Annonse
Hjernegym: Arbeidsglad hjemmefra
Denne måneden lærer vi mer om hvordan vi både kan jobbe og trives bedre på hjemmekontor. ELLEs hjernetrener, Frank Wedde, deler sine supertips!
Annonse
Hjernegym: Enten vi liker det eller ei, så har hjemmekontoret kommet for å bli, for noen også etter at pandemien er over. Hadde det ikke vært fint med noen «knapper» i hjernen som får oss til å trives når vi egentlig er ganske lei? Studier viser nemlig at når du klarer å lure hjernen til å bli motivert, så øker også produktiviteten med mer enn 30 %. Og hvem liker vel ikke å slå to fluer i en smekk?
Hjernegym for hjemmekontor
Men først må vi adressere den store elefanten i rommet: Vi er flokkdyr og avhengige av sosiale stimuli. Det er ikke mer enn cirka én prosent som skiller vårt DNA fra sjimpansene. Vi er både mer dyriske enn det vi kanskje liker å innrømme, og fremfor alt mer avhengige av andre mennesker enn det vi kanskje er klar over. Vi både tilpasser oss og aper etter andre – for å få oppmerksomhet, bli anerkjent, elsket og for å føle tilhørighet til flokken.
Med hjemmekontoret blir vi vel og merke isolert fra flokken, og det gjør at reptilhjernen vår stadig blir satt i «fight-flight-freeze»-modus. Som et resultat synker vår evne til å fokusere, stresshormonet kortisol stiger drastisk og lykkefølelsen i hverdagen imploderer. For lykke er uviktig når vår primitive reptilhjerne tror det dreier som om overlevelse.
Noen reagerer med «fight», og vil – i mangel på å føle seg sett og hørt – jobbe mye mer enn ellers. Det er som våre primitive hjernedeler roper «her er jeg!» Andre reagerer med «flight», og bidrar til at prokrastinering – det å utsette ting – fort omgjør hjemmekontoret til et «gjemmekontor». Her fører stresset av å ikke føle seg sett og hørt til at vi leter etter lykkefølelsen andre steder, som for eksempel på Netflix til langt på natt, eller at vinflaska tømmes fortere.
Hva dette gjør med vår mentalhelse som samfunn er ikke vanskelig å se for seg, men heldigvis er løsningene enklere enn mange tror. Her har du fire praktiske teknikker for hvordan du trener hjernen din til å bli arbeidsglad hjemmefra.
1. Bruk åpne "Zoom-landskap"
Fra øyeblikket du skrur på skjermene dine om morgenen til du logger av om kvelden, er kommunikasjonen din i dag begrenset til et par sanser. Når vi er fysisk til stede med «flokken» vår blir vi stimulert med alle sansene – det være seg lukt, smak, berøring og helt andre dimensjoner av lyd og bilder enn det skjermene alene har å by på.
Hjemmekontoret begrenser sanseinntrykkene som hjernen vår er avhengig av. For eksempel viser studier innen nevro-kommunikasjon at to personer med god kjemi faktisk også kopierer hverandres hjernebølger. Nøyaktig hvordan dette skjer er fremdeles et mysterium, men her har vitenskapen endelig «catchet» opp til det gamle ordtaket om å være på samme «bølgelengde».
Tilsvarende har hjernens superspesialiserte celler – de såkalte speilnevronene – i oppgave å speile folks ansiktsmimikk for å tilpasse oss flokken vår. Men, når det vi kikker på time inn og time ut er en skjerm, ligger det dårlig an for både bølgelengdene og speilnevronene i hjernen. Vi kan vel nærmest hevde at ansiktets 43 muskler i disse dager er de faktiske områdene med høyest permittering og arbeidsledighet!
Et lyntriks for å simulere at du igjen befinner deg fysisk på jobben og i flokken din er å bruke «åpne zoom-landskap» med noen kolleger. I praksis innebærer dette at du løpende har webkameraet ditt via Zoom, Skype eller Teams åpent i et lite hjørne av skjermen din (eller på din eksterne skjerm).
Ja, det innebærer at vi må stelle oss, rydde, ha frokost og alle de andre tingene unnagjort før jobben begynner – selv om vi ikke har møter på agendaen. Men, de små lydene av tastatur, nynning, bakgrunnsmusikk (bruk volum og mute når du må), samt de forskjellige ansiktsuttrykkene til kollegene dine – vil få både hjernebølgene og speilnevronene dine bort fra NAV.
2. Bruk sosiale gleder
I forrige måneds spalte snakket vi om å starte dagen med å spørre oss hva vi kan glede oss over, slik at hjernen begynner å lete etter gledesmuligheter. Når vi finner noen, så skrus nemlig «gledes-knappene» i hjernen nesten automatisk på (hjernen vet nemlig ikke forskjell på fantasi og virkelighet).
Lykkeforskningen til Shawn Achor viser at slik gledestrening som bi-effekt faktisk bidrar til over 30 % økning i både produktivitet og salg, på tvers av forskjellige bransjer. Så ja, lykkelige ansatte er faktisk også god business!
Etter å ha jobbet med denne teknikken for «mentalhygiene» med mange selskaper i både inn- og utland har jeg lagt merke til at det å dele gledene med andre – som via Teams, Slack eller FB Workplace – faktisk er det som gir aller størst glede for folk.
Hvorfor, tenker du kanskje? Du gjettet nok riktig, for plutselig aktiverer vi igjen hjernebølgene og speilnevronene i hjernen. Gjør det derfor til en vane å dele minimum en glede for «hvorfor du kan glede deg», og la deg bli overrasket med dobbel glede når du mottar noen gledesklemmer tilbake.
3. Bruk sosiale fokussjekker
Du kjenner nok ganske sikkert følelsen: Du «våkner» plutselig opp foran skjermen etter at surfeturen din som startet med en uskyldig mail-link, har tatt deg med på en bølge av poster, YouTube-videoer og notifikasjoner – akkurat som når du plutselig «våkner» i det du parkerer bilen hjemme og spør deg selv hvordan du i all verden har kommet fram.
Inn på banen med en morsom teknikk fra «mentalhygiene», som jeg kaller for sosial fokussjekk. Vanligvis anbefaler jeg å fjerne det meste av forstyrrelser, notifikasjoner, og lignende, for å jobbe effektivt. Men – i tillegg til det «åpne zoom-landskapet» – er denne et unntak. Alt som skal til er å bestemme hvem av deg og kollegene dine som er dagens hjernetrener og så velge et tilfeldig tidspunkt før og etter lunsj, hvor du poster følgende i chatten: «Fokussjekk».
Da stiller du deg to spørsmål:
1. Jobber jeg med deg jeg skal nå? (nei-tja-ja)
2. Hvordan er min indre dialog? (negativ-nøytral-positiv)
Med bitte litt trening vil du merke at denne teknikken både løfter konsentrasjon og egen-kjærligheten bedre i hverdagen. Og som en bonus er det gøy å få med seg hvordan kollegene også forsvinner ned i sine «rabbit holes» til tider.
4. Logg av hjemmekontoret med dagsplanen
Helt til sist, gjør hjernen din en giga-tjeneste ved å planlegge morgendagen før du logger av fra dagens hjemmekontor. «Hmm, logge av», tenker du kanskje? Ja, det er faktisk mange som er pålogget non-stop, og ikke har et godt skille mellom jobb- og privatliv.
Ved å booke inn «dagsplanen» de siste 5-10 minuttene av dagen din i kalenderen blir dette historie. Som en bonus vil du oppleve mindre stress resten av dagen og bedre problemløsning i morgen. Hjernen din kan nemlig gjøre mye gratisarbeid for deg når du sover, men da må den også vite hva som står på morgendagens meny. Dermed kan du våkne med en reptilhjerne på ferie fra «fight-flight-freeze» og bli klar for en ny dag, arbeidsglad hjemmefra!