Annonse
ELLE verden over sier endelig nei til pels
ELLE Norge har vært pelsfri siden 2010 – Nå følger ELLE over hele verden
Annonse
I 2010 sluttet ELLE Norge å fronte pels.
Gunhild Stordalen var en sterk pådriver, og daværende sjefredaktør, Signy Fardal ble hedret med dyreverndiplom fra Dyrevernalliansen.
Dropper pels
Siden 2010 har mange motemagasiner og motehus fulgt etter. I dag kan ELLE International dele nyheten om at hele ELLE-systemet, altså 45 utgaver, dropper pels både redaksjonelt og kommersielt i en pressemelding i samarbeid med Humane Society of the United States, Humane Society International og Creatives for Change.– ELLE Norge har vært pelsfri i 11 år nå, så dette har vi ventet på. Det er fantastisk at ELLE International har tatt tak i dette og fått med alle land og utgaver, sier sjefredaktør Petra Middelthon i ELLE Norge.ELLE er verdens største motemagasin med 21 millioner lesere i måneden, 6,6 millioner solgte magasiner hver måned, 46 nettsider når ut til 100 millioner unike lesere, har 400 millioner sidevisninger, og når til sammen ut til 175 millioner. ELLE-eier, Lagardère Group har i samarbeid med Humane Society of the United States, Humane Society International og Creatives4Change kommet fram til denne avtalen, og annonserte den gode nyheten under Business of Fashion’s 2021 VOICES event i London i formiddag.
Håper flere vil følge etter
Alle ELLE-utgaver verden over sier nei til å promotere pels i magasin, på nettsiden og i sosiale medier. Dette gjelder både redaksjonelt og kommersielt innhold innen 1. januar 2023. 13 utgaver er allerede pelsfrie, 20 utgaver er det fra 1. januar 2022 og de siste utgavene skal være det fra 1. januar 2023.– Samfunnsengasjement har alltid vært viktig for ELLE. Verden har endret seg, og det har også bruken av pels. Vi håper at flere medier vil følge etter og slutte å promotere pels verden over, sier CEO i Lagardère News og ELLE International, Constance Benqué, i pressemeldingen.International director i ELLE International, Valéria Bessolo LLopiz er enig:
– ELLE har i mange år vært engasjert i miljø og bærekraft. Promotering av pels i våre magasiner og digitale kanaler er ikke lenger i tråd med våre, eller lesernes, verdier. Det er på tide at hele ELLE-systemet tar standpunkt i saken og sier tydelig nei til dyremishandling. ELLE vil øke bevisstheten rundt dyrevelferd og fremme mer bærekraftige og innovative alternativer i en mer human moteindustri.