Annonse
Lanserer nytt norsk motekonsept
Erica Mathiesen og Anette Ousdal står bak Pas Passé - Oslo. Et konsept om å ta i bruk noe som har gått av moten, og gjøre det om til redesign-haute couture.
Annonse
«Passé - noe som ikke lengre er moteriktig, Pas Passé - noe som er moteriktig.»
– Navnet Pas Passé kom til da vi ønsket et chic navn som hadde en betydning. Det betyr «ikke utdatert» på fransk, noe vi syntes passet til dette prosjektet. Jakker, blazere og kåper som kanskje en gang har vært litt utdatert, som nå, med litt hjelp av oss, er back in business.https://www.instagram.com/p/CER2k8mggFG/
Pas Passé - Oslo
I tråd med dagens gjenbrukstrend vil Mathiesen og Ousdal skape noe ut av sin felles lidenskap for vintage-mote, smykker og redesign. Erica Mathiesen er et kjent navn for ELLE-leseren. Hun er smykkedesigneren bak suksessmerket Miss Mathiesen, og skriver for ELLE i ny og ne. Anette Ousdal er stylist, redesigner og driver sitt eget selskap innen PR & kommunikasjon. Begge er vintage-entusiaster og skattejegere med garderober de fleste av oss bare kan drømme om. Sammen er de Pas Passé, og den første kolleksjon består av 20 unike jakker, blazere og kåper.Hva tenker dere om å starte ny bedrift mens store deler av bransjen fortsatt sliter på grunn av korona?
– Man må satse på det man brenner for! I koronatiden fikk det oss begge til å tenke i nye baner. Dette ble et naturlig søsterprosjekt med det vi begge allerede driver med. Dette er et prosjekt vi hadde begynt med før korona kom, men når koronatiden virkelig slo til var det ikke en mer passende anledning til å sitte inne å sy og være kreative sammen. Dette resulterte i 20 jakker, kåper og blazere som vi sammen har redesignet med Miss Mathiesen-smykker, vintage Chanel-, Gucci- og Burberry-knapper, samt annet vintage som vi har hatt liggende eller funnet på vintage- og gjenbruksbutikker rundt om i Oslo, sier damene til ELLE.
Foto: Ole Martin Halvorsen
Helt nytt konsept
Plagg med historie
Er det uproblematisk å sy knapper fra Chanel, Gucci og Burberry på jakker fra andre merker? Vil de ikke da framstå som noe annet enn det de er?
Hva kan vi forvente oss fra neste kolleksjon?
Pas Passé Vol 1 er inspirert av 1970- og 80-tallets haute couture. Hver og en av jakkene har fått sitt eget navn med en historie. Med vintage knapper fra Chanel, Gucci og Burberry har jakkene fått en helt unik og luksuriøs look.
– Første kolleksjonen er et prosjekt hvor vi ønsket å starte med jakker, kåper og blazere. Vi ønsker å lage klær som skiller seg ut og som er helt unike. Kjøper du et plagg hos oss, er det kun du som har det plagget og det vil aldri bli laget den samme igjen. Vi ønsker også å inspirere folk til å tenke mer på miljøet og kjøpe mer gjenbruk. Vi håper på en suksess med dette prosjektet og at vi kan fortsette å redesigne klær. Målet og drømmen vår er å lage en hel kolleksjon med, sko, jakker, bukser, vesker osv...
Kolleksjonen bestående av de 20 unike plaggene blir lansert 1. september klokken 11.00 i pop up-butikken på Frogner (Niels Juels gate 40 A). Prisene er fra 1500 til 3500 kroner.
Annonse
– Vi har fjernet tags fra alle jakkene og satt på egne tags. Pas Passé er et merke som mikser luksus vintage og billigere vintage. På de jakkene som har Chanel-knapper, er det satt på en eller to knapper mikset med andre knapper, så det skal ikke fremstå som en Chanel-jakke, men en Pas Passé-jakke som er en blanding av gjenbruk fra luksusmerker og billigere merker.
Og husk: det er bare 20 plagg, så det lønner seg å være tidlig ute.