kultur

Disse TikTok-trendene tar vi med oss fra 2024

Året 2024 oppsummert iTikTok-trender.

Agurk-cravings og very demure – har du fått med deg dette på Tik Tok? 

Publisert

Det er ingen tvil om at TikTok holder godt på plassen sin som, vel, sentral i vår eksistens. Selv om mange stadig klager over avhengighetsskapende scrolling eller plagsomme algoritmer, hører vi fortsatt akkurat like mye av "Jeg så på TikTok at..." eller "Jeg testet den TikTok-trenden i går, og...". 

TikTok er definisjonen på hat-elsk, og er blitt så ufattelig mye mer enn dansevideoer. Gjennom enda et år med mengdevis av mikrotrender, er det disse vi tar med oss fra 2024 som de aller største.

Les også: 14 motetrender vi vil huske fra 2024

#BookTok

It's official: BookTok er langt mer enn et blaff. Faktisk, har trenden virkelig holdt seg gjeldende, og lever i beste velgående utenfor appen. Hvor mange ganger har vi ikke sett bøker som er fremhevet som "sett på TikTok", både med tag på nett og klistremerker i fysiske butikker? Ifølge TikTok sin egen statistikk, ble det delt over 1,2 millioner #BookTok i år, og trenden trekkes frem som et viktig verktøy for å selge mer bøker.

Pssst, disse kjendisbøkene er det faktisk verdt å lese.

Årets ord

Ja, du gjetter riktig. Det er demure, kåret av Dictionary.com. Ordet, som egentlig har blitt brukt til å beskrive reserverte og dempede personer, har fått et helt nytt liv etter at influencer Jools Lebron "ga oss" uttrykket very demure, very mindful. Dette demure-opplegget kom faktisk ikke før så sent som i august - men det eksploderte med én gang. Selvfølgelig har det raskt utviklet seg til noe mer enn bare en catchphrase, men en hel estetikk som mang en kjendis og influencer har omfavnet.

Årets ord vol. 2

I år er det faktisk to popkultur-ord som konkurrerer om førsteplassen. Du er ikke alene om å savne brat, om man skal trekke fram very demure, very mindful som årets største trend. Var du en av de mange som hadde en brat summer, eller? Det hele startet med albumet til Charlie XCX - og tilhørende, virale dansechallenge til sangen 'Apple' - som ikke bare opplevde vill suksess, men som har klart å bli et helt samtidsfenomen. Ifølge Collins dictionary, er det åpenbart at det er ordet brat som er årets nr. 1 - og mener at også "brat summer" har strukket seg til å bli noe sesongløst, og at det nå er både en estetikk og en "way of life".

Agurkcravings

Det er tross alt litt typisk TikTok at det er livets mest ordinære ting som går viralt. Matinfluenceren Logan Moffit laget en digg agurksalat - og skapte umiddelbare, universale cravings på agurk. Trenden fikk ringvirkninger som agurkmangel i enkelte matbutikker i USA og et salmonellautbrudd som tydeligvis kan linkes til all denne agurkspisingen og agurktilberedingen... Ooops.

@logagm

Best way to eat an entire cucumber

♬ original sound - Logan

En mann som jobber med finans?

Det trenger strengt tatt ikke Meghan Boni lenger, for etter at hun debuterte med hele den "Looking for a man in finance"-memen som raskt ble en viral audio, skjøt profilen hennes fart - og hun har benyttet platformen til å få fart på musikkarieren. Denne trenden var overalt på Instagram også - og kan faktisk krediteres for å gå dypere enn jentegjenger som er på jakt etter kjekke, rike menn. TikTok selv påpeker hvordan vi har sett interessante diskusjoner om kjønnsroller og forventninger i dating, og tiltrekningen mot finansverdenen, i kjølevannet av dette.

@girl_on_couch

Can someone make this into an actual song plz just for funzies

♬ original sound - Girl On Couch

It's Sabrina's world and we're just living in it

Det er umulig å ikke assosiere TikTok med Espresso eller Please, please please - og vice versa. I år var hun den største artisten på plattformen, og nummer én på musikklisten for USA, og kan si seg fornøyd med over 15 millioner TikTok-kreasjoner til hennes hits. Albumet Short n' Sweet, som fikk hele seks Grammy-nominasjoner, debuterte hun faktisk også direkte til fansene gjennom en eksklusiv TikTok-funksjon.

Grwm

Altså get ready with me. Denne trenden er nærmest sementert som en typisk videostil nå. Vi har sett mye av videoer hvor en eller annen profil gjør seg klar, kler på seg eller sminker seg, mens de snakker til kamera. En lavterskel og inspirerende måte å komme nærmere communityen sin på, samtidig som følgerne får et litt mer hverdagslig og kanskje også mer privat innblikk i profilene de følger sine liv.

Les også: 9 favoritter til festsesongen for deg med krøller

Powered by Labrador CMS