5 steg til digital kontroll

Foto: Imaxtree

ELLEs store guide til digital kontroll.

Publisert Sist oppdatert

Om du ikke har skrevet det selv, så har du garantert lest det. Face­bookstatusen «Faen, mobilen min ble stjålet/Mac-en min kræsjet, og nå er 3000 bilder borte!». Og ja, det kommer alltid til å være både surt og dyrt når tekniske duppeditter må erstattes, men innholdet skal du faktisk ikke behøve uroe deg for.

– Det skal alltid finnes en backup! Jeg har mange venner som har mistet telefonen sin, og med den alle bildene av barna fra de siste tre årene. Jeg får like vondt i magen hver gang, men om jeg skal være ærlig så får man bare skylde seg selv om man ikke har noen form for backup. Det finnes to ulike måter å synke din telefon på – med en automatisk backup, eller ved å synke telefonen med andre plattformer slik at du alltid har tilgang til innholdet ditt, sier Paulina Modlitba Søderlund, som er digital strateg og forretningsutvikler.

Neste steg er å skjønne hvordan alt henger sammen i det digitale livet. Hva skjer når man sletter et bilde? Når man tar et nytt bilde? Hvor havner bildene?

– Du skal aldri behøve å være urolig for at et bilde skal forsvinne bare fordi du klarer å slette det på ett sted – om du er usikker på hva som skjer med bildet om du trykker «ja» på et spørsmål, så har du ikke et bra nok system. I så fall er det bedre at bildet finnes flere steder, selv om jeg synes at man ikke skal behøve å føle på «har jeg virkelig godkjent at det skal finnes kopier av mine private bilder overalt» heller, sier ­Paulina.

Men selv om de tekniske duppedingsene verken har kræsjet eller tatt seg en ufrivillig svømmetur, så er det lett å kjenne seg styrt av den teknologiske verdenen. En trillion ikoner trengs på skrivebordet, innboksen er full av 30 (eller 300?) uleste e-poster og 3000 leste og du tør knapt tømme papir­kurven av redsel for at du skal slette «noe viktig». Kjenner du deg igjen?

SIKKERHET

Passord kommer man ikke utenom, men hvem orker å holde styr på alle sammen?

1password eller LastPass er svaret på det problemet, og funker både for Mac og Windows. Her kan du samle ALT på ett sted – viktige notater, kredittkort og passord. Alt du trenger å huske er hovedpassordet (som så klart bør være et passord det er vanskelig å gjette seg til).

FEM STEG TIL DIGITAL KONTROLL

Sett av to dager, og gå igjennom hver eneste fil på dataen og telefonen din. When in doubt, throw it out! (Om i tvil, kast det!)

Skriv ned det du trenger i f eks en bilde-backup, en kalender som sier ifra når du har et møte og en adressebok du alltid har tilgjengelig.

Ta ett problem om gangen, og gi deg ikke før du finner en løsning du forstår deg på. Det finnes ingen universelle løsninger som funker for alle, du må ta utgangspunkt i hva som passer for deg.

Lær deg hvordan de løsningene du har valgt fungerer. Ikke minst når det gjelder backup – havner nye bilder der du vil at de skal havne? Og hvem ser alle bildene dine?

Strukturer hverdagen: Ha en løsning for lister, kalender og andre ting som gjør det digitale livet enklere for deg.

FEM NYE VANER Å OMFAVNE

Reager med én gang: Les e-posten, noter deg den informasjonen du trenger og kast e-posten.

Se over dine «notifications» Behøver telefonen din virkelig å plinge hver gang noen gjør en oppdatering på Facebook?

Kast ting: Leste e-poster, unødvendige filer, dårlige bilder … Og gjør det for vane å tømme papirkurven en gang i uka.

Se over dine sikkerhetsinnstillinger: Om du legger ut bilder av barna dine på Instagram, eller om du skriver mye privat på Facebook, så finnes det tusenvis av grunner til å ikke la hele verden se det.

Tenk klart: Sett av tid om du har vanskeligheter for å fokusere, og la ingen forstyrre deg – da blir e-posten ryddet opp i, prosjektene ferdige og regningene betalt. Så kan du sjekke Insta som belønning etterpå. (Psst! Appen Freedom blokkerer alle sosiale medier-apper for en stund om du har vanskeligheter for å la dem ligge …)

SYNKING OG BACKUP

iCloud: Klart du skal ha en «sky», i hvert fall om du har en Mac! Du finner den under systeminnstillinger der du registerer Apple-ID-en din. Med iCloud kan du dele innholdet på telefonen din med en data, iPad eller andre telefoner. Den finnes også for Windows, men du kan også bruke OneDrive i stedet.

Dropbox: Du behøver en lagringstjeneste for alle høyoppløste bilder og filmer, både for plassens skyld og ikke minst som backup. Dropbox er bare gratis opp til et visst nivå, men det er lett verdt pengene å oppgradere den. Installer Dropbox, og synk deretter bare de mappene du alltid trenger, så sparer du minne på dataen.

Time Machine: Anvend den innebygde Mac-funksjonen Time Machine (den lille «klokken» i den øverste menyraden). ­Koble inn en ekstern harddisk med jevne mellomrom for å ta en kopi av dataen/telefonen, slik at du kan gjenopprette om noe skulle skje. Å ta backup på ekstern harddisk og «sky»-tjeneste er en bra helgardering.

APPER DU MÅ TESTE

Wunderlist: Her kan du lage pakkeliste før ferien, to-do lister på jobben, innkjøpslister for ukeshandelen og så videre. Listene kan du dele med familien eller kollegaer, og vips, så blir livet fort litt enklere.

Evernote: Superapp som organiserer alle bokmerker, sparte linker etc.

If by ifttt: Smart app, der du skaper «oppskrifter» basert på «if this, then that»-prinsippet. Om du skal reise til New York, så kan du automatisk spare på artikler der New York nevnes.

Bank-id på mobil: Gjør at du kan logge deg inn på nettbanken uten å måtte bruke bankbrikke.

Bankapper: Betal regninger, overfør penger og betal fakturaer ved hjelp av en app tilknyttet banken din.

Vipps: En genial app, som gjør at alt fra å handle på loppemarked til å dele barregninger blir hundre ganger enklere.

Clue: Den ultimate menstruasjonsappen, som gjør at du kan følge med på menstruasjonssyklusen din. Den varsler deg til og med når du har eggløsning og når PMSen er på gang!

Slack: Minsker e-post-korrespondansen din med kollegaer betraktelig, og kan sammenlignes med Whatsapp og Messenger. Man kan dessuten koble andre tjenester til Slack, slik at man kan effektivisere jobbhverdagen mye mer.

Trello: Her kan man lage lister, fordele ansvarsområder – ja, bli ordentlig organisert rett og slett.

BILDER

Et typisk dilemma: Du er livredd for å miste viktige bilder, så derfor har du 75 kopier av bildene på 19 ulike steder. Tungt, vanskelig og helt unødvendig – i tillegg til at de tar mye av minnet ditt på telefon/data.

Bildestrøm (Mac): Her er de seneste bildene du har tatt tilgjengelig i 30 dager, slik at du kan nå de på alle enheter du aktiverer Bildestrøm på. Siden slettes de derfra (men ikke fra bildebiblioteket på telefonen/iCloud).

iCloud-bibliotek: Her kommer du til å måtte bruke en liten slant, for iCloud tilbyr bare 5GB minne gratis, men tar du mange bilder som du vil spare på, så er det en bra investering å la «skya» ta vare på bildene dine, slik at du enkelt når de når du måtte ­ønske.

Dropbox: I Dropbox-appen finnes det en helt fantastisk funksjon, som innebærer at alle bilder du tar med mobilen automatisk lades opp der. Klikk på fotoer i appen, og aktiviser kameraoppladning – så enkelt kan det gjøres!

Slik renser du iPhonen: Koble i telefonen, åpne programmet Bilder, klikk på «Slett objekter etter import» og «Importer alle nye objekter». Du kan også koble i telefonen, åpne Bildeoverføring og føre over alt til Bilder (eller iphoto) på macen din.

Slik fjerner du bildeduplikater! Faren for at du har en del bildeduplikater, altså to versjoner av samme bildet, er stor. For å spare plass på dataen, kan man f eks benytte seg av PhotoSweeper.

KOMMUNIKASJON

«Hvor var det vi skulle møtes igjen?» Frem med mobilen og …hmmm … Hvor var det dere hadde diskutert møtet? På Facebook? E-post? Sms? Melding? Her er det bare å erkjenne at man avtaler og diskuterer mye på tvers av ulike kommunikasjonskanaler. Noen sender e-post og andre bruker Facebook. Det eneste du kan gjøre for å strukturere din hverdag på en effektiv måte, er å passe på å benytte én kanal til jobb og en annen til venner og familie.

Be også alltid om en kalenderinvitasjon når du booker et møte, så havner all informasjon, inklusiv tid og adresse, i kalenderen din. Ingen glemte møter, ingen glemte portkoder. (Sørg også for å ha en smartkalender når du allikevel er i farta! Macs kalender funker bra, GoogleCal er veldig synkvennlig.)

Powered by Labrador CMS