Malerier fra skyggesiden
Det er deilig å se at selv om det er Korona tider, så er ikke maleriet dødt. Dette beviser kunstneren Lars Morell med sin nyeste utstilling på QB Gallery i Tordenskiolds gate, Curse, Effect.
Gallerirommene på QB Gallery er for anledningen malt i mørkeblått, oransje og turkis. Et spenstig kuratorisk valg når kunsten som blir vist i seg selv er fargesterk. Veggene klarer likevel å skape en intens kontrast til arbeidene, som gjør at de slår i mot deg som beskuer med stor effekt.
Utstillingen Curse, Effect, signert Lars Morell, består av en rekke arbeider som skaper assosiasjoner til noe udefinerbart og abstrakt.
Tittelen på utstillingen, Curse, Effect, er et ordspill på terminologien `causality´ som beskriver forholdet mellom cause and effect, årsak og konsekvens. Utstillingen tar utgangspunkt i Morells tidligere Skyggeserie, som er et konsept kunstneren har jobbet med i mange år.
En skyggelek
– Skyggeserien begynte som en nysgjerrighet rundt dette med å jobbe med komposisjoner og å lage bilder. Jeg begynte med å iscenesette og komponere skygger inspirert av underholdningsbransjen fra rundt 1900-tallet, sier Morell. – Gjøglerne i datidens show hadde på seg en flosshatt, gikk på scenen og holdt forestillinger. Det ble trykket opp flotte plakater og folk ble inviterte inn til forføreriske show. Man brukte silhuetter og skygger fra apparater, tannhjul og tauverk, ting som ikke var synlige, men som skapte en eller annen form for illusjon som effekter, sier Morell, - og det var dette jeg arbeidet videre med i mine malerier.
Skyggeserien til Morell har siden utviklet seg til at kunstneren har valgt å gå videre fra at maleriene så ut som silhuetter, til at de skulle ligne mer på skygger av naturlige former.
Prosessen har endret seg fra et strikt konseptuelt rammeverk med en klar pedagogisk ide, til å bli en undersøkelse av form og repetisjon, utforskende inn i et malende landskap.
Slipp kontrollen
Om kunstneren
Lars Morell, f. 1980 i Kristiansand, er en norsk kunstner som bor i Oslo og har atelier i Sandvika, Bærum. Morell er utdannet ved Kunsthøyskolen i Oslo og Nordland Kunst- og Filmfagskole.
– Jeg bruker en spesiell teknikk hvor jeg har tegnet ut komposisjoner som er inspirert av forvridde skygger og objekter, sier Morell. – Ta for eksempel en lampe som står i en stue, og solen fra vinduet lager skygger på teppet, eller en vegg, eller en annen organisk form, og da blir skyggen forvridd og rar, sier kunstneren. – Disse arbeidene er mindre gjenkjennelige objekter som har blitt satt sammen i uventede kombinasjoner, som gjør at jeg kunne lage en lesning som var både tvetydig og interessant, og som funker på flere plan, sier Morell.
Morell har deltatt på en rekke utstillinger både nasjonalt og internasjonalt; QB Gallery og Blomqvist Kunsthandel, Cinnamon i Rotterdam, BGE Contemporary, Galleri Brandstrup, Kant i København, Museum of Contemporary Art i Antwerp, Palais de Tokyo i Paris, Kunstnerforbundet og Nationalmuseum i Berlin, for å nevne noen.
– Jeg valgte å spole tilbake til der skyggeserien begynte ved å male rene tolkninger av disse abstrakte, delvis surrealistiske, delvis gjenkjennelige, delvis sammenhengende formene, sier Morell. – Jeg tenkte mye på å bare overføre et konkret gjenkjennelig objekt til lerretet, å følge et rutemønster og få det til å se ut som en lampe, men endte med å male det såpass abstrakt at det er opp til hver enkelt hva det egentlig er man ser. Noen ser bare det ene, noen ser bare det andre. Hvor begynner abstraksjonen og hvor slutter figurasjonen sier Morell. – Måten bildene er malt på er litt inspirert av skisseblokka, lekne strøk hvor jeg har prøvd å definere form og volum, hvor de ulike formene har fått karakter underveis. Hva skjer egentlig hvis jeg slipper kontrollen? avslutter Morell. Og nøyaktig hva som skjer nårLars Morell slipper seg løs er vel verdt å få med seg. Utstillingen åpnet den 14. mai på QB Gallery og står åpen til og med 27.06.2020.
Verkene hans er også i en rekke private og offentlige kunstsamlinger som blant annet Malmö Kunstmuseum, Statoil og Sørlandet Kunstmuseum.