kultur

ELLE-gallaen 2024: Dette er alle vinnerne

En kveld viet til inspirasjon og feiring – her er kvinnene som fikk priser under  ELLE-gallaen 2024, og begrunnelsene bak hver pris.

Publisert Sist oppdatert

Ikoniske Teatercafeen i Oslo var i går fylt med forventning og feststemning, og 250 gjester var samlet for middag og prisutdeling for å hylle kvinner som har satt sitt preg på året. ELLE-gallaen handler om å løfte fram de som har gått foran, inspirert og utmerket seg gjennom sitt arbeid, sin kreativitet og sitt engasjement. Fra de som utfordrer etablerte normer til de som skaper nye stier, denne kvelden var dedikert til dem – og til fremtiden vi sammen former. Under finner du begrunnelsene for de åtte prisene som ble delt ut denne minneverdige kvelden.

Se alle bildene fra den røde løperen. 

Alle prisvinnerne (les begrunnelsen under): 

Årets Pioner – Gimle Parfymeri

Årets Business – Camilla Pihl 

Årets Stilikon – Marianne Theodorsen

ELLE-prisen – Gro Harlem Brundtland

Årets Budskap – Nina Brochmann 

Årets Brand – Pearl Octopuss.y

Årets Stemme – Fay Wildhagen 

Årets Navn – Renate Reinsve

ÅRETS PIONER

ÅRETS PIONER har utmerket seg i langt lengre tid enn i året som gikk, og på mange måter er dette en pris for å hylle en liten bedrift med store ambisjoner, for lang og tro tjeneste. Når det er sagt, så har dette vært et helt spesielt år – selv for et parfymeri som har eksistert siden 1939. Kanskje vi til og med kan si at dere har overgått dere selv? 

Dere har vært pionerer siden starten, og dere har satt Oslo på kartet for en hel verden. Dere har vist integritet, vært modige, toneangivende, kvalitetsbevisste, strenge, kunnskapsrike, og vanvittig engasjerende for både kunder og bransje. Vi har mye å takke dere for. Og det samme kan sies for Byredo, Sisley, La Mer, Augustinus Bader, Victoria Beckham Beauty. 

Kjære Lill-Ann, du skulle bare rydde – men isteden har du blitt en pioner. 

ÅRETS PIONER er Gimle Parfymeri.

ÅRETS BUSINESS

Vinneren av ÅRETS BUSINESS begynte sin karriere som hele Norges girlfriend i 2005, og har siden vært en kilde til inspirasjon for oss alle. Hun har vært en foregangsfigur i en bransje der kvinner har dominert, og har på mange måter bidratt til å skape en business-kultur for norske influensere. 

Hun etablerte et tydelig univers allerede fra start, og har gjennom de siste 20 årene utviklet dette til å bli en suksessrik merkevare. Vi er imponert over din evne til å ekspandere og likevel være tro mot den du er, enten det er snakk om interiør, skjønnhet eller mote.

Vinneren av ÅRETS BUSINESS er Camilla Pihl.

ÅRETS STILIKON

Prisen for ÅRETS STILIKON deles ut i samarbeid med H&M Beauty.

Definisjonen av stil er minst like foranderlig og uendelig, som definisjonen av skjønnhet. H&M Beauty og ELLE ønsker å formidle at stil og skjønnhet skal handle om noe kreativt og oppløftende, og at identitet bygger selvtillit, noe vinneren av ÅRETS STILIKON er et levende bevis på. 

Vinneren har ikke bare inspirert oss her til lands med sin originale stil og utallige hårfarger gjennom en årrekke, hun har også bidratt til å forme streetstyle-kulturen slik vi kjenner den i dag, både nasjonalt og internasjonalt. Hun var en av landets første motebloggere, og har senere blitt en favoritt hos flere av de store motehusene. 

Hennes evne til å formidle trender med et personlig preg, hennes enorme forkjærlighet for vintage og fargerike uttrykk har gjort henne til en viktig foregangsfigur for hele bransjen vår.

Vinneren av ÅRETS STILIKON er Marianne Theodorsen. 

ELLE-prisen

Vinneren av ELLE-prisen går hvert år til en kvinne som har utmerket seg, og engasjert og inspirert oss gjennom sitt virke. Når det gjelder årets vinner, kan vi trygt si at hun har gjort langt mer; hun forandret Norge og skapte historie. 

Vinneren av ELLE-prisen har vært en av vår tids viktigste stemmer i kampen for likestilling og miljø. Gang på gang har hun sprengt glasstaket, og banet vei for kvinner som kom etter henne. Ikke minst har hun vist oss mennesket bak makta, og derfor har vi siden 80-tallet vært på fornavn med henne.

Hun har ledet landet som aller første kvinne, og deretter Verdens helseorganisasjon. Hun er en vi har sett mot for gode råd, men også for inspirasjon – og det er hun fortsatt, nå gjennom sitt engasjement for organisasjonen The Elders, der hun ble hanket inn av Nelson Mandela.

Det er typisk norsk å være god, sa hun i sin nyttårstale 1. januar i 1992. Men la oss håpe at det også kan være litt typisk norsk å være som Gro. Og på vegne av oss alle; takk for at du har vært et forbilde for oss. Du har satt en standard.

Vinneren av ELLE-prisen er Gro Harlem Brundtland. 

ÅRETS BUDSKAP

Vinneren av ÅRETS BUDSKAP har gjennom sitt virke fremmet en sak som gjelder oss alle: Kvinnehelse. Hun er medforfatter av boka Gleden med skjeden, som er oversatt til hele 36 språk, og sammen med Ellen Støkken Dahl har hun gitt ut to bøker om puberteten, og deres TEDX-foredrag The Virginty Fraud er sett over 11 millioner ganger. 

I år lanserte hun podkasten Sex med Dr. Brochmann med et ønske om å gi oss et bedre innblikk i vår seksuelle helse. Ikke minst har denne podkasten belyst seksualitetens lange og brokete historie, noe som også har gitt et tydeligere perspektiv på kvinnekampen i henhold til denne tematikken.

Vinneren av ÅRETS BUDSKAP er Nina Brochmann.

ÅRETS BRAND

Vinneren av ÅRETS BRAND er et levende eksempel på at originalitet er en suksessoppskrift. Ved å skape et univers som oser av feminisme, styrke, mystikk, egenart og kreativitet har merket oppnådd stor suksess både nasjonalt og internasjonalt, og raskt vokst til å markere seg som en av landets mest profilerte merkevarer. 

I løpet av året som gikk har de skapt salgsrekord for Rosa Sløyfe-aksjonen, samt kommet gjennom nåløyet hos Bergdorf Goodman, som nå føyer seg inn i rekken av ikoniske varehus som vil ha en bit av merket med det svært unike navnet. Det hele startet på kjøkkenbenken, og uten store investorer har du bygget en bedrift som går

med overskudd, perle for perleMen noe av det som har imponert oss aller mest, er hvordan merket har truffet på tvers av kjønn, alder og stil – og verden glitrer litt mer nå, takket være dere.

Vinneren av ÅRETS BRAND er Pearl Octopuss.y.

ÅRETS STEMME

Prisen for ÅRETS STEMME deles ut i samarbeid med Spoitfy.

Vinneren av ÅRETS STEMME er et levende eksempel på musikkens formidlingskraft. Som en svært kritikerrost og beundret musiker – og produsent – har årets vinner for lengst markert seg som en av landets fremste artister. 

Det krever stort mot å være sann, først og fremst mot seg selv, men også mot andre. Årets stemme har med sin åpenhet formidlet identitet og en aversjon mot samfunnets behov for å sette mennesker/andre/hverandre i bås med en slik ærlighet at det har gitt gjenklang i flere generasjoner, skapt bevegelse langt forbi et godt etablert publikum og åpnet opp for samtale og en større åpenhet.

Vinneren av ÅRETS STEMME er Fay Wildhagen.

ÅRETS NAVN

Å være på alles lepper – det kan definitivt sies om vinneren av prisen for ÅRETS NAVN – og det gjelder ikke bare for oss her hjemme. På rekordtid har du gått fra å være en som nærmest var klar til å legge drømmen på hylla, til å være selve definisjonen på det å leve drømmen. I ditt virke som skuespiller har du vist integritet, kompleksitet, styrke, mot og pågangsvilje.

Som tidenes første norske skuespiller vant du prisen for en hovedrolle under den prestisjetunge filmfestivalen i Cannes i 2021, og resten er et lite stykke kulturhistorie. Bare i år er du aktuell med hele fire store prosjekter, og selv befinner du deg et sted midt mellom Hollywood og Oslo. For andre gang er en film med deg i hovedrollen valgt ut til å være Norges Oscar-kandidat, og det er ingen tvil om at du bidrar stort til å sette norsk filmindustri på kartet.

Vinneren av ÅRETS NAVN er Renate Reinsve.

Les mer om ELLE-gallaen her. 

Powered by Labrador CMS