Gucci dropper pels
Følger i fotsporene til Stella McCartney og Net-a-porter.
I går annonserte det italienske merkets CEO, Marco Bizarri, at Gucci offisielt er en pelsfri bedrift. Det var under et seminar på London College of Fashion i går at Bizarri fortalte at Gucci har arbeidet med The Humane Society of the U.S og LAV (en italiensk organisasjon som jobber for dyrs velferd) og gått inn i The Fur Free Alliance, og at brandet stopper all bruk av pels, inkludert mink, coyote, vaskebjørn, rev, kanin, karakul-sau og alle andre dyr. Pelsbruken opphører fra og med deres vår- og sommerkolleksjon for 2018.
Guccis CEO Marco Bizzarri og sjefdesigner Alessandro Michele. Foto: Getty Images
Guccis toppsjef forklarer avgjørelsen med at det å være sosialt ansvarlig er en av Guccis kjerneverdier, og at merket vil fortsette å arbeide aktivt for å bedre forholdene for både miljøet og dyrs velferd, og at de håper dette vil inspirere andre og endre moteindustrien til det bedre:
“Being socially responsible is one of Gucci’s core values, and we will continue to strive to do better for the environment and animals. With the help of HSUS and LAV, Gucci is excited to take this next step and hopes it will help inspire innovation and raise awareness, changing the luxury fashion industry for the better."
Fuskepels på Guccis vår- og sommervisning 2018. Foto: Imaxtree
Motivasjonene for å bli fullstendig pels-fri er visstnok ikke kun en sosialt betinget avgjørelse. I et intervju med Business of Fashion nylig uttalte Bizzari at Guccis pelsavstand er en steg videre på veien til å modernisere hele brandet – både i filosofi og bærekraftighet.
– Synes du å bruke pels i dag er moderne? Jeg synes ikke lenger det er moderne og det er grunnen til at vi tok denne avgjørelsen. Det er utdatert. Kreativitet kan bevege seg i mange forskjellige retninger i stedet for å bruke pels, sier Guccis toppsjef.
Gucci er siste high fashion-merke i rekken til å droppe pels helt og holdent – tidligere har Stella McCartney, Giorgio Armani, Hugo Boss, Tommy Hilfiger, Ralph Lauren og Net-a-porter gjort det samme. Vi håper virkelig det inspirerer til en varig og mer dyrevennlig trend i motebransjen!