Bærekraftige basisplagg: dette merket må du vite om!

Vi har snakket med damene bak klesmerket ella&Il!

Publisert Sist oppdatert

Gründereventyret

Garderobefavorittene

ella&Il: Det norske klesmerket ella&il ble etablert av svigerinnene Rikke og Lene Holmen Jensen. Lene har en bakgrunn som siviløkonom og jobbet 10 år i EY, men klarte aldri helt å slå fra seg tanken på å starte noe eget. Rikke på den andre siden hadde flere års erfaring fra klesbransjen. Hun var blant annet med på å etablere Superdry i Norge og hadde også lenge lekt med tanket om å etablere et eget klesmerke. ella&il Helt tilfeldig over en søndagsmiddag begynte de å diskutere, og det viste seg at begge lette etter de perfekte basisplaggene som var umulige å finne. De hadde funnet et hull i markedet – og det var starten på ønsket om å skape bærekraftige, tidløse plagg med et perfekt snitt i høy kvalitet.

– Vi kom tidlig inn i 30 butikker og var plutselig i alle magasiner. Det var så gøy! Når vi ser tilbake på reisen vår, så var det å lage en solid forretningsplan noe av det viktigste vi gjorde.

ella&il er inspirert av lyse sommerdager og mørke vinterkvelder, men mest av alt av hektiske hverdager.

– Som gründer må man sette seg inn i hele verdikjeden i firmaet. I starten gjorde vi alle jobbene selv. Alt fra sjauing, pakking og logistikk, til design, salg og økonomi. Det å ta sjansen og tørre å drømme stort kan anbefales. Vi vil råde alle med et brennende ønske om å skape noe eget om å kaste seg ut i det. Sett høye mål, det bidrar til at man strekker seg lenger.​

Ting har gått i et rykende tempo for ella&il, som nå er å finne i over 100 butikker rundt om i Norge.

I tillegg til å ha egen nettbutikk, har de åpnet sin egen flagskipsbutikk på Stabekk – og er også å finne i diverse pop-up-butikker rundt om i landet.

Inspirert av Paris

– Vi ønsker å tilby plagg man kan ha på seg hver dag, plagg som blir favorittene man ikke klarer seg uten. Vi mener bra baseplagg er nøkkelen til en perfekt garderobe. Det fine med basics er at det alltid funker uansett anledning, og det kan pyntes opp eller ned. ​

Hva inspirerer dere?

Hvem er den typiske ella&il-jenta?

– Nå møter vi også stor etterspørsel fra utlandet, det er utrolig gøy. Vi er i butikker i Danmark, Finland, England, Tyskland og USA. Vi føler at mulighetene er mange, og målet er å etablere oss internasjonalt innen 5 år.

Hvor viktig er sosiale medier for å bygge opp en merkevare i 2019?

Fokus på bærekraft

Er det vanskelig å være et norsk klesmerke i 2019?

– Noe av det beste som finnes er å sitte på en fortausrestaurant i Paris og titte på alle som går forbi, den elegante og chice stilen til parisere er vanskelig å slå, og vi ønsker å gjenspeile dette i ella&il – klassisk design med en touch av feminin lekenhet.

Hvor viktig er bærekraftig mote for dere?

– Hun er «the girl next door». Ung, fresh, stadig på farten, med glimt i øyet og med på det som er gøy! ​

Har dere noen spennende planer framover?

– Vi har brukt sosiale medier fra dag én, og mener det er en bra måte å nå ut til ønsket målgruppe på. Influensere er en stor del av dagens markedsføring, og vi opplever at de har sterk påvirkning og mye makt. Det er gjennom dem mange følger med på hva som skjer.Å bruke riktige influensere og sosiale medier i markedsføringen har vært en viktig del av strategien vår. Vi har blant annet hatt et eget designsamarbeid med Celine Aagaard som solgte veldig bra, hvor hun designet sine basefavoritter i samarbeid med oss. Det er alltid gøy å se at influenserne bruker klærne våre, og at de bruker klærne våre fordi de genuint liker det vi lager.

– Uavhengig av hvilket land man kommer fra, er det en tøff bransje med veldig mange gode aktører. Skandinavisk mote har lenge vært i vinden, så det er klart det skal litt ekstra til for å ta opp kampen mot våre konkurrenter i Sverige og Danmark, som virkelig har klart å sette et tydelig fotavtrykk. Men norsk design får stadig mer plass i motebildet. Heldigvis!

– For oss er det veldig viktig å følge med i tiden og levere det forbrukerne ønsker. Hovedideen bak ella&il er jo nettopp det å skape tidløse plagg av god kvalitet, som holder seg over tid. Vi gjennomgår i disse dager en omstrukturering av selskapet vårt, slik at vi kan bli mer bærekraftige i alle ledd.

– Vi er i gang med innspilling av en liten miniserie om oss, som skal ut på sosiale medier, hvor folk kan få et lite innblikk i hverdagen vår. Og hvem vet, kanskje dukker det opp en liten «il» kolleksjon i nærmeste framtid også. Før jul lanserte vi også vårt eget barnemerke – Lola & Friends. Dette har gått over all forventning, og det er vi så ydmyke og takknemlige for.

Powered by Labrador CMS