Fjällräven lanserer den eksklusive kolleksjonen: Samlaren, som er laget av overskuddsmaterialer fra deres egne fabrikker og produksjon.
Det nye konseptet fusjonerer det tradisjonelle svenske merkets lange tradisjon for kvalitet og kjærlighet til naturen.
– Som et ledd i vår ambisjon om å bli mer sirkulære, samtidig som vi vil eliminere avfall i alle deler av vår virksomhet, så ble Samleren et viktig symbol på hvordan ambisjoner om sirkularitet og å være ressurseffektive kan lede til innovative, verdiskapende nye løsninger. Det gir en viktig signaleffekt om at det harde arbeidet med å vende på hver stein for å identifisere ineffektivitet eller forbedringsmuligheter kan lede til innovasjoner og nye ideer, sier Christiane Dolva Törnberg, Head of Sustainability om kolleksjonen til ELLE.
Foto: The Samlaren capsule collection by Fjällräven interpreted by creative director Johan Svensson.
Samleobjekter
Alle produktene i kolleksjonen er merket, og kommer i et svært begrenset antall. Noe som gjør at dette er eksklusive samleobjekter for Fjällräven-tilhengere verden over.
I Fjällräven Brand Store Oslo vil det være rundt 300 Samlaren-produkter tilgjengelig.
Den første delen av kolleksjonen består av nye versjoner av gamle klassikere, som Grønland-jakken, Kånken-sekken og tote bag og cap. Alt i unike design i lekne fargekombinasjoner.
Foto: The Samlaren capsule collection by Fjällräven interpreted by creative director Johan Svensson.
Fjällrävens historie
De fleste av oss kjenner godt den ikoniske logoen med reven, og spesielt de karakteristiske sekkene og røde anorakkene, Fjällräven kanskje er aller mest kjent for.
Grunnlegeren, Åke Nordins visjon: «å gjøre naturen tilgjengelig for flere mennesker» startet i 1960 med en ryggsekk.
På 1960- og 70-tallet vokste merket seg stort, og langt utenfor Sveriges grenser med turtøy, telt og soveposer. Og også en egen vandring gjennom Nord-Sverige.
Å bruke overskuddsmaterialer er ikke nytt for Fjällräven, og sier mye om hvor bevisst Åke Nordin var allerede i 1964. Da tok han i bruk en rull stoff som i utgangspunktet ble utviklet for et telt, men ikke nådde opp og lagde den legendariske Grønland-jakken.
Klassikerne Grønland-jakken og Kånken-sekken finnes i mange tusen hjem. De har blitt modernisert og på grunn av design og funksjonalitet produseres de fortsatt, og er en viktig del av Fjällrävens arv, men også framtid.
Fjällräven Samlaren
https://www.youtube.com/watch?v=YHrQ9xWomEc&feature=youtu.be
Hva kan vi forvente av neste del av kolleksjonen?
– Det kommer helt an på hva vi identifiserer av overskuddsmateriale. Den ytterste målsetningen er å eliminere overskuddsmateriale helt, slik at det i fremtiden kanskje ikke vil være nødvendig med en separat Samlaren- kolleksjon. Innen vi når det steget, vil vi se på nye muligheter for å sikre at ingen av de materialene som har blitt produsert går til spille i vår prosess, men kommer til bruk i tidløse, funksjonelle produkter, som kan være med på eventyr i naturen for generasjoner fremover, sier Dolva Törnberg.
Kolleksjonen er tilgjengelig fra 1. mars i utvalgte Fjällrävenbutikker, hvor Fjällräven Brand Store Oslo er en av dem, i tillegg til nettbutikken.