mote

Dries Van Noten har annonsert sin nye Creative Director

Omtales som en brobygger mellom fortid og fremtid.

Publisert Sist oppdatert

Det gikk et kollektivt hjertesukk gjennom motebransjen da den belgiske designeren Dries Van Noten delte nyheten om at han forlot stillingen som Creative Director og sjefdesigner for sitt eponyme motehus i mars. Hans siste offisielle kolleksjon for huset, Men's Spring Summer 2025, ble vist i juni, og da moteuka gikk av stabelen denne høsten ble Womens's Spring Summer 2025 presentert av hans team gjennom mange år.

Van Notens' exit føyet seg i inn i den lange rekken av sjefdesignere som forlot sine poster dette året, i det som kan omtales som motebransjens (les: kaotiske) versjon av stolleken.

Motehuset Dries Van Noten har vært basert i Antwerpen siden det ble grunnlagt i 1986, den gangen fokuserte de kun på menswear. I 1993 utvidet de sin kolleksjon til å omfatte womenswear og debuterte under Paris Fashion Week. Dries Van Noten har vært hyllet for sin egenart og originalitet, og har evnet å bevare sitt unike visuelle uttrykk på tross av trender og kommersielle krefter. Van Noten selv er en del av den legendariske gruppen designere omtalt som The Antwerp Six. 

Ryktene om hans etterfølger har naturligvis florert siden mars – for hvem har talentet til å fylle disse store, fargerike, jaquard-vevde og perlebroderte skoene (rent billedlig; Dries Van Noten selv stort sett kler seg i navy og grått)?

Julian Klausner (til venstre) har vært en del av huset siden 2018. Nå trer han inn i rollen som Creative Director.

– En brobygger mellom fortid og fremtid

Svaret på dette, er forhåpentligvis Julian Klausner, som i dag ble annonsert som Dries Van Notens' nye Creative Director. Klausners navn har vært omtalt innen bransjemedier siden i høst, og mye har tydet på at det Antwerpen-baserte motehuset har ønsket å videreføre sitt karakteristiske univers slik vi kjenner det, framfor å gjenoppfinne seg selv gjennom å stryke både navn og aprostrofer fra egen logo, i det som potensielt kan omtales som et one-trick pony power move. Vi nevner ingen navn, men referanser gis på forespørsel.

Les også: Hedi Slimane forlater Celine

Klausner begynte sin karriere hos Maison Margiela, etter å ha fullført sin utdannelse ved La Cambre i Brussel i 2016. Han har siden 2018 jobber under Dries Van Noten som designer for womenswear. Klausners første offisielle kolleksjon for huset presenteres 5. mars 2025, under moteuka i Paris. 

Van Noten selv omtaler Klausner som en brobygger mellom fortid og fremtid. 

Les også: Hvem blir ny Creative Director hos Chanel?

 

Powered by Labrador CMS