– Farger har kommet for å bli!
Møt mannen bak det norske smykkemerket Kolours Jewelry, som har fått Fine Jewelry til å bli fashion!
Magnus Thorud, mannen bak det eksklusive smykkemerket Kolours Jewelry, har jobbet i den norske motebransjen i en årrekke. Han startet sin første klesbutikk The Gate da han gikk siste året på videregående, og etter det har det gått slag i slag. I 2003 startet han Blender Agency sammen med sin partner, og hadde varemerker med stor suksess som Juicy Couture, Michael Kors, Isabel Marant og Zimmermann i Norge.
Nå har han startet Infinite Agency, der hans visjon er å skape et agentur som er perfekt for fremtiden, med fokus på mindre kolleksjoner og high-end internasjonale merker. Med andre ord, det han tar i blir faktisk til gull, og nettopp derfor har vi snakket med han om smykkemerket Kolours Jewelry. Et smykkemerke som bygger seg rundt fargede diamanter, gull og nydelig design!
Intervju med Magnus Thorud
Fortell om eventyret med Kolours? Hvordan startet det hele?
– Kolours Jewelry startet som en drøm i 2014. Det å kunne ta moteverdens fargemuligheter inn i Fine Jewelry-verden var ideen. Når vi satte i gang dette konseptet for 7 år siden var vi det eneste smykkemerke som hadde 24 fargekombinasjoner på smykkene, med fire forskjellige farger av gull og seks forskjellige farger av diamanter. Vi er fortsatt ledende på dette i dag, noe som jeg gjør meg veldig stolt og gira på å få dette fargekonseptet ut internasjonalt! – Konseptet fra starten har vært at vi ønsket å mikse butikk-konsepter og ha en 50/50 distribusjon med gullsmed og moteforretninger. Vi selger smykkene våre hos gullsmeder som David Andersen og Hellman, og i moteforetninger som Moniker, Bolina og Høyer.
– I og med at min bakgrunn var mote og high fashion, begynte jeg å se på kundene at de begynte å bevege seg mer mot en fargerik garderobe. På det tidspunktet vi lanserte Kolours Jewelry var sort, hvitt og grått fargene som dominerte det skandinaviske motebildet. Nå ser vi det motsatte. Nå er det et ønske om å være unik, og farger er med på å skape et mer unikt utrykk. Det er også spennende å se farger ikke bare dominerer motebildet, men også innenfor interiør og kunst.
– Jeg føler at Kolours Jewelry var et merke som så en trend mange år før den faktisk slo igjennom i Skandinavia. Der andre varemerker i luksussegmentet har tredobbelt prisen sin, så kan kunder velge nå å kjøpe et par fete sandaler, en ny liten veske eller noen diamanter til seg selv. Kunden ønsker å ha noe unikt og annerledes, og ettersom Kolours Jewelry er det eneste merket i verden med dette konseptet, så tror jeg vi kan få noen spennende år fremfor oss. – Farger har kommet for å bli.
– Da vi i 2020 skulle relansere Kolours Jewelry kom Covid 19, som gjorde at alt ble satt på hold, og jeg måtte bruke mye tid på å analysere hvordan jeg ønsket å strukturere opp merke. Samtidig prøve jeg å finne en point of difference når vi skulle lanseres internasjonalt. Markedet i skandinavia ønsket lavere priser på fine jewelry, noe som ikke går med disse råvareprisene vi jobber med siden alt er laget av gull og diamanter.
– I fjor sommer, på Ibiza, designet jeg konseptet Fortune, #madetolast. Denne kolleksjonen skal ha fokus på bærekraft, og den er produsert i en kvalitet som skal kunne vare i over 100 år. – En kolleksjon som er basert på klassisk design med en fargerik tvist. Kunder kan tenke langsiktig med tanke på at dette smykke skal vare igjennom flere generasjoner, og gjerne også gå i arv. Vi økte nettopp gullvekten med 2 til 4 ganger, slik at produktet blir enda er solid og robust. Disse smykkene har en pris på fra 5000 kr til 190.000 kr.
– Jeg personlig har alltid hatt en dragning til farger, steiner og krystaller. Så når jeg forstod at fargene har en helt klart mening, så forstod jeg også, det var ikke tilfeldig at jeg skulle jobbe med et smykkemerke med fargede diamanter, og derfor i 2021 lansere jeg "the meaning of the colours".
– Jeg inspireres mye av mote, kunst og interiør. Dette er tre bransjer jeg elsker og bruke mye tid på. Noe som gjenspeiler seg i mine hjem og mitt kontor, men også klesstil og livstil.
– Jeg inspireres av å gå mot vinden og gjøre utradisjonelle valg. Jeg har nok fra ung alder alltid følt meg annerledes på godt og vondt, som førte til at jeg for 8 år siden flyttet min base til Ibiza og så senere til London. Mye av min inspirasjon hentes fra reise, men jeg bruker også Instagram aktivt for å hente inspirasjon. Jeg elsker social media og den muligheten den har skapt for alle å kunne utrykke seg på, men også muligheten til å være annerledes. Lenge leve det å tørre å skille seg ut!
– Jeg må ærlig innrømme at jeg synes mote er på et morsomt sted akkurat nå, alt er lov og alt er trend. Det spørs bare helt hvem man er som person, og hvem man ønsker å hente inspirasjon fra. Dette er utrolig forfriskende, det er faktisk noe for alle og enhver. – Jeg elsker alt fra «nedpå»-stil med joggebukser og super casual, til en mye mere tight og dressed up-look. Jeg liker mangfoldet i motebildet og ikke en perfekt look eller stil. Men jeg heier helt klart på folk som bruker 10 minutter ekstra om morgenen, og tenker igjennom hva man skal ha på seg og hvordan man kan slenge på litt kule smykker eller andre statement-accessoirer for å skape en look eller feeling.
– Kolours Jewelry mener jeg er det perfekte merke å bruke til akkurat dette. Dress down or up, "but always wear som diamonds to the look". Jeg elsker når kundene mine mikser nytt, dyrt, billig og gammelt sammen. Det kan være for eksempel et billig smykke kjøpt på hippie market på Ibiza, til noe man har arvet til noe nytt man har kjøpt seg. Min personlig favoritt er det å mikse alt dette sammen, fordi da blir looken helt unik og garantert noe som vill inspirerer andre.
– Akkurat nå er mine favoritter Hexagon hoops. Ettersom flere og flere av mine kunde har de siste årene tatt flere hull i ørene så synes jeg Hexagon hoops, er med på å skape en litt mere unik styling og utrykk. Vi har designet disse på en måte slik at du kan sove og dusje med de på, som gjør at øredobbene blir som en del av hverdags looken, noe som jeg digger! – Runde hoops er og blir en designklassiker, men Hexagon som en shape, har vi ikke sett veldig mye av som hoops. Vi har de siste årene sett en stor hexagon-trend innenfor smykker, så er hexagon-hoops nytt og få merker har det i kolleksjonen sin. Disse har vi i tre størrelser og hele 24 farge kombinasjoner, noe som betyr at du som kunde har 72 valgmuligheter. Da man man superlett skape sin helt unike styling og utrykk med disse – det liker jeg!
Medium hexagon hoop i hvitt gull med gule diamanter fra Kolours Jewlery, kr 12.000