kultur
Hvorfor er vi så obsessed med stoler, egentlig?
Q&A med it-designeren Jay Osgerby.
Det er egentlig fascinerende hvordan noe så dagligdags, allemannseie, og veldig praktisk, har blitt et av de fremste designobjektene. Det er en egen kunst å skape stoler som kommer i alskens fasonger og materialer og farger - og priser. Mange opplever virkelig valgets kvaler når de skal finne ut hvilken stolgruppe som skal ramme inn spisebordet, eller hva som skal skyves inntil kontorpulten, eller hvilke som skal brukes i møterommet. Stoler er rett og slett viktige.
Hvordan ble vi så opphengt i stoler at vi gjerne betaler dyre dommer for det som vi "bare skal sitte på" dag ut og dag inn? Vi måtte spørre stol-designeren om stol-kjærligheten.
Les også: Disse bøkene leser vi nå
Jay Osgerby har studert arkitektur ved Royal College of Art i London, og har siden 1996 drevet studioet Barber Osgerby sammen med kompis og kollega Edward Barber. Nylig var designerduoen i Oslo i forbindelse med Skøyen designfestival og deres nylanserte Vitra-stolen 'Mikado'.
- Hvilke egenskaper er det som skaper den perfekte stolen? Og hvordan går du fram for å skape en som huker av alle boksene?
- For å skape en perfekt stol, må samtlige egenskaper kombineres på sømløst vis. Selv om konseptet "den perfekte stolen" er noe subjektivt, er det noen fellestrekk som mange mennesker setter pris på. Utover å være komfortabel og estetisk tiltrekkende, bør en god stol være holdbar - og bør kunne tåle tidens test både når det kommer til kvalitet og design. Den bør kunne skjære gjennom trender, og være tiltrekkende for kommende generasjoner som en holdbar piece.
- Mikado-stolen, for eksempel, speiler vår tilnærming om at enhver designdetalj skal tjene en hensikt, noe som bidrar til en stol som er både praktisk og skapt for å være holdbar over tid.
- I tillegg, bør alle stoler gjenspeile ansvarlig bruk av ressurser - både konstruksjonene og materialene i en stol bør omfavne en forpliktelse til økt bærekraftighet.
- Hvordan ble stolen, som er et så hverdagslig og praktisk objekt, et populært designobjekt?
- Stoler har en konstant tilstedeværelse i livet vårt, men de trenger ikke være kjedelige av den grunn. Faktisk, jo mer vi interagerer med et objekt, jo mer oppmerksomhet fortjener dette objektet.
- Hverdagslige ting som stoler bør være nøye designet for komfort, og de bør være vakre og holdbare. En godt designet stol har kraften til å fullstendig transformere et rom, ikke bare når det kommer til funksjonalitet, men på grunn av atmosfæren. Møbler spiller en avgjørende rolle i å forme karakteren i et rom - noe som gjør dem til både praktiske nødvendigheter og vitale designelementer.
– Hvor kommer kjærligheten din til stoler fra?
- Som designer kommer min lidenskap for stoler fra deres unike evne til å blande kunst, ingeniørarbeid og menneskelig erfaring i én form. En stol er ikke bare et objekt: det er et statement om designfilosofi. Stolen er en av de mest fundamentale møblene, men innenfor stolens enkelthet finnes det uendelig med muligheter.
- Stoler utfordrer oss til å løse avanserte problemer - ergonomi, materialinnovasjon, strukturell balanse - samtidig som de tillater oss å uttrykke oss kreativt. De er intime objekter, som berører kroppen direkte, og de må være både funksjonelle og vakre. En god stol støtter deg ikke bare opp: den løfter rommet og opplevelsen av det for alle som måtte bruke den.
- Hva inspirerte dere til å lage Mikado-stolen? Og hva er historien bak navnet?
- Vitra kom til oss med utfordringen om å designe en formell, polstret stol som kunne passe sømløst inn i ulike miljøer, alt fra hjem til kommersielle områder. Svaret vårt var Mikado-stolen, som legger vekt på komfort gjennom bevegelse. Mennesker har et naturlig behov for å flytte på seg og bevege seg, også når man sitter, i enten et møte eller i et middagsselskap. Mikado tillater at brukere kan foreta seg overgangene mellom avslappede øyeblikk og aktivt engasjement ved å tilpasse seg deres behov uten at det går på bekostning av komfort.
- Navnet 'Mikado' er inspirert av det klassiske, europeiske spillet med pinner du skal plukke opp! Akkurat som spillet, er stolens design visuelt enkelt, men lekent, det drar deg inn. Formen inviterer til interaksjon, og gjør det til en piece som man naturlig vil sitte i og oppleve.
- Bærekraft var også en kjernesak gjennom utviklingen av Mikado. Mange komponenter er designet for å kunne bli enkelt byttet ut eller erstattet. Stolens cover er for eksempel ikke limt, det kan fjernes for vasking eller byttes ut. Stolens bein kan også byttes ut eller erstattes med ulike versjoner, for både økt holdbarhet og tilpasningsdyktighet.
– Hvordan fant du ut at du ville drive med møbeldesign? Hvorfor elsker du det?
- Først utforsket jeg møbeldesign gjennom et ettårig grunnkurs i kunst og design, noe som fikk meg til å fortsette med en grad i møbel- og industridesign ved Ravensbourne College of Design and Communication. Så, før jeg hadde fullført Mastergraden min i arkitektur ved RCA, hvor jeg møtte Edward, hadde jeg allerede dykket inn i møbeldesign-verdenen.
- Det jeg elsker ved dette feltet er de utrolige mulighetene det har gitt meg. Vi er heldige som får samarbeide med fascinerende produsenter rundt om i verden, utforske banebrytende materialer og teknologier. Mangefoldet i arbeidet vårt er et av de mest spennende aspektene - ingen dager er like, og hvert prosjekt bringer nye utfordringer og idéer.
– Hvor starter en hvilken som helst designprosess?
- Designprosessen vår starter typisk med tegning, hvor vi utforsker idéer og konsepter i startfasen.
- Med Vitra har hele prosessen vært et dypt samarbeid. Vi startet med sketcher og videreutviklet oss gjennom modeller og prototyper, og utforsker hvert element nøye. Etterhvert som designet utvikler seg, jobbet teamet vårt på modeller, mens Vitras ingeniører utviklet prototyper - slik at vi kan engasjere oss fysisk med både form og funksjon. I denne fasen tegner vi ofte direkte på piecesene, og finjusterer detaljer mens vi holder på.
- Denne omfattende prosessen tillater oss å utforske, raffinere, presse grenser, og sørge for at det endelige designet oppnår både innovasjon og lang levetid.
– Opplever du av og til en kreativ sperre, som mange artister og kunstnere ofte gjør? Hva er triksene dine for å finne tilbake til flyten igjen?
- Når vi har behov for å gjenopplive kreativiteten vår går vi alltid tilbake til tegningen. Enten det er snakk om blyant på papir, en serviet, hva enn som er tilgjengelig, hjelper tegning på det å låse opp nye muligheter. Edward og jeg går gjerne inn i en slags visuell samtale, hvor vi utveksler tegninger og idéer helt til vi kommer fram til en løsning. En av fordelene ved å jobbe sammen er at hele designprosessen vår er et samarbeid: vi utfordrer og finjusterer hverandres idéer konstant, noe som skaper en evig inspirasjonsflyt.