mote

Historien bak CHANEL

Coco Chanel i London, cirka 1938.

Coco Chanel revolusjonerte bransjen. Her er historien bak det franske motehuset.

Publisert Sist oppdatert

Grunnlegger Gabrielle Chanel skapte en udødelig stil. Paris chic med cool eleganse som retolkes for hver sesong. Motehuset Chanel er best i klassen.

Forrige månedes cover-modell – Kristine Lindseth – i Chanel fra topp til tå.

Mademoiselle Chanel

Legendariske Gabrielle Bonheur Chanel (1883–1971) var grunnleggeren av verdens mest prestisjefylte motehus. Med kallenavnet Coco kastet hun korsetter over bord og skapte behagelige plagg for kvinner i jerseystoff med bekvemt snitt. Coco ble verdenskjent for «den lille sorte», tweed-drakter, vide bukser, perlekjeder, kameliablomsten, vatterte skinnvesker med gullenke, tofargede pumps med svart tupp og Chanel N°5. Symbolene er fortsatt hyper-populære, Chanel-stilen lever i beste velgående. Klassikere går som kjent aldri av moten.

«Motebildet endrer seg, men stil forblir», var et av Coco Chanels mange kjente sitater.

Chanel SS23

Kunstner, samfunnsbevisst og glad i litteratur

Grunnen til at Gabrielle Chanel hadde denne påvirkningskraften, var at hun var langt mer enn designer og moteskaper. Hun forstod kvinner og tidsånden, hun var samfunnsengasjert slik som en ekte kunstnersjel. Hennes tanker om hvert plagg var revolusjonerende på 1920-tallet og gjenspeilte en selvsikker holdning. Bak fasaden var Gabrielle en svært privat person. Hun samlet på bøker og likte å lese. I litteraturen hentet hun kunnskap og inspirasjon, og bøkenes verden ga henne en pause fra motelivets hektiske tempo. Vennekretsen hennes bestod av forfattere, komponister og kunstnere av alle slag. Jean Cocteau og Salvador Dalí var blant de innvidde, og i hennes boksamling finnes håndskrevne hilsener og tegninger.

Dadaismen hadde sin storhetstid, og Gabrielle engasjerte seg aktivt i å forstå de underliggende strømningene. Kvinnefrigjøring var en selvfølge, og det å drive sin egen business var hennes ønske fra ung alder. Det ble hennes kjæreste «Boy» Capel som finansierte den første forretningen hennes. Han introduserte henne også for bøkenes verden, for «Boy» var mer enn en elsker; han introduserte henne for kunst og kultur på en måte som formet kreativiteten hennes for resten av livet. «Boy» inspirerte henne til å lese mer filosofi og dypere tekster, og viste Coco viktige bøker og betydningsfulle forfattere. Sammen delte de lesegleden og var opptatt av livets store spørsmål.

Gabrielle Chanel leste alt fra antikkens Homer, Platon, Virgil, Sophocles og Lucretius, til klassikere av Dante, Montaigne, Cervantes og Madame de Sévigné, til forfattervenner som Pierre Reverdy, Max Jacob og Jean Cocteau. Den store lese-lysten påvirket utviklingen hennes, og hun fant sin egen tilnærming innen moderne kvinnesyn og kleskunst. Gabrielle søkte en moderne skjønnhet skapt ut fra klassiske idealer. Da hun ble rik og berømt, støttet hun også ukjente kunstnere og var en mesen i sin tid. En av dem hun ga penger til, var Sergej Djagilev som grunnla Ballets Russes.

7 trender vi elsker fra Chanel FW23.

Visjonær og modig personlighet

Kvinner som blir anerkjent og husket, er de som tar skjebnen i egne hender. De tillater ikke at andre overtar deres liv. Gabrielle Chanel var en slik sterk kvinne, som ikke tenkte på hva i livet som skjer med henne, men hva hun selv kunne få til å skje. Den styrken brukte hun i sitt eget virke og til å hjelpe andre kunstnere.

På en utstilling om Chanel møtte jeg forfatteren Anne Berest, som er barnebarn av kunstneren Francis Picabia, som var aktiv under dadaismen. Hun forklarer at den tiden Mademoiselle Chanel og hennes bestefar vokste opp i Paris, kan kalles en stille revolusjon – der endringer skjedde gjennom ordene. Hvordan man kledde seg, «la silhuette», var også en del av miljøet og påvirket ut fra bevisste tanker.

Venezia i Chanels verden

Venezia ble en utrolig viktig by for Gabrielle Chanel, og kom til å være både et fristed og en inspirasjon for hennes kolleksjoner. Det er lett å bli fascinert når man ankommer kanalbyen og skuer mot de flotte fasadene. Det samme kan man forestille seg skjedde da Coco Chanel kom dit for første gang.

Hun hadde blitt overtalt av gode venner til å dra til Venezia. Coco var i sorg etter at hennes kjære «Boy» Capel hadde dødd i en bilulykke to dager før julaften i 1919.

I Venezia vandret hun langs kanalene og tok inn atmosfæren. Skjønnheten, fargene og lyset inspirerte og ga henne etterlengtet ro. Den bysantinske arkitekturen, rødfargene og alt gullet på kirkedekorasjonene påvirket kreativiteten hennes på en måte som levde med henne for resten av livet. Hun så løven i byens våpenskjold, og siden hun selv var født i Løvens tegn tok hun det symbolet som et godt tegn for framtiden. Venezia ga henne fornyet styrke og livskraft i en avgjørende fase.

Gabrielle Chanel hadde hele livet en sterk tro på skjebnen, og hun vendte stadig tilbake til kanalbyen hvor hun gjenfant sin livskraft og glede.

Mademoiselles viktige etterfølgere

Coco Chanel bodde på Ritz Hotel på Place Vendôme i Paris, de siste årene av sitt liv. Derfra hadde hun kort vei til motehuset i 31, rue Cambon hvor hun arrangerte visningene. Hun var kjent for å sitte i trappa og følge med på det som skjedde i første etasje via speil på veggen. I nr. 31 hadde hun også en leilighet i andre etasje med interiør som viste hennes personlige stil og gjenstander hun har samlet på, samt bøker som var viktige for henne. Leiligheten er fortsatt en betydningsfull inspirasjon for Chanels kreative avdelinger, og fikk status som historisk monument i 2013 av det franske kulturdepartementet.

Mademoiselle Chanel døde i 1971, og det tok flere år før en ny legendarisk kunstnersjel skulle innta sjefsposisjonen. Det ble Karl Lagerfeld som i 1983 overtok som kunstnerisk leder. Han ble den visjonære kraften som motehuset trengte, og ble i miljøet etter hvert kalt Keiser Karl. Han ga haute couture nytt liv, skapte Chanels prêt-à-porter-kolleksjoner slik vi kjenner dem i dag, introduserte Métiers d’art, pre-kolleksjoner og cruise-kolleksjonene.

Linda Evangelista, Karl Lagerfeld og Claudia Schiffer på Chanel-visning i 1994, Paris, Frankrike. Foto: William STEVENS/Gamma-Rapho via Getty Images.

I 2019 ble Virginie Viard utnevnt til kunstnerisk leder for Chanel Fashion Collections. Som Gabrielle Chanel og Karl Lagerfeld (1933–2019), er Virginie Viard nyskapende og innovativ, kolleksjon etter kolleksjon, og framhever elegansen i enkelheten og perfeksjonen i detaljene. Virginie var allerede godt inne i Chanel-stilen og begynte som praktikant i Chanel Creation Studio i 1987. Hun ble ansatt som direktør for Chanel Haute Couture Studio i 1997, og to år senere overtok hun også Prêt-à-Porter Studio.

Kulturbærer

Motehuset Chanel er privateid, og et av de mest suksessrike husene i Paris. En av grunnene er at de har vært tro mot sin grunnleggers visjon om å være nyskapende og tolke tidsånden, og samtidig bevare de essensielle, gjenkjennbare detaljene.

Tro mot kvalitet og håndverk, er et annet avgjørende element når man vil bevare topp-posisjonen innen luksus og fashion. For å bevare de dyktige fagarbeiderne og kunnskapen på studioene til haute couture (håndsøm), har Chanel kjøpt dem opp, ett studio av gangen. Nå er alle samlet under et tak, på M19, i Aubervilliers i Paris, i et arkitektonisk praktbygg på 25 000 m2 over sju etasjer tegnet av arkitekten Rudy Ricciotti og med 600 håndverkere i 11 avdelinger for ulike teknikker (métiers d’art.) Tallet 19 står for arrondissementet og datoen for Coco Chanels bursdag (19. august). Bokstaven M står for «mains, mode og métier» (hender, mote og håndverk). M19 er et viktig sentrum for å bevare haute couture som kunstart, og alle motehusene i Paris kan benytte seg av ekspertisen. For Chanel er kunst og kultur viktige verdier, og står helt sentralt for å lede an inn i framtiden. På reise til Paris kan man besøke M19, hvor 1200 m2 er satt av til utstillinger og det finnes en hyggelig kafé der man kan spise lunsj eller nyte en kopp kaffe.

Virginie Viard

Chanel-stilen fra topp til tå

Motehuset Chanel har årlige visninger i Paris med haute couture, prêt-à-porter (ready to wear) og Métiers d’art. I tillegg skapes kolleksjoner med sko, vesker, smykker, klokker, briller, kosmetikk og parfyme. I 2023 åpner Chanel sin nye boutique i Oslo, hvor det presenteres kleskolleksjoner fra prêt-à-porter, sko, vesker, smykker, briller og et utvalg av klokker og fine jewelry.

Virginie Viard lanserer for vår/sommer 2023 en prêt-à-porter-kolleksjon inspirert av filmen Last Year in Marienbad (1961) av Alain Resnais. Virginie Viard utforsker en kvinnes bevegelses- og uttrykksfrihet i en collage av glamour med preg av modernitet og letthet. Symboler på kvinnelighet, fra perler og paljetter til rosetter og fjær, er festet på silkechiffoner, stoffer med storprikket mønster og ullstoffer. Sensualiteten kommer fram i skiftende propor-sjoner av mykhet, struktur og flotte dekorasjoner. Detaljene vi kjenner fra Gabrielle Chanel er utført med en medfødt moderne touch.

Våre favoritter fra Chanel Haute Couture SS23.

Powered by Labrador CMS