mote
Dior med sjernespekket couture-show
Diors haute couture-visning for sommeren var virkelig inspirerende – og smekkfull av kjendiser.
Når motehuset Christian Dior inviterer til show er det alltid store forventninger, ikke minst når sjefdesigner Maria Grazia Chiuri presenterer sine haute couture-visninger. SS24 var intet unntak, og ELLE var selvsagt på plass for å rapportere.
Vi var ikke de eneste fra Norge som hadde tatt turen til nydelige Musée Rodin denne mandagen; selveste dronning Sonja satt nemlig på første rad sammen med barnebarnet Leah Isadora Behn, pent plassert mellom sjefen selv, CEO for LMVH Bernard Arnault, og superstjerna Rihanna.
Det var ikke få A-listere som trippet pent gjennom Rodin-museet og ut i den store bygningen de hadde satt opp for anledningen i hagen til museet: Carla Bruni, Natalie Portman, Glenn Close og datteren Annie Maude Starke, Juliette Binoche, Kristen Scott Thomas, Kelly Rutherford, Natalia Vodianova, Laetitia Casta, Felicity Jones, Elizabeth Debicki, Anya Taylor-Joy og allerede nevnte Rihanna. Og i tillegg var hele mote-eliten og de største fashioninfluenserne på plass, som blant andre Jeanne Damas, Claire Rose, Caro Daur, Anna Della Russo og Veronika Heilbrunner. Ikke rart at fotografene gikk av skaftet både utenfor og inne i lokalet. Natalie Portman og Rihanna hadde også et skikkelig fan-girl-øyeblikk utenfor showet som gikk viralt, der de roset hverandre opp i skyene og ga hverandre en varm klem. Slik stemning liker vi!
Maria Grazia Chiuri har gjort det til en tradisjon å trekke fram kvinnelige kunstnere, gjerne med et sterkt feministisk budskap, i alle visningene sine. Denne gangen var veggene i det store, rektangulære lokalet som var dagens location kledd i materialene og kunsten til italienske Isabella Ducrot, og scenografien hadde fått tittelen «Big Aura». Tjuetre overproposjonerte silhuetter av kjoler på et rutenett av uregelmessige svarte linjer som minnet om vev og tråder, som skulle være «et symbol på auraen og unikheten som gjennomsyrer hvert eneste haute couture-antrekk».
Til selve kolleksjonen hadde Chiuri hentet inspirasjon fra det rikholdiget arkivet til Dior: Hun var spesielt inspirert av La Cigale, en kjole designet av Christian Dior og vist i hans høst- og vinterkolleksjon i 1952. Kjolen hadde en distinkt og stram, men likevel svært feminin silhuett med meget smalt liv og et ankellangt skjørt bygget ut med stive, utstående draperinger fra livet. Kjolen var laget i såkalt moiré-stoff, med et mønster som kan minne om glitrende årringer og kvist som man finner i en treplanke. Dette stoffet gikk igjen i flere av antrekkene i Chiuris haute couture-kolleksjon.
Visningen begynte med en rekke antrekk i beige, før den gikk over i skulpturelle jakker og drakter, et par vakre knallgule kjoler, store skjørt med påsydde perler, strass og steiner, og kjoler og kapper i det nevnte moiré-stoffet. Og ikke minst en rekke svarte silhuetter med vakre folder og draperinger og en helt fantastisk cape dekket i fjær over en nydelig kjole i organza. Akkurat som Christian Dior likte å gjøre i sine visninger – for å «vekke» tilskueren – hadde Chiuri også lagt inn et par antrekk i rødt, og avsluttet med en nydelig kjole i svart med hvite prikker.
Les også: Chanels pastelldrøm av en visning!