deg selv. Det som føles riktig for meg, vil være noe helt annet for noen andre, og det er en viktig og vakker ting. Å kle seg for seg selv og føle seg vel i det man har på, gir en følelse av styrke.
Mote er i stadig dialog med popkulturen. Hvordan synes du Zalando-kampanjen reflekterer samtiden, og hva gjør den relevant for 2025?
– Jeg tror det finnes uendelige måter å style et plagg på, og Zalando tilbyr en fantastisk kurasjon av klær og tilbehør som kan mikses og matches for å passe hver enkelt persons stil. Du kan for eksempel bruke et par Vans til en kjole! I 2025 finnes det ingen moteregler.

Med din brede erfaring innen mote, er det en spesiell stil eller epoke du stadig vender tilbake til? Hva er det som gjør at den resonnerer så sterkt med deg?
– Jeg elsker vintage-referanser, men det er også mange samtidige designere som gjør fantastisk arbeid. Jeg vet generelt hvilke farger, former og silhuetter som kler meg best, men jeg er ikke redd for å prøve nye ting.
– Det finnes ingen rette eller gale valg i mote
Mange beundrer motet ditt, både i moteverdenen og ellers i livet. Har du noen gang tatt en stilrisiko som ikke lønnet seg, men som lærte deg noe verdifullt?
– Jeg kan egentlig ikke komme på en slik situasjon. Hvert stilvalg jeg har tatt, står jeg ved, selv om jeg kanskje ville valgt annerledes i dag. Alle har rett til sin mening, men hvis et antrekk gjorde deg glad, så var det det riktige valget.
Kampanjen fremhever mote som et verktøy for historiefortelling. Hvis du kunne velge ett antrekk fra fortiden din som representerer et definerende øyeblikk i livet ditt, hva ville det vært, og hvorfor?
– Jeg måtte nok valgt noe fra de tidlige årene med Sex and the City, som tyllskjørtet i åpningsvignetten. Den serien var et avgjørende øyeblikk både for min karriere og for den globale motesamtalen.

Du er kjent for å være dypt involvert i alle prosjektene dine. Hvordan former denne hands-on-tilnærmingen dine personlige og profesjonelle prosjekter, enten det er skuespill, mote eller noe annet?
– Jeg går ikke inn i et prosjekt hvis jeg ikke kan være fullt og helt engasjert i det. Enten det er produksjon eller design, liker jeg å gå i dybden sammen med kollegene mine. Det gjør meg til en mer informert samarbeidspartner, leder og ansatt – og det lar meg være en del av alle aspektene av historiefortelling.
Kampanjen utforsker det universelle spørsmålet «Hva skal jeg ha på meg?» – et tema du har omtalt som en kreativ uttrykksform. Hvordan tror du klærne vi velger påvirker måten vi beveger oss gjennom verden, utover det rent motemessige?
– Mote er kommunikasjon. Den uttrykker identitet, gir rom for eksperimentering, viser individualitet, reflekterer verdier og former hvordan vi blir oppfattet. Det vi har på oss, kan vekke følelser og gi oss selvtillit. Det finnes ingen rette eller gale valg i mote.
Les også: Carrie Bradshaw's fottøy har blitt en snakkis