mote

Kjendisstylistene: Slik forandrer de verden med ett antrekk

Harry Styles under Coachella 2022 i California.

Når er en stylist ikke bare en stylist?

Publisert Sist oppdatert

«Jeg husker at det var en tid da berømthetene nekta å kreditere dem. Det har tatt lang tid å komme hit vi er i dag.»

Tiden hvor stylister kun stod på sidelinja er forbi, og flere av verdens aller fremste har fått stjernestatus. Bli kjent med fire av de aller mest profilerte, og bli med «backstage» når Hollywoods aller største ikoner blir kledd til fest.

Law Roach

Når er en stylist ikke bare en stylist? Jo, når de er en «image-arkitekt». Det er denne frasen Law Roach – en av for øyeblikket planetens dyktigste og mest innflytelsesrike stylister – bruker når han beskriver hvordan han jobber. «Det jeg gjør kan sammenlignes med den jobben en arkitekt gjør,» sier Roach – også kjent som @Luxurylaw – til sine 1 million Instagram-følgere, ifølge avisa The Guardian i 2018. «Oppmåling, bygge en modell, skaffe materialer, alt sånt … Men jeg jobber med klær, smykker, hår og makeup.»

Foto: Pascal Le Segretain/amfAR/Getty Images for amfAR

For å se noen av hans beste jobber, er det bare å ta en titt på Zendaya. Det siste tiåret har skuespilleren som, da hun første gang i karrieren dukka opp på den røde løperen, var iført en polyesterkjole fra den amerikanske lavpriskjeden Target, helt enkelt hoppa over rollen som et stilikon for å bli noe som nærmest kan betraktes som en motegudinne. Designere fra Tom Ford til Pierpaolo Piccioli og Donatella Versace står i kø for å kle henne opp.

Zendaya ble utnevnt til style icon, en utmerkelse som tidligere har blitt tildelt Prince, Beyoncé og David Bowie

Og Roach har vært med fra begynnelsen, og styrt mye av dette ved å manøvrere Zendaya inn i rollen hennes som motegudinne. I fjor ble duoen belønna for strevet med toppen av seierspallen i form av en CFDA Fashion Award. Zendaya ble utnevnt til style icon, en utmerkelse som tidligere har blitt tildelt Prince, Beyoncé og David Bowie. Det langvarige partnerskapet med denne kvinnen som Roach refererer til som ‘Z’, har gitt oss noen av de mest ikoniske røde løper-øyeblikkene de siste årene – tenk bare på stjerna iført en feiende flott kjole av Rick Owens på London-premieren av Dune, og i Versaces rustning-kjole på Met-gallaen i 2018. Disse øyeblikkene er noen de mest nitidig kuraterte mesterhjerne-glow-ups-ene i nyere motehistorie – og et imponerende resultat av et samarbeid som Roach sier begynte som «et lidenskapsprosjekt».

Resultatet for Roach er blitt en ekstremt lang liste av klienter, en liste som nærmest oppsummerer navnene på samtlige som befinner seg i mote- og musikk-industrien nå. Ariana Grande og Anya Taylor-Joy er blant hans best kjente klienter. Men det er atskillig mer enn at han blir assosiert med stjernene som har gitt ham et navn blant mote-pionerene. Han er arketypen på den den nye æraen av kjendis-styling; en prosess som er langt mer omfattende enn å velge et antrekk til en prisutdeling.

For dagens super-stylister er klær byggesteiner, eller rollefigurer, i en historie – og Roach, og andre som ham, er mesterlige historiefortellere. Hans legendariske transformasjon av Céline Dion – som, i publikums øyne, gikk fra å være en knapt relevant syngedame fra provinsen til å bli en hyllet heltinne i moteverdenen – er nå blitt en målestokk enhver stylist kan måles mot.

Da Dion og Roach begynte sitt samarbeid i 2016, hadde hun trukket seg tilbake for å sørge over sin avdøde ektemann René Angélil. Noen uker senere dukka hun opp på Paris Couture Week iført pilot-solbriller og en på den tiden superrelevant hettegenser fra Vetements med Titanic og skuespillerne fra filmen avbildet på hele fronten. På én måte representerte looken en kvinne som ønsket å bli sett; en kvinne som var relevant i motebildet. På den andre siden var det et ømt uttrykk for sorg: Dions «heart would go on» – og stylisten hennes ville være der og hjelpe henne langs veien.

I en verden prega av mismot og manglende rettigheter, er det viktigere enn noensinne for moteverdenen å ha holdninger.

For Roach, som selv er en aktivist i en industri som lenge har vært berykta for rasisme og jakten på minimumsvekta, var det verdifullt å kunne inkludere og invitere en kvinne som normalt befant seg i utkanten av motebildet til å bli med ham inn i sentrum. Veien hans til berømmelse har sømløst fulgt en bølge i forhold til politisk påkledning. I en verden prega av mismot og manglende rettigheter, er det viktigere enn noensinne for moteverdenen å ha holdninger. Likeens er det med stylisten. Uansett om man ser det som dramatisk og dypt meningsfullt eller ei – da Alexandria Ocasio-Cortez dukka opp på Met-gallaen i en kjole påført ordene «Tax the rich», eller da NBA-spillerne var iført T-skjorter med teksten «I can’t breathe» etter drapene på Eric Garner og George Floyd – eller for å bruke mer subtile termer, er super-stylisten en mester i semiotikk.

Harry Lambert

Det som definerer rollen til dagens image-makers, eller bildeskapere, er en vilje til å skape røre med spissfindige formuleringer – og det er en måte å skille ut de mest progressive av dem. For den britiske stylisten Harry Lambert, som lenge har samarbeida med Harry Styles, er det å gjøre opprør mot kjønnsstereotypier en kreativ motivasjon. Da Styles gikk solo som artist, måtte hans plettfrie hår, hettegenseren fra Superdry og de skinny jeansene fra Topman vike plassen til fordel for et opprør av farger, florale mønstre og fjærboaer.

Foto: David M. Benett/Dave Benett/Getty Images for AnOther Magazine x Calvin Klein

Hans dedikasjon til å undergrave får en til å tenke på en ung utgave av David Bowie eller Mick Jagger. Men her er det også mye originalitet å spore, og det er dette som nå dominerer i moteverdenen. Idet han hadde trygga respekten fra musikkindustrien, som var i ferd med å avskrive ham som nok et boyband-medlem uten talent for å gjøre noe på egen hånd, ble han også tatt inn i varmen av tungvekterne i moteindustrien – blant dem Guccis Alessandro Michele. Folk som befinner seg rundt duoen, beskriver de to Harry-ene som gode venner og samarbeidspartnere – men det er ikke mulig å undervurdere Lamberts rolle i dette. I sin søken etter å perfeksjonere og levere en estetikk som er så mye mer enn et par dristige dresser, har han utforsket og skjøvet på nye grenser i kjønnspolitikken samtidig som han i har skapt et kulturelt ikon i prosessen.

Stylisten, som starta opp med å jobbe for high-street-merket River Island, har hatt en tilsvarende suksess med fotballspilleren Dominic Calvert-Lewin. I fjor kledde han opp Everton-spissen i en Prada-dress med shorts til en bildeserie for magasinet Arena Homme+. Coveret resulterte i flere enn noen få hevede øyenbryn i fotballmiljøet og, enda viktigere, hele verden fikk øynene opp for Calvert-Lewin – en mann med mot til å gå sin egen vei.

Lambert har kastet tryllestøv over og beriket den britiske skuespilleren Emma Corrin med det samme omdømmet. Han har framstilt henne som en vågal kvinne i motebildet og dermed, som et resultat, tilført stjerna i The Crown en haug med fasjonable assosiasjoner. Corrin, som knapt er gjenkjennelig fra dagene som skuespiller i lavbudsjett TV-dramaer, har en garderobe fullstappa med misunnelsesverdige design fra Schiaparellis Daniel Roseberry og Miu Miu. Nå er hun selv en stjerne – hun er Golden Globe-vinner – men det er Lamberts veiledning som har brøyta vei for henne som moteikon og utviklingen av en stil som er verdig hennes status.

Karla Welch

Greia med at også en stylist kan få stjernestatus, er et relativt nytt fenomen. Nå er det helt gjengs for stjernene å hashtagge sine glam-patruljer på Instagram og nevne merkevaresamarbeidene deres. Tidligere ble de som sto bak garderobene deres, stående helt anonyme bak i skyggene. «Stylistene ble aldri feira slik som de nå blir,» bekrefter Brooke Wall, som er grunnleggeren av det globale stylist-management-selskapet The Wall Group. «Jeg husker at det var en tid da berømthetene nekta å kreditere dem. Det har tatt lang tid å komme hit vi er i dag.»

Foto: Rachel Murray/Getty Images for Teen Vogue

Wall starta opp med et mål om å fremme stylistene og jobben de gjør, og de siste 15 årene har hun blitt vitne til en industri i forandring. Hun representerer en rekke stjernestylister, inkludert L.A.-superstylisten Karla Welch – kvinnen bak transformasjonen av Justin og Hailey Bieber og vår egen Renate Reinsve – og prisutdelings-stylisten Elizabeth Saltzman.

Wall er tilbakeholdende med å kalle Roach sin visjon av «image-arkitektur» for et nytt fenomen. «Det er slik stylistene alltid har jobba. Det ble bare ikke snakka om det,» sier hun. Og hun mener at deres innspill som image-skapere ofte er undervurdert. «Det er forskjell på en shopper som vil bygge opp en garderobe for noen og dem som ved hjelp av ferdigheter og kreativ makt skaper en komplett person,» sier hun. Wall roser gjenskapingen av Tracee Ellis Ross, som er nøye kuratert av Welch, og Selena Gomez sitt samarbeid med New York-baserte Kate Young som noen av de mest imponerende transformasjonene de siste årene. «Det er så mye vanskeligere å gjenskape enn å begynne med blanke ark,» sier hun.

Nå for tiden sørger sosiale medier for at hvert eneste øyeblikk kan bli en potensiell offentlig opptrenden. Welch, som omtaler jobben hun har gjort med Justin Bieber som hennes mest kreativt tilfredsstillende, nyter den friheten hun har til å kle opp klientene sine for en fullstendig livsstil – i stedet for kun til den røde løperen. «Da jeg starta opp, ble klær sett på som en rustning for å møte verden. Nå er det også mulig for meg å gi uttrykk for meg selv i prosessen,» sier hun. «Nå er det atskillig mer frihet i forløpet.»

Welch mener at den moderne stylistens rolle er å få fram essensen i en person. «Det kan ikke bare handle om klær; det må også gjenspeile hvem de er som person,» sier hun. «Det er dette jeg elsker å ta tak i.»

Anna Trevelyan

Autentisitet er en kritisk del av prosessen. Anna Trevelyan, som har jobba med Bella Hadid, Dua Lipa, Rihanna og, ganske nylig, Christina Aguilera, søker å finne sjela til klientene før hun begynner å jobbe med profilen deres. «For meg handler ikke image nødvendigvis om klær,» sier hun. «Det dreier seg om stil, energi, tillit og kreativitet. Jeg hater tanken på å skulle redusere imaget til kun å dreie seg om et plagg eller accessoirer.»

Trevelyan har en nærmest tegneserie-aktig tilnærming til stjernene hun kler opp, der hun overdriver estetikken i skapelsen av en sterk følelse av identitet. «Jobben min er å hjelpe til med å forsterke essensen av hvem en artist egentlig er til et fantasinivå. Absolutt alle har forskjellige sider og aspekter ved personligheten sin – så det er dette vi kanaliserer,» forteller hun.

Vi er tross alt vesener i utvikling, og for å reflektere dette gjør vi endringer og tilpasser garderobene våre.

De som befinner seg i offentlighetens søkelys, tenderer til å gjøre det oftere – og med mer dramatiske resultater – men ønsket om å tenke nytt i forhold til hvordan vi kler oss, er noe de fleste av oss kan relatere til. Vi er tross alt vesener i utvikling, og for å reflektere dette gjør vi endringer og tilpasser garderobene våre. «Ønsket om å vokse – om å forandre noe – er helt naturlig. Det samme gjelder for artister og designere; alle forlater vi en del av livet for å gå videre til den neste,» sier Trevelyan.

Dette trenger ikke alltid å bety radikale forandringer. Subtile endringer kan være en effektiv måte å oppgradere looken på. Trevelyan refererer til Aguileras nylige snuoperasjon fra et blondt bombenedslag til å bli rødhåret som et eksempel. «Dette er en enkel forandring som vi gjorde bare for albumet hennes, men hun ser fantastisk ut med de røde lokkene, og folk elsker det.»

Kjendisene blir ofte inspirert til å forandre på looken når de beveger seg videre fra en periode i livet som de ikke lenger ønsker å bli identifisert med. Det samme gjelder resten av oss. Enten det har vært et brudd eller vi skal begynne i en ny jobb, er det å endre på utseendet vårt en måte å sette en strek over det som har vært. Det er også mulig å kle seg som en person du ønsker å være – og håpe at den forestillingen en dag blir virkelig.

Kjendisene blir ofte inspirert til å forandre på looken når de beveger seg videre fra en periode i livet som de ikke lenger ønsker å bli identifisert med.

Etterspørselen på personal shopping-plattformen Stitch Fix (som har mer enn 3,4 millioner brukere over hele verden og er verdsatt til rundt 1,4 milliarder pund) er mer populær enn noensinne, mens Wishi – nettstedet Karla Welch har oppretta – har kraftig medvind i seilene. Luksusmote-nettstedet Matchesfashion rapporterer at deres personal shopping-service er mer etterspurt enn noen gang, og at kundene bruker deres high-end-service for å kickstarte et nytt kapittel i livet sitt – enten det handler om å begynne i en ny jobb eller de er gravide. Denne prosessen og opplevelsen er noe som langt overgår opplevelsen av en tur innom klesbutikken på hjørnet. En personlig shopper hos Carlos Place Shopping Suite i London fortalte meg nylig at «kundene er åpne for nye ideer, og mange kommer med flere betroelser når de skal forklare hva som foregår i livene deres».

Uansett om vi er en superkjendis eller et helt vanlig menneske, er det ingen tvil om at vi er så mye mer enn de klærne vi har på oss – men på reisen for å bli den personen vi ønsker å være, er klær et utmerket sted å starte og en perfekt måte å fortelle en historie på. «Det viktigste er å elske deg selv, ikke å miste deg selv,» sier Trevelyan. Et råd å leve – og kle seg – etter.

Powered by Labrador CMS